Dobre opakowanie ma znaczenie
14 Dec 2017 13:50

Przemysł opakowaniowy zmienia się w ostatnich latach i będzie zmieniał się nadal. Firma Tetra Pak wsłuchuje się w oczekiwania rynku i pracuje nad jeszcze lepszymi rozwiązaniami dopasowanymi do różnych potrzeb oraz modeli konsumpcji, a jednocześnie nie ustaje w upowszechnianiu wiedzy na temat opakowań. Mówi o tym Kinga Sieradzon, dyrektor generalna Tetra Pak w Polsce.

Niedawno minął pierwszy rok, od kiedy zajmuje Pani stanowisko dyrektor generalnej Tetra Pak w krajach Europy Środkowej. W jaki sposób rok na stanowisku wpłynął na zmiany w funkcjonowaniu firmy? Przed jakimi kluczowymi wyzwaniami stanęła 

Pani po objęciu tego stanowiska?

Kinga Sieradzon: To był dla nas wszystkich czas dużych wyzwań, związanych między innymi ze zmieniającymi się trendami konsumenckimi w obszarze żywienia, a co za tym idzie – opakowań. Firma Tetra Pak działa w branży opakowaniowej od ponad 60 lat. Stale, także wspólnie z naszymi klientami, analizujemy trendy, śledzimy zachowania konsumentów i prowadzimy badania rynkowe. Wszystko, co robimy, jest podporządkowane ochronie żywności w najlepszy możliwy sposób, przy jak najmniejszym wykorzystaniu zasobów naturalnych Ziemi. Obecnie jednym z kluczowych trendów, który łączy naszych klientów, właścicieli marek spożywczych oraz konsumentów końcowych, jest coraz większa troska o środowisko i zrównoważony rozwój. Polacy dbają o swoje zdrowie oraz dobro naszej planety nie mniej niż reszta Europejczyków. Do niektórych kwestii przywiązujemy szczególną wagę. Są to np. pochodzenie żywności, zawartość sztucznych dodatków czy zasady etyki. Wielu konsumentów deklaruje, że podczas wyboru produktu kieruje się jego aspektami zdrowotnymi i naturalnym składem oraz poszukuje alternatyw spożywczych dla „tradycyjnego” nabiału – mleka, kefirów, jogurtów. Coraz większą uwagę zwracamy także na samo opakowanie, zwłaszcza na łatwość przechowywania i używania. Wciąż jednak niewielu konsumentów łączy wybierany produkt bezpośrednio z opakowaniem. Dotychczas nie mieliśmy okazji włączyć się w dyskusję na temat znaczenia wyboru opakowania. Chcemy to zmienić i wziąć na siebie większą odpowiedzialność, również na polu komunikacji. Te czynniki niejako determinowały nasze działania w ciągu ostatniego roku.

Nasze inwestycje finansowe w Polsce idą również w parze z bieżącymi trendami i odpowiadają wzrastającym potrzebom konsumentów. W roku 2015 firma Tetra Pak zakupiła firmę Obram SA, lidera rynku w dziedzinie rozwiązań z zakresu produkcji serów w Polsce, Rosji, Białorusi i innych krajach Europy Wschodniej. Obram to znana firma o bardzo dobrej reputacji w tym regionie Europy. Zakup wzmacnia i uzupełnia portfolio produktów oraz wiedzę fachową Tetra Pak, dając klientom dostęp do szerszej oferty rozwiązań zapewnianych przez jedną firmę, szczególnie w zakresie produkcji i pakowania serów świeżych, półtwardych oraz formowania i solenia na terenie zakładu.

Istotny ze względu na posiadane kompetencje był dla nas także rozwój w obszarach biznesu innych niż żywność płynna czy półpłynna. Na przykład dzięki opakowaniu Tetra Recart jesteśmy w stanie dostarczać rozwiązania pozwalające na pakowanie także żywności stałej – pomidorów, groszku, grzybów – i możemy stworzyć doskonałą alternatywę dla puszki! Przed nami wiele wyzwań, ale i ciekawych projektów.

Proszę scharakteryzować pokrótce najistotniejsze dla Tetra Pak nowości ofertowe, które zadebiutowały w tych miesiącach.

K.S.: Nasi klienci nieustannie stawiają przed nami nowe wyzwania, szukając innowacji produktowych, technologicznych i opakowaniowych. W związku z tym, że Tetra Pak zawsze dąży do partnerskiego wymiaru współpracy ze swoimi klientami, faktycznie skupiamy się na wdrażaniu naszych nowych formatów opakowań, które wychodzą naprzeciw zmieniającym się trendom rynkowym i oczekiwaniom konsumentów. W segmencie produktów dziecięcych wdrażamy nowe opakowania na rynku mleczarskim. Przykładem jest opakowanie Tetra Brik® Aseptic Slim Leaf o pojemności 200 ml ze słomką sensoryczną, zaprojektowaną specjalnie, aby zapewnić wyjątkowe doznania smakowe czy opakowanie Tetra Brik® Aseptic Base Crystal o pojemości 250 ml, pozwalające na wykorzystanie elementów załamań kartonika do uatrakcyjnienia grafiki opakowania. Oprócz ciągłego poszerzania naszego portfolio opakowań skupiamy się również na usługach i opracowywaniu technologii, które umożliwiają redukcję zużycia surowców oraz zwiększenie wydajności produkcji. Świetnym tego przykładem jest najnowsza technologia aseptyczna OneStep, łącząca separację, standaryzację i obróbkę UHT (ultra-high temperature) w jeden etap zamiast wielofazowego procesu. Nowe rozwiązanie pozwala na zredukowanie zużycia energii aż o 40%, co zmniejsza oddziaływanie na środowisko i dwukrotnie zwiększa wydajność produkcyjną – to wszystko z korzyścią dla naszych klientów.

Czy uważa Pani, że firmy w pełni wykorzystują, a konsumenci wystarczająco doceniają potencjał opakowań kartonowych? Jak pomóc konsumentom w wyborze właściwego opakowania?

K.S.: Z punktu widzenia środowiska wybór produktu w opakowaniu kartonowym powinien być tak samo oczywisty, jak np. oszczędzanie energii czy korzystanie z komunikacji miejskiej. To jedna z najrozsądniejszych opcji, ale mimo to dla większości konsumentów wciąż nie najbardziej oczywisty wybór. Wytłumaczeniem może być brak wystarczającej wiedzy bądź świadomości. 60% konsumentów nadal twierdzi, że szklane opakowanie jest bardziej ekologiczne niż kartonowe. Zgodnie z naszymi badaniami co druga osoba błędnie uważa, że dla ochrony środowiska najlepiej byłoby, gdyby żywność nie miała opakowań wcale. We współpracy z naszymi klientami chcemy szerzyć wiedzę o tym, jak ważne są opakowania i ułatwić konsumentom podejmowanie właściwych decyzji. Dobór surowców i projekt opakowania mają zasadniczy wpływ nie tylko na środowisko, ale także na sam produkt – jego okres przydatności do spożycia, ilość odpadów poprodukcyjnych, konieczność stosowania dodatków i konserwantów. Wielu konsumentów aktywnie poszukuje producentów, którzy nie tylko oferują dobrej jakości produkt, ale też działają w sposób odpowiedzialny. W Tetra Pak z radością obserwujemy rosnącą świadomość konsumencką, ponieważ jesteśmy pewni, że nasze opakowania są funkcjonalne, przyjazne środowisku i w naturalny sposób chronią swoją zawartość. Jesteśmy dumni z dotychczasowych osiągnięć, ale nie spoczywamy na laurach. Przemysł opakowaniowy zmienił się w ciągu ostatnich lat i będzie zmieniał się nadal, dlatego wsłuchujemy się w oczekiwania oraz potrzeby rynku i pracujemy nad jeszcze lepszymi opakowaniami, dostosowanymi do różnych potrzeb i modeli konsumpcji. Ostatnio włączyliśmy się w dyskusję na temat roli dobrego opakowania poprzez naszą kampanię społeczną „Dobre opakowanie ma znaczenie”. Oprócz upowszechniania wiedzy chcielibyśmy pomóc konsumentom w wyborze właściwych opakowań. 

Myślę, że każdy konsument zgodzi się z hasłem Państwa kampanii. Pytanie brzmi: co to jest „dobre opakowanie”?

K.S.: Każdego dnia Europejczycy kupują ponad 500 milionów płynnych produktów spożywczych: mleko, soki, wodę, napoje gazowane, piwo czy jogurty. Nie ulega więc wątpliwości, że opakowanie ma znaczenie i do tego właśnie nawiązuje prowadzona przez nas kampania. Choć może to zabrzmieć jak banał, nasze społeczeństwo nie istniałoby bez opakowań. Z wielu powodów nie mielibyśmy dostępu do tak szerokiej gamy produktów. Dotyczy to szczególnie produktów trudnych w transporcie czy wymagających specyficznych warunków magazynowania. Jakie jest dobre opakowanie? Przede wszystkim jego podstawowe zadanie to ochrona zawartości. Produkt w opakowaniu nie może ulec uszkodzeniu, zepsuć się podczas transportu i w trakcie przechowywania, także w domu konsumenta. Opakowanie wielomateriałowe jest jak muszla, która chroni przed wstrząsami, zanieczyszczeniem, ciepłem, światłem, bakteriami i innymi czynnikami, które mogą zniszczyć produkt. Ale opakowanie to coś więcej niż tylko ochrona produktu. Pełni także ważną funkcję informacyjną dla konsumenta na temat zawartości. Dobre opakowanie pomaga również w sprzedaży i wyróżnieniu produktu, a także w jego prawidłowym opisie. Nie może jednak wprowadzać konsumenta w błąd. Dobre opakowanie to takie, które buduje pozytywny wizerunek produktu i marki. Często dopiero wtedy, gdy opakowanie jest już puste, zaczynamy postrzegać je bez połączenia z produktem. Na karton mleka mówimy po prostu „mleko”, dopóki nie zostanie nam sam karton. Wtedy chcemy jak najszybciej się go pozbyć – dlatego tak ważne jest, żeby opakowania łatwo podlegały recyklingowi i żeby jasne było, jak je segregować. Wpływ na opakowania mają także zmiany demograficzne. Dziś w Europie jednoosobowe gospodarstwo domowe to najczęściej występujący model. Dla osób, które mieszkają same, gotowanie w domu nie jest oczywistym wyborem. Dużo jemy w restauracjach lub w biegu, często kupujemy gotowe dania do zjedzenia w domu. Zmiana kultury pracy dodatkowo ten trend napędza. Jedzenie jest sposobem na nawiązanie kontaktu z kolegami z pracy lub z klientami. Coraz mniej z nas planuje z wyprzedzeniem, co zamierza zjeść. Czasami rozwiązaniem jest zjedzenie czegoś na szybko przed komputerem. Jeśli produkt ma być spożyty w drodze, opakowanie musi być odpowiednio dostosowane. Duże opakowania nie sprawdzają się w takich sytuacjach. Ponadto muszą łatwo się otwierać i umożliwiać jedzenie lub picie bezpośrednio z opakowania. Zawartość nie może się rozlewać, a całe opakowanie musi być poręczne i łatwe w transporcie. Cechy dobrego opakowania można wymieniać w nieskończoność, ale najważniejsze jego aspekty to zdolność skutecznej ochrony produktu, minimalny wpływ na środowisko oraz wygoda w użytkowaniu.

Na czym skupi swoje działania Tetra Pak w 2018 roku? Co będzie determinowało rozwój firmy w kolejnych miesiącach?

K.S.: Niezmiennie głównym zadaniem Tetra Pak zawsze było, jest i będzie dbanie o interesy naszych klientów i partnerów poprzez dostarczanie im szerokiego portfolio opakowań, linii pakujących, urządzeń procesowych, kompleksowych rozwiązań technologicznych oraz usług technicznych i marketingowych. Dlatego będziemy kontynuować stałą, stabilną współpracę z naszymi klientami, ponieważ to ich potrzeby zawsze są na pierwszym miejscu. To oni stawiają przed nami nowe wyzwania, szukając innowacji produktowych, technologicznych i opakowaniowych. Skupiamy się więc na kompleksowej odpowiedzi na ich potrzeby, czyli wdrażaniu naszych nowych formatów opakowań, które wychodzą naprzeciw zmieniającym się trendom rynkowym i oczekiwaniom konsumentów, a od strony wykonawczej pozwalają na optymalizację produkcji i gwarantują atrakcyjne pozycjonowanie produktu wśród grup docelowych. Patrząc od strony makroekonomicznej możemy być także pewni, że konkurencja w przemyśle spożywczym zaostrzy się jeszcze bardziej, więc nasi konsumenci będą zwracać większą uwagę na rolę opakowań. Informacje na opakowaniach będą bardziej bezpośrednie. Design coraz bardziej będzie służył nie tylko estetyce, ale też skutecznej komunikacji o zawartości produktu. W przyszłości będą one jaśniej połączone z marką, po prostu będą musiały wysyłać komunikaty zgodne z profilem marki. Każde tego typu zmiany oznaczają dla Tetra Pak nowe wyzwania, ale i szanse. Odczujemy zwiększony nacisk na rozwój, innowację i nowe sposoby myślenia. Niezbędna będzie bardziej efektywna komunikacja o tym, dlaczego karton jest najlepszym opakowaniem niezależnie od okoliczności konsumpcji.

Dziękuję za rozmowę. 

Artykuł sponsorowany