Cyfryzacja i algorytmy w służbie zrównoważonego pakowania
26 Jan 2023 09:55

Niemiecka firma Vytal wykorzystuje sztuczną inteligencję i algorytmy, by uczynić opakowania żywności na wynos bardziej zrównoważonymi. To korzyść nie tylko dla restauracji, ale również dla konsumentów i środowiska naturalnego. 

Znalezienie bardziej ekologicznych rozwiązań to paląca potrzeba wielu sektorów branży opakowań. Wystarczy spojrzeć na opakowania napojowe, które odpowiadają za generowanie nawet 48% odpadów stałych w miastach i 26% śmieci pływających w ocenach. Tradycyjne metody odzysku i ponownego użycia oparte na systemach kaucyjnych są coraz bardziej przestarzałe: przyczyniają się do wyższych cen produktów, są uciążliwe i mało skuteczne, gdyż wielu konsumentów nie zwraca pojemników wystarczająco szybko lub nie robi tego w ogóle. 

Pomocną dłoń wyciągają technologie cyfrowe oraz sztuczna inteligencja. Za pośrednictwem specjalistycznych platform dostawcy wypożyczają swoje opakowania, które konsumenci mogą bez problemu zabrać ze sobą, a później je zwrócić. Niemiecka firma Vytal jest jednym z pionierów tego procesu. Zajmuje się produkcją pojemników na żywność, które wypożycza następnie dostawcom jedzenia na wynos w systemie pay-per-use. 

Algorytm predykcyjny Vytal

Na opakowaniach Vytal nadrukowywane są kody QR w formie czytelnej dla urządzeń. Dzięki nim firma gromadzi wartościowe informacje na temat produktów w całym łańcuchu dostaw. Następnie opracowuje pozyskane w ten sposób dane za pomocą algorytmów uczenia maszynowego i wykorzystuje je do przewidywania potrzeb swoich firm partnerskich oraz do optymalizacji procesów dostawy i odbioru opakowań między uczestnikami łańcucha wartości. 

Dzięki wspomnianym algorytmom predykcyjnym Vytal jest w stanie kontrolować potrzeby restauracji uczestniczących w systemie i optymalizować planowanie logistyczne. Algorytm przewiduje, ile pojemników będzie potrzebne każdemu z partnerów przez kolejne siedem dni. Na tej podstawie w systemie Vytal automatycznie tworzone jest zlecenie robocze; jest ono następnie kierowane do systemu planowania trasy i automatycznie wysyłane do dostawców odpowiedzialnych za przesyłki danego dnia. 

Korzyści dla restauracji i konsumentów

Dzięki dość dokładnym szacunkom potrzeb firmy nie tylko ograniczają liczbę produktów „na zapas” i przestrzeń magazynową, ale dodatkowo eliminują potrzebę organizowania transportów ad hoc. System pozwala też ograniczyć prace manualne w firmach partnerskich przy jednoczesnej maksymalizacji wskaźników wykorzystania pojemników. Skutkuje to również zmniejszeniem negatywnego wpływu restauracji na środowisko, bowiem spada ich zapotrzebowanie na opakowania z tworzyw sztucznych, ponoszą niższe koszty opakowań, zaś dzięki platformie internetowej Vytal uzyskują wgląd w zachowania konsumentów.

Na stosowaniu systemu wygrywają również konsumenci, bowiem produkują mniej odpadów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jedyne, co muszą zrobić, to zwrócić zużyte opakowania partnerom; po wymyciu trafią one ponownie do obiegu. Jak przekonuje Vytal, cały system działa tak prosto, jak brzmi. 

Vytal rozwija się dzięki pandemii

Aby nadal rozbudowywać i optymalizować powyższy model, Vytal musi inwestować w trzy podstawowe obszary: bazę użytkowników – konsumentów końcowych i restauracji partnerskich, platformę internetową i dane oraz produkcję różnych opakowań. Historia Vytal dowodzi, że rozwój przebiega we właściwym kierunku.

Choć system został dobrze przyjęty przez konsumentów, którzy docenili jego prostotę i łatwość użycia, problemem było do niedawna znalezienie restauracji skłonnych do uczestniczenia w programie. Partnerom brakowało często niezbędnej cyfrowej infrastruktury pozwalającej na wykorzystanie platform internetowych oraz narzędzi takich jak inteligentne urządzenia, skanery kodów QR czy systemy POS. Gdy jednak wybuch pandemii w 2020 roku zmusił wiele firm gastronomicznych do inwestycji w cyfrowe rozwiązania, liczba restauracji partnerskich Vytal w samych Niemczech wzrosła do ponad 3,5 tys. Dzięki swej innowacyjności firma pośredniczyła dotychczas w obrocie ponad 320 tysięcy opakowań między restauracjami i konsumentami, dzięki czemu oszczędzono na produkcji ponad 4,7 mln jednorazowych opakowań. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Vytal