Dezodoranty w aluminiowych opakowaniach biją rekordy
17 May 2013 09:05

6,93 mld aluminiowych puszek na dezodoranty – oto nowy, rekordowy poziom produkcji osiągnięty przez tę branżę w 2012 r. Jego ustanowienie było możliwe dzięki 5% wzrostowi zapotrzebowania przemysłu na ten typ opakowań (w porównaniu z 2011 r.). O ile popyt na puszki na stosunkowo nasyconym rynku krajów Unii Europejskiej pozostał w zasadzie na niezmienionym poziomie, o tyle dostawy do Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz na Bliski Wschód wzrosły w tym czasie znacząco. W 2012 r. doskonałe wyniki przemysłu aluminiowych opakowań aerozolowych, który w ostatnich sześciu latach osiągał przeciętną stopę wzrostu w wysokości 7%, były napędzane przede wszystkim przez wysokie zapotrzebowanie na dezodoranty (+8,5%), lakiery do włosów (+6%), farmaceutyki (+17%) oraz artykuły gospodarstwa domowego (+14%). Zmniejszyło się za to zapotrzebowanie na aluminiowe opakowania do produktów spożywczych oraz pianek do golenia (spadek dostaw odpowiednio o 7,5% oraz 3%). Jednak, jak uważają rynkowi analitycy, rynek – zwłaszcza artykułów spożywczych – ma dla branży duży potencjał rozwoju w kolejnych kilku latach. Dobre wyniki branży odzwierciedla duża liczba instalacji nowych linii produkcyjnych na całym świecie w 2012 r., które pozwolą zrealizować rosnącą liczbę zamówień i utrzymać dostawy puszek w akceptowalnych terminach. Bieżący rok ma być pod tym względem jeszcze lepszy. Zdolności produkcyjne będą zwiększane zwłaszcza na tych rynkach, które mają najbardziej obiecujące perspektywy rozwoju, takich jak indyjski i chiński. W tych regionach popularność aerozoli w puszkach stale rośnie, a dzięki zwiększeniu poziomu dochodu netto coraz więcej konsumentów będzie stać na zakup produktu, który ciągle uchodzi w tych krajach za „luksusowy” – podsumowuje rynkową sytuację Takaaki Takeuchi, prezes AEROBAL – międzynarodowej organizacji skupiającej producentów aluminiowych opakowań aerozolowych. Perspektywy tego sektora w 2013 r. są korzystne, choć w związku z charakterem rynku aerozoli, na którym dominują krótkie terminy zamówień i dostaw oraz niskie wielkości jednostkowych zleceń, przewidywania muszą być obarczone ryzykiem. Jeśli generalna sytuacja ekonomiczna w Europie i Ameryce Północnej – czyli na dwóch kontynentach mających największy udział w sprzedaży aerozoli – utrzyma się na stabilnym poziomie, jest bardzo prawdopodobne, że w bieżącym roku całkowita liczba aluminiowych opakowań na te produkty przekroczy 7 mld sztuk. Na podstawie informacji organizacji AEROBAL opracował TK