W dniach 11-15 września w Monachium odbyły się Światowe Targi Przemysłu Napojów – drinktec 2017, będące wiodącym wydarzeniem w zakresie produkcji, napełniania, pakowania, rozwiązań logistycznych i dystrybucji wszelkiego rodzaju napojów i płynnych środków spożywczych oraz ich składników.
Goszcząc ponad 76 000 odwiedzających z ponad 170 krajów tegoroczny drinktec osiągnął najlepszy rezultat w swojej 66-letniej historii, przekraczając popularnością oczekiwania organizatorów. W stosunku do roku 2013, kiedy miała miejsce poprzednia edycja targów, przybyło 10 000 zwiedzających. Imponująca liczba 1749 wystawców z 80 krajów całego świata to kolejny rekord targowy.
Targom drinktec towarzyszył atrakcyjny program ramowy, umożliwiający fachowcom z branży wymianę wiedzy i doświadczeń. Od 11 do 15 września odbyło się 5 konferencji: drinktec Forum, PETnology Europe, water-technology@drinktec Symposium, BevTech Europe – konferencja techniczna na temat aspektów wytwarzania napojów bezalkoholowych oraz International MicroBrew Symposium – wydarzenie skupiające browarników z mikrobrowarów i browarów rzemieślniczych z całego świata.
Targi drinktec są uznawane za platformę numer jeden dla światowych premier – w tym roku również ich nie zabrakło. Firma Sidel uczestnicząca w targach wspólnie z Gebo Cermex, spółką będącą częścią Grupy Sidel, zaprezentowała rozwiązania do pakowania przeznaczone na rynek napojów. Podczas targów odbyła się światowa premiera urządzenia Sidel Super Combi, które jest zintegrowanym systemem typu „wszystko w jednym” przeznaczonym do produkcji butelkowanej wody i napojów gazowanych. Sidel Super Combi to rozwiązanie nowej generacji łączące pięć elementów: podajnik wstępny, urządzenie do rozdmuchu, napełniarkę, etykieciarkę i zakręcarkę. Po raz pierwszy zaprezentowano również: modułową etykieciarkę, nalewarki do puszek i butelek wykorzystujące platformę Sidel Matrix oraz platformę Agility 4.0, oferującą klientom lepszą łączność, większą elastyczność i sprawniejsze reagowanie w trakcie masowej produkcji.
Ardagh Group, producent opakowań szklanych i metalowych, postawiła w tym roku na innowacyjne rozwiązania dla puszek i szklanych butelek. Warto wymienić dwa przykłady cieszące się ogromnym zainteresowaniem gości stoiska: puszki „Reveal Impact” oraz „Nitro Can”, zaskakujące konsumentów efektami specjalnymi. Wykorzystująca nadruk termochromowy puszka „Reveal Impact” pod wpływem zmiany temperatury ujawnia ukryte wiadomości, hasła promocyjne i różnokolorowe obrazy. Natomiast „Nitro Can” podczas otwierania emituje unikalny dźwięk oraz uwalnia azot, dzięki któremu na napoju pojawia się świeża, kremowa pianka.
Innowacje w szkle zaproponowane przez tego producenta obejmowały nowatorskie zastosowania malowania proszkowego, których efektem była między innymi „magnetyczna butelka”. Wpisująca się w trend interakcji z opakowaniem butelka umożliwia umieszczanie na jej powierzchni magnesów z dowolnym tekstem. Uwagę zwiedzających przyciągało stanowisko 3D, na którym prezentowano proces projektowania Sculpture Embossing odbywający się w programie Freeform – technologii zaczerpniętej przez Ardagh Group z przemysłu cukierniczego (produkcja czekolady). Dodatkową atrakcją była możliwość samodzielnego zaprojektowania przestrzennego butelki.
Firma Tech-Long Packaging Machinery – jeden z największych w Azji producentów urządzeń rozdmuchowych do produkcji opakowań PET – zaprezentowała w tym roku linię Combi-block. Linia jest wyposażona w 6 form do produkcji butelek o pojemności 5 l i osiąga prędkość 8400 butelek/h, czyli 1400 butelek/formę. Combi-block BFC to urządzenie rozdmuchująco-rozlewniczo-kapslujące (blowing-filling-capping), realizujące pełny proces produkcyjny od preformy do zabutelkowanego produktu gotowego. Jest wykorzystywane przy produkcji wody mineralnej, herbaty, soków i napojów gazowanych.
Emocje zwiedzających wzbudzało nowoczesne stoisko Ball Corporation, jednego z wiodących światowych producentów puszek, który z myślą o targach przygotował kilka premier rynkowych. Zaprezentowano trzy nowe rozmiary sztandarowych produktów: 250 ml puszkę „Sleek”, 450 ml „Super Sleek” oraz inspirowaną rynkiem rosyjskim 900 ml puszkę „King”. Wprowadzenie niestandardowych pojemności jest odpowiedzią na międzynarodowe tendencje rynkowe i ma związek ze zmianą przepisów dotyczących akcyzy na alkohol. Dużym zainteresowaniem cieszyły się ekspozycje innowacyjnych technologii prezentowanych na przykładzie puszek z serii Strawster, Dynamark oraz aluminiowych butelek. Za sprawą specjalnych efektów wizualnych i technicznych innowacje proponowane przez Ball otwierają nowe możliwości marketingowe producentom napojów, wyróżniając ich produkty na półkach.
Tetra Pak, producent kompleksowych rozwiązań procesowych i opakowaniowych dla rynku płynnej żywności i napojów, wspólnie z firmą Miteco (od 2014 r. część Tetra Pak) zaprezentował rozwiązania dla nowo powstających produktów tzw. kategorii on-the-go. W oferowanym portfolio znalazły się systemy procesowania i przetwórstwa napojów bezalkoholowych, gazowanych oraz zaawansowanych rozwiązań z dziedziny automatyki i usług technicznych na rzecz produkcji. Goście stoiska chwalili obszerny program seminaryjny, obejmujący interaktywne warsztaty na temat nowych koncepcji produktów. Tegoroczny temat przewodni stoiska „Future Ready” odzwierciedlał zaangażowanie, wsparcie i partnerstwo z konsumentami, uwzględniające potrzeby klientów, nadchodzące trendy oraz przyszłe wyzwania rynkowe, przed którymi stoi obecnie firma.
Jedną z atrakcji stoiska firmowego WestRock, globalnego producenta opakowań z tektury, było urządzenie DuoDozen 1210 Combo, łączące funkcjonalności trzech maszyn w ramach jednej kompleksowej linii. To w pełni zintegrowane rozwiązanie, przeznaczone do pakowania napojów w puszkach i butelkach, zapewnia optymalne wykorzystanie przestrzeni wielopaków i tacek wielorzędowych, zwiększa efektywność pracy operatora, jak również minimalizuje czas potrzebny na instalację, uruchomienie maszyny czy odmierzanie odległości między produktami. Firma zaprezentowała ponadto urządzenia przeznaczone do układania warstwowego produktów wewnątrz opakowania, obsługujące zarówno duże, jak i małe opakowania, łącząc obie funkcje w ramach jednej maszyny. Dodatkowym atutem tego automatycznego rozwiązania jest możliwość faceingu produktów wewnątrz opakowania, czyli ustawienia ich we właściwym kierunku, biorąc pod uwagę ekspozycję w sklepie.
Innowacji nie zabrakło również na stoisku targowym firmy UPM Raflatac, która zaprezentowała nowe rozwiązania w dziedzinie etykiet przeznaczonych dla sektora win, alkoholi i napojów rzemieślniczych. Prezentowano fakturowane papiery i folie, folie przejrzyste, białe i metalizowane. Folia etykietowa z serii Vanish tworzy efekt niewidocznej etykiety, stanowiąc innowacyjną dekorację. Rozwiązanie jest odpowiedzią na wymogi co do minimalnych wielkości zamówień, dzięki czemu Vanish doskonale sprawdza się w wizualnej identyfikacji krótkich serii napojów rzemieślniczych, sezonowych i pochodzących z limitowanych edycji. Etykiety z tej serii nie wpływają negatywnie na proces recyklingu aluminiowych puszek.
Producent zaprezentował również folie termokurczliwe z serii RafShrink (PETG TDO, TDO PO i MDO) do dekorowania całej powierzchni produktu oraz materiały etykietowe do win z serii Ice i Ice Premium. Jak podkreśla producent, etykiety Ice są odporne na powstawanie pęcherzyków powietrza, marszczenie i odklejanie krawędzi w wilgotnych warunkach panujących w chłodziarkach do wina oraz zachowują nieprzejrzystość w kontakcie z lodem.
Blanka Zapalska