Firma badawcza Future Market Insights (FMI) przewiduje, że popyt na opakowania metalowe – którego wartość szacowano w 2021 r. na około 121 mld USD – w kolejnej dekadzie wzrośnie do 178 mld USD, przy średniej rocznej stopie wzrostu CAGR na poziomie 3,6%. Do kluczowych czynników kształtujących rynek FMI zalicza coraz większą popularność metalu jako surowca do produkcji szerokiej gamy opakowań (żywności i napojów, produktów kosmetycznych i ochrony zdrowia, artykułów domowych oraz przemysłowych), związaną ze zrównoważonym stylem życia użytkowników, którzy chętnie zastępują tworzywa sztuczne bardziej ekologicznymi odpowiednikami.
Ponieważ popyt na opakowania metalowe jest ściśle powiązany z poziomem PKB oraz skalą produkcji przemysłowej, pandemia koronawirusa w latach 2020-22 miała niewątpliwie szkodliwy wpływ na ten sektor. W wyniku silnych spadków sprzedaży związanych z lockdownem producenci opakowań metalowych zanotowali duże straty. Częściowo zrekompensowała je sprzedaż produktów takich jak beczki i IBL (duże pojemniki do przewozu towarów luzem) odbiorcom przemysłowym. Na liczbę zamówień nie mogli narzekać również producenci opakowań na żywność i leki, inaczej niż np. opakowań na kosmetyki, które w czasie pandemii straciły pozycję artykułów pierwszej potrzeby.
Aluminium: ten metal ma wzięcie
FMI zwraca uwagę na wysoki popyt producentów opakowań na aluminium. To wszechstronny materiał, nadający się do wytwarzania pojemników w różnych formach i kształtach, ceniony przez projektantów kreatywnych opakowań. Opakowania z metalu, takie jak lekkie puszki aluminiowe, zapewniają łatwy dostęp i wygodę użytkowania, zwłaszcza artykułów spożywczych i napojów. Zdaniem Światowej Organizacji Aluminium recyklingowi poddawanych jest 63% puszek przemysłowych i 49,4% puszek z obiegu konsumenckiego. Te wysokie parametry wydajności w zakresie zrównoważonego rozwoju podnoszą globalnie skalę wykorzystania aluminium w sektorze opakowań metalowych.
Raport FMI przewiduje, że w okresie objętym prognozą segment produktów wykonanych z aluminium będzie się rozwijał w tempie 2,6% CAGR. Aluminium to giętki, lekki i łatwy do odzysku materiał, który w dodatku jest higieniczny, nietoksyczny i pomaga zachować aromat potraw. Chroni żywność przed dostępem światła i promieni UV, olejami i tłuszczami, parą wodną, powietrzem i zarazkami, dzięki czemu zachowuje ona świeżość przez długi czas. Produkty spożywcze przechowywane w opakowaniach z aluminium (w tym napoje) dłużej utrzymują temperaturę i wolniej się rozkładają. Z punktu widzenia logistyki dostaw nie mniejsze znaczenie ma fakt, że dzięki niskiej masie transport tego typu pojemników jest tańszy.
Spodziewany wzrost przychodów
Rynek opakowań metalowych odnotował gwałtowny wzrost w 2021 r., a jego globalne przychody zwiększyły się o 3,1% r/r. Prognoza FMI szacuje, że w latach 2022-32 przychody niemal się podwoją – o 53 mld USD.
Z kolei w całym segmencie aluminium globalny popyt r/r wyniósł 3,9% w 2021 r. Sprzedaż w segmencie opakowań aluminiowych osiągnęła wysokość 65,1 mld USD, zaś w segmencie opakowań stalowych wzrost o 2,7% zwiększył jego wartość do 46,1 mld USD. Szacowany wartościowy udział rynku opakowań metalowych w całkowitym światowym rynku opakowań sięgnął w 2021 roku 13-15% (966 mld USD).
Producenci metalu korzystają na zmianie stylu życia konsumentów
Konsumenci w swoich codziennych wyborach coraz częściej zwracają uwagę na środowisko naturalne, chętnie wybierając rozwiązania, które generują minimalną ilość odpadów i nie zaśmiecają przyrody. Traci na tym plastik, zyskują metal i szkło.
Rosnące obawy dotyczące zanieczyszczania środowiska tworzywami sztucznymi wspierają ekspansję metalu jako przyjaznego materiału opakowaniowego. Jego popularność zwiększają wysoka trwałość i potencjał recyklingu.
Firmy produkujące opakowania z metalu korzystają z tych atrybutów jako motorów swego rozwoju. Dwa najpopularniejsze metale to aluminium i stal, które w 100% nadają się do odzysku i zapobiegają zakażeniom oraz psuciu się żywności. Dzięki korzyściom, jakie zapewniają, rosną szanse na to, że zostaną zastąpione przez inne, być może wygodniejsze i tańsze materiały.
Na popularność opakowań metalowych największy wpływ mają sektory żywności i napojów (z blisko 33% udziałem w całkowitej sprzedaży opakowań z metalu). Niewątpliwie w miarę, jak świat staje się coraz bardziej zurbanizowany i zamożny, zmieniają się przyzwyczajenia żywieniowe ludności, która chętniej sięga po zapakowaną żywność. Metal, ze swymi właściwościami konserwującymi i strukturalną integralnością, nadaje się do tego znakomicie.
Duży popyt generują również wytrzymałe pojemniki metalowe, takie jak beczki i kontenery IBC, które są używane do przewożenia oleju, chemikaliów i płynów luzem.
Jak rosnąca popularność puszek wpłynie na rynek opakowań metalowych
FMI przewiduje, że rynek puszek w opisanym okresie będzie się rozwijał w wyjątkowo szybkim tempie 2,8% CAGR i zanotuje do 2032 roku aż 1,3-krotny wzrost w stosunku do roku 2021.
Metalowe puszki mają wysoki potencjał recyklingu, co jest jednym z kluczowych czynników napędzających rynek. W porównaniu do wykorzystania surowców pierwotnych, recykling metali oszczędza energię, zmniejsza emisję CO2 oraz ogranicza zużycie wody.
Metalowe puszki cieszą się dużym zainteresowaniem w Europie ze względu na rosnące spożycie zarówno napojów alkoholowych, jak i bezalkoholowych, takich jak piwo i napoje gazowane. Perspektywy rozwoju rynku puszek metalowych poprawiają również rosnąca świadomość konsumentów w kwestii stosowania materiałów nierakotwórczych w opakowaniach, a także rosnące zapotrzebowanie na lekkie pojemniki.
Który rynek jest wiodącym rynkiem opakowań metalowych?
Przewiduje się, że w nadchodzących latach opakowania metalowe będą stanowiły liczącą się część globalnego rynku opakowań. Autorzy raportu uważają, że w związku z wysoką podażą opakowań z metalu w rozwiniętych krajach Europy i Ameryki Północnej silna konkurencja wśród producentów doprowadzi wkrótce do pojawienia się nowej siły na tym rynku. Mogą to być kraje Ameryki Łacińskiej, Azji Południowej i Wschodniej, które stwarzają znacznie lepsze możliwości generowania przychodów dla kluczowych graczy.
Opracowano na podstawie materiałów Future Market Insights
Tłumaczenie: TK