Drinksplus, czyli napoje o wartości dodanej
28 Feb 2012 08:09

Obecna od niedawna na rynku koncepcja produktów nazywanych drinksplus, czyli niegazowanych napojów z grupy premium zawierających do 10 proc. naturalnych cząstek stałych, zyskuje coraz większą popularność. Niedawno, z pomocą technologii pakowania SIG Combibloc, po raz pierwszy wdrożyła je firma z Rosji. Kawałki prawdziwych owoców, zapakowane w aseptyczne tekturowe opakowania razem z szeroką gamą soków i napojów (mlecznych, owocowych, smoothies), wpisują się w panujące trendy konsumenckie, kładące nacisk na „zdrowie i dobre samopoczucie”. Dostępne technologie pozwalają na uzupełnianie drinków o kawałki owoców i warzyw, wiórki kokosowe, orzechy oraz szeroką gamę ziaren zbóż o maksymalnych wymiarach 6x6 mm (długość x szerokość). Co istotniejsze, wszystkie produkty typu drinksplus mogą być rozlewane przy użyciu standardowych maszyn do napełniania opakowań SIG Combibloc, przeznaczonych do płynnych produktów mleczarskich i niegazowanych napojów bezalkoholowych (NCSD). Jedynym wymaganiem jest uzupełnienie linii napełniających o specjalny zestaw modernizacyjny; łatwe do zainstalowania wyposażenie „Particulates Upgrade” (unowocześnienie do cząstek stałych) obejmuje m.in. specjalne zawory i dysze do napełniania opracowane tak, aby zapewnić optymalny przepływ produktu i dopasowanie do rozlewania innowacyjnych napojów zawierających stałe cząsteczki. Po napełnieniu kartonowe opakowanie zostaje za pomocą ultradźwięków zapieczętowane powyżej poziomu napełnienia, nie zaś na poziomie, do którego wciąż sięga płynny produkt – co zapobiega uwięźnięciu włókien lub cząstek w miejscu zgrzewu kartonu. Gdy rozpoczęliśmy pracę nad projektem, skupiliśmy się na opracowaniu koncepcji produktów i technicznym wdrożeniu systemu. Celem było zaoferowanie klientom kompletnego rozwiązania pomocnego w tworzeniu produktów o wartości dodanej – takiego, które łączy obróbkę produktu z kompletnym procesem technologicznym – wyjaśnia Norman Gierow, Global Market Segment Manager w firmie SIG Combibloc. Współpracując z doświadczonymi kooperantami, SIG Combibloc opracował trzy podstawowe warianty obróbki produktu i napełniania napojów „drinksplus”; każdy z nich może zostać dostosowany do istniejących urządzeń produkcyjnych oraz zaadaptowany na potrzeby zaplanowanej koncepcji produktowej, celów, wartości inwestycji oraz wydajności produkcji. Koncern SIG Combibloc oferuje klientom szeroki wybór opakowań kartonowych dla „jednorazowych” porcji w różnych rozmiarach: combiblocMini i combiblocSmall oraz combifit. Słomki do picia napojów typu „drinksplus” mają aż do ośmiu milimetrów średnicy i umożliwiają wypijanie napojów wraz z kawałkami owoców. Historia sukcesu na międzynarodową skalę Pierwsze produkty typu drinksplus zostały stworzone w Chinach, gdzie dwa czołowe zakłady produkujące napoje mleczne, Inner Mongolia Mengniu Dairy oraz Inner Mongolia Yili Industrial Group wypuściły na rynek napoje mleczne UHT zawierające nata de coco (deser z mleczka kokosowego) oraz mleko UHT z ziarnami ryżu. Chiński przemysł mleczny stoi w obliczu konieczności stworzenia nowych koncepcji produktów, które zaoferują klientom prawdziwą wartość dodaną i zróżnicują produkty, co jest absolutnie niezbędnym czynnikiem odniesienia długotrwałego sukcesu rynkowego. I to właśnie tutaj koncepcja nowego produktu z mleka UHT, zawierającego prawdziwe cząstki, odniosła sukces. Produkty okazały się być prawdziwym strzałem w dziesiątkę dla obu wymienionych firm, które stworzyły całkowicie nową kategorię napojów. Obecnie ich sukces zaczyna oddziaływać globalnie. Gierow: Drinksplus jest wyjątkowo nowatorską koncepcją – dowodzi tego ogromne zainteresowanie okazywane przez powszechnie znanych producentów żywności na całym świecie, gdy prezentujemy pomysł i szeroką gamę możliwych zastosowań. Wykorzystując nową technologią, producenci napojów wypuścili napoje typu drinksplus na trzech kontynentach. Danone-Unimilk: drinksplus z kawałkami owoców Firma Danone-Unimilk jest jednym z pierwszych producentów poza Chinami, którzy zrobili użytek z pomysłu drinksplus. W Rosji firma wypuściła na rynek dwa napoje na bazie serwatki zawierające odżywcze kawałki owoców pod nazwą „Actual”. Napoje są sprzedawane w opakowaniach typu combifit Small o pojemności 250 ml i ze słomką do picia, i są pozycjonowane jako zdrowe przekąski skierowane przede wszystkim do młodych kobiet, które dbają o zbilansowaną dietę, a jednocześnie są otwarte na nowe wrażenia smakowe. W Iranie firma Zarin Jam Marina produkuje pięć napojów owocowych z prawdziwymi kawałkami owoców pod nazwą „SunStar”. Napoje są sprzedawane w opakowaniach combiblock Mini 250 ml. W Arabii Sudyjskiej firma Gulf Union sprzedaje gamę napojów owocowych pod nazwą „Original plus”. Gul Unione pozycjonuje swoje drinki, sprzedawane w kartonikach combibloc Small 250 ml pod hasłem „Powrót do natury”, podkreślając naturalność produktów wzmacnianą dodatkiem prawdziwych kawałków owoców. Z kolei w Tajlandii czołowy producent żywności i napojów w Azji Południowo-Wschodniej, firma Tipco, podkreśliła swoją reputację nowoczesnej firmy wypuszczając na rynek „Tipco FruitPlus”. Tipco należy do najpopularniejszych marek w Tajlandii, a Tipco FruitPlus jest sprzedawany jako sok z mandarynek zawierający prawdziwy miąższ oraz jako soki owocowe i warzywne z prawdziwymi kawałkami aloesu. Napoje, oparte na sokach z zawartością owoców są pakowane w opakowania combibloc Mini 200 ml. Gierow: Dotychczasowe premiery rynkowe wskazują na globalny potencjał tkwiący w napojach typu drinksplus. Jesteśmy bardzo zadowoleni z niezwykłego światowego zainteresowania tą koncepcją. W najbliższej przyszłości na rynku pojawią się kolejne produkty-trendy w sektorze napojów. Opracowano na podstawie materiałów firmy SIG Combibloc