DCP 2015: wielki potencjał druku bezpośredniego
29 Jan 2016 09:05

Ponad 120 uczestników zgromadziło się w hotelu Radisson Blu Scandinavia w Düsseldorfie na premierowej konferencji Direct Container Print, by wspólnie odkryć korzyści ze stosowania nowoczesnych rozwiązań sitodrukowych i cyfrowych w druku bezpośrednim. Na program impre-zy, zorganizowanej w dniach 23-24 listopada ub.r. przez stowarzyszenie ESMA, złożyło się 17 prezentacji. Jak potwierdzili uczestnicy, sukces konferencji jest argumentem za jej kontynuowaniem w następnych latach. Techniczna konferencja DCP została poświęcona farbom o niskiej migracji, suszeniu w technologii UV LED oraz najnowszym odkryciom w technikach sitodrukowej i inkjetowej. Wydarzenie zorganizowała ESMA (Stowarzyszenie Producentów Druku Specjalistycznego) we współpracy z Chameleon Business Media i przy wsparciu czołowych producentów z rynku poligraficznego, m.in. KBA-Kammann, Marabu, Gallus oraz Sun Chemical. Konferencja była skierowana do drukarzy, producentów opakowań i właścicieli marek zainteresowanych tematyką dekorowania opakowań z tworzyw sztucznych w technologii „direct-to-shape” (czyli bezpośredniego druku na butelkach, puszkach, pojemnikach itd.). Rozwój na niespotykaną skalę Powód zorganizowania spotkania tłumaczył przed jego rozpoczęciem Peter Buttiens, dyrektor generalny ESMA: W trakcie konferencji organizowanych przez ESMA w ostatnich latach, wśród nich pięciu edycji GlassPrint, dostrzegliśmy, że ich uczestnicy interesują się nie tylko pojemnikami ze szkła, ale chcieliby także przyjrzeć się nowym rozwiązaniom w zakresie dekorowania i znakowania opakowań z tworzyw sztucznych. Co roku na rynek trafiają innowacyjne technologie, zatem naszym celem stało się również informowanie – zarówno drukarzy, jak i producentów opakowań – o najnowszych możliwościach dekorowania bezpośredniego butelek, kubków, tubek oraz sleeve'ów. Przemysł opakowań z tworzyw sztucznych przeżywa ekscytujące chwile – tak w przypadku żywności i napojów, higieny osobistej, jak i środków czystości – dodał Buttiens. – Wszystkie te sektory stają przed wyzwaniem poszukiwania innowacyjnych, ale przynoszących oszczędności opakowań. Technologie dekorowania bezpośredniego naprawdę zmieniają reguły gry: redukują koszty, likwidują problem magazynowania, pozwalają na elastyczność oraz otwierają nielimitowane możliwości wzornictwa. Druk bezpośredni zapewnia także wartość dodaną w postaci poprawy wizerunku marki. Tworzywa sztuczne stanowią istotną część rynku opakowaniowego, niezastąpioną w produkcji opakowań dla segmentów urody i ochrony zdrowia, farmaceutycznego i spożywczego. Ponieważ atrakcyjna forma opakowań – zapewniana m.in. przez wysoką jakość nadruków – bezpośrednio przekłada się na popularność zapakowanego produktu, nie ustają prace nad opracowaniem nowych technologii, których celem jest obniżanie kosztów przy zapewnianiu pełnych korzyści wynikających ze stosowania druku bezpośredniego. Jest to charakterystyczne zarówno dla technologii sitodruku, tampondruku, jak i druku cyfrowego, które nieustannie wzbogacane są o nowe rozwiązania eliminujące stosowanie etykiet na pojemnikach okrągłych lub w nietypowych kształtach, zapewniające lepszą personalizację produktów, a także wyższą elastyczność procesów drukowania i logistyki. Atrakcyjny program prelekcji Delegaci i wystawcy obecni na DCP 2015 podjęli aktywną dyskusję dotyczącą wprowadzania nowych technologii oraz ich wpływu na rynki zdobienia opakowań z sektorów żywności i napojów, higieny osobistej i urody oraz produktów gospodarstwa domowego. DCP 2015 zapoczątkowała prelekcja prezentująca praktyczną aplikację technologii do bezpośredniego zadruku Krones DecoType, która zastąpiła maszyny etykietujące w rozlewni do butelek. System Krones, zaprezentowany po raz pierwszy na targach drupa 2014, może upiększać nierówne powierzchnie z wykorzystaniem cyfrowego procesu drukowania atramentowego – dlatego nie wymaga użycia specjalnych etykiet oraz klejów. Firmy zajmujące się rozlewaniem do butelek posiadają obecnie narzędzia do samodzielnego oferowania usług druku i coraz częściej z nich korzystają – podkreślali prelegenci kilku kolejnych prezentacji. Podejmowali także temat możliwych przyszłych zmian w łańcuchu dostaw klientów i relokacji usług. Delegaci mogli zapoznać się z nowościami w zakresie druku cyfrowego, które zaspokajają zapotrzebowanie na zdobienie krótkich serii oraz usługi personalizacji. Po druku na płytkach ceramicznych, tekstyliach, etykietach oraz po druku 3D, dekoracja bezpośrednia to kolejny wielki niezależny rynek dla druku inkjetowego DOD (drop-on-demand), który zapewnia techniczną ewolucję i rozwój – skomentował Sven Kerpe z Markem-Imaje. Mimo tych opinii sitodruk nadal „żyje i ma się świetnie”, co udowodniły prezentacje firm Sefar, SRS oraz Isimat, która zaprezentowała swoją innowacyjną koncepcję foliowania inline pozwalającą uzyskać efekt metalicznie lśniącego połysku. Dopóki jakość pozostanie kluczowa przy produkcji masowych zadruków w sektorach takich jak opakowania na kosmetyki, tradycyjne techniki drukowania oraz rozwiązania hybrydowe nadal mają wiele do zaoferowania. Zaspokajanie wymagań użytkowników końcowych oraz znaczenia trendu personalizacji stały się tematami prowadzonego „na żywo” panelu dyskusyjnego, który wypełnił drugi dzień konferencji. Przedstawiciele producentów towarów (SAB Miller), pojemników (Albéa), maszyn (Polytype) oraz farb (Agfa, Marabu) zaangażowali się w pełen pasji dialog z widownią na temat procesów produkcji i sprzedaży opakowań. Przebieg tej sesji można prześledzić w internecie na stronie www.dcp2015.org/dcp-live-panel-video-registration. Z kolei na strategiach marketingowych, jako integralnym elemencie procesu dekoracji opakowań, skupili się eksperci firmy Gateway 3D. Konferencja Direct Container Print 2015 pokazała gotowość sektora opakowań do wykorzystania nowych możliwości technicznych w celu zaspokojenia potrzeb rosnącego rynku oraz oczekiwań klientów. Zdaniem uczestników kolejnych kilka lat należy przeznaczyć na udoskonalenie istniejących technologii, by spełnić oczekiwania użytkowników pod względem prędkości drukowania, możliwej skali personalizacji oraz najwyższej jakości. To była bardzo cenna, niszowa konferencja, która z pewnością rozrośnie się w ciągu kilku kolejnych lat. Znaczenie tej tematyki będzie rosło w różnych działach przemysłu, na wielu rynkach i w wielu łańcuchach wartości – przewiduje Peter Jenkner z firmy Actega. Dzięki zgromadzeniu kluczowych graczy, zarówno spośród dostawców, jak i użytkowników końcowych, DCP zapewniła świeże spojrzenie na sektor opakowań z tworzyw sztucznych. Proces wdrażania nowych rozwiązań w obecnie istniejących modelach biznesowych zacznie się wkrótce, a jego przebiegiem na pewno zajmie się kolejna konferencja DCP, która ma się odbyć w 2017 roku. Na podstawie informacji ESMA opracował TK