Diament za ratowanie życia
25 Jun 2013 13:05

16 maja br. w amerykańskim Wilmington firma DuPont po raz 25. przyznała nagrody w konkursie DuPont Packaging Award. Najwyższy laur – Diamentową Nagrodę – otrzymała brytyjska firma pi 3 za unikalne opakowanie oraz program dystrybucji AidPod, który dostarcza ratujące życie leki do subsaharyjskich wiosek. DuPont Awards for Packaging Innovation to najdłużej prowadzony, globalny i niezależnie oceniany konkurs, którego celem jest nagradzanie innowacji w sektorze opakowań oraz wspieranie współpracy między firmami działającymi w łańcuchu tworzenia wartości. Co roku uznana grupa jurorów nagradza diamentowymi, złotymi i srebrnymi nagrodami produkty i rozwiązania wyróżniające się „doskonałością” w jednej z trzech kategorii: Innowacji, Zrównoważonego Rozwoju oraz Zmniejszenia Kosztów/Odpadów. W tegorocznym konkursie oprócz jednego diamentowego lauru sędziowie przyznali cztery złote i dziesięć srebrnych nagród. Dwadzieścia pięć lat temu uznaliśmy, że program DuPont Awards for Packaging Innovation to okazja zbliżenia się do tego tętniącego życiem przemysłu i nawiązania współpracy jako krytycznego warunku innowacji – powiedział w trakcie uroczystości wręczania nagród William J. Harvey, prezes firmy DuPont Packaging & Industrial Polymers. – Dwadzieścia pięć lat później – gdy spoglądamy wstecz na przełomowe zwycięskie rozwiązania i celebrujemy tegorocznych laureatów – współpraca nadal pozostaje kluczowa przy wprowadzaniu innowacji na rynek. Tegoroczny główny zwycięzca uosabia współpracę i jest przykładem na to, w jaki sposób opakowanie dodaje wartości –przekonywała szefowa programu DuPont Packaging Awards Shanna Moore. AidPod został opracowany przez firmę pi 3 dla niezależnej organizacji typu non-profit ColaLife, która wykorzystuje sieć dystrybucji firmy Coca-Cola dostarczając leki i instrukcje ich użytkowania do leżących z dala od cywilizacji obszarów. AidPod to opakowanie zawierające pełnowartościowy zestaw przeciwbiegunkowy, umieszczany w skrzynkach transportowych między butelkami coli. Wykonany z odpornej na uszkodzenia folii, AidPod zawiera saszetki z pojedynczymi dawkami leku oraz mydło do mycia, a dodatkowo pełni funkcję pojemnika do mieszania leków z wodą oraz naczynia do picia. O znaczeniu tego rozwiązania przekonują statystyki: w Afryce Subsaharyjskiej aż 15% zgonów dzieci poniżej 5. roku życia ma związek z biegunką, chorobą łatwą do wyleczenia – o ile dzieci mają dostęp do odpowiednich leków. AidPod to dowód, że połączenie pomysłowości, innowacyjności oraz inspiracji jest wystarczająco silne, by pokonać największe humanitarne wyzwania ludzkości. Połączenie inteligentnego opakowania ColaLife i pi 3 z efektywną platformą dystrybucji daje nieprawdopodobny potencjał przeprowadzenia faktycznych zmian w Afryce Subsaharyjskiej – ocenił amerykański senator Chris Coons, stojący na czele senackiego podkomitetu ds. Afryki. Wśród laureatów złotych nagród znalazły się firmy: n BCM Inks USA i Close the Loop, które stworzyły wspólnie system o cyklu zamkniętym, przeznaczony do utylizacji zużytych kartridży do drukarek atramentowych i pozwalający na całkowity odzysk materiałów wykorzystanych w ich produkcji. Close the Loop, firma zajmująca się odzyskiem materiałowym, pozyskuje z wyrzuconych pojemników tworzywa sztuczne oraz resztki atramentów; te ostatnie są następnie wykorzystywane przez BCM Inks do produkcji wodnych farb fleksograficznych PCR (Post-Consumer Recycled) Black, stosowanych do zadruku pojemników zbiorczych z tektury falistej. Jeden pojemnik nowej farby to 200 tys. zużytych kartridży mniej na wysypisku (rocznie nagrodzone firmy odzyskują w procesie recyklingu ok. 30 mln takich pojemników). n Gillette wraz z Placon (USA) za blistrowe opakowanie na maszynki do golenia Venus i Olay, które są „frustracjoodporne”. Poza prostym perforowanym mechanizmem otwierania produkt wyróżnia wewnętrzna, termoformowana tacka wykonana w ponad 50% ze zrecyklowanego tworzywa PET, która podtrzymuje wszystkie części maszynki w oddzielnych wnękach. Dzięki zastosowaniu PET z procesu produkcji tego opakowania udało się wyeliminować polichlorek winylu (PVC). n Coop i Awtec (Szwajcaria) za nowe opakowanie w kształcie miski na sałatę; zastąpiło ono wcześniejsze opakowanie tej firmy, które cieszyło się dużą popularnością wśród klientów, ale przyczyniało się do powstawania dużej ilości odpadów, było pękate i niezbyt wygodne. Firma Coop postanowiła więc zastosować holistyczne podejście do problemu i przeprojektowała swój produkt, skupiając się na kwestiach zrównoważonego rozwoju, wygody i korzyści ekonomicznych. Zmiana kształtu – z pierwotnego kulistego na kwadratowy – pozwoliła zredukować ilość zużytego tworzywa RPET (czyli PET pochodzącego z recyklingu) o 30%. Wśród rozwiązań zwiększających wygodę konsumentów znalazła się ruchoma, wieloczęściowa taca, która w opakowaniu pełni funkcję przykrywki, a także funkcja „shake”, która umożliwia konsumentom wygodne wymieszanie sałatki z dressingiem. n Clorox za przeprojektowanie butelek na środki czyszczące i wyposażenie ich w technologię Smart Tube, czyli specjalny mechanizm spustowy pozwalający na opróżnienie opakowania do ostatniej kropli bez potrzeby przechylania, potrząsania czy rozkręcania. W konkursie przyznano również 10 srebrnych nagród, które trafiły do firm m.in. z: Rosji (Atlantis-Pak Company za osłonkę na kiełbasę iCel z poliamidu, która skraca czas wędzenia i gotowania, umożliwia szybszą obróbkę na maszynach produkcyjnych dzięki zastosowaniu wytrzymałego i elastycznego tworzywa, a dodatkowo ze względu na skuteczną barierowość względem tlenu i wilgoci wydłuża czas przydatności do spożycia oraz chroni zapach); Niemiec (Amcor za nowy projekt opakowań blistrowych na leki, które o 40% zwiększają ochronę zawartości przed wilgocią i redukują ilość materiału zużytego do produkcji opakowania o 33%); Japonii (Toyo Aluminium i Morinaga Milk Industry za materiał opakowaniowy TOYAL Lotus o własnościach hydrofobowych wykorzystany w pokrywkach pojemników na jogurt); Meksyku (Folmex za opakowanie z polietylenu o połysku typowym dla orientowanego polipropylenu, przyjazne dla środowiska dzięki zmniejszeniu o 21% ilości zużytego tworzywa) oraz USA (Clearly Clean Products za tackę Clearly Clean – jedyne opakowanie MAP nadające się do recyklingu; Trexel za technologię 3D IML pozwalającą na kontrolowane gromadzenie azotu pod powierzchnią etykiety, dzięki czemu powstają wypustki zwiększające doznania dotykowe; Pepperidge Farm za wykorzystanie innowacyjnej technologii ponownego zamknięcia Seal Tab w opakowaniach chipsów; Campbell's Soup Company za saszetki na zupy Go Soups, wyróżniające się atrakcyjnym wzornictwem, nadające się do podgrzewania w kuchenkach mikrofalowych i skracające czas gotowania; Heinz za butelkę na ketchup łączącą tradycyjne wzornictwo z nowoczesnymi rozwiązaniami, m.in. zmniejszeniem o ponad 20% masy opakowania; wreszcie Beacon Converters za tackę wykonaną z pojedynczego arkusza polipropylenu o wysokiej gęstości, zabezpieczającą narzędzia służące do ablacji serca). Na podstawie informacji firmy DuPont Packaging & Industrial Polymers opracował TK