Etykietowanie w teorii i praktyce
21 Dec 2011 10:20

W dniach 7-8 grudnia 2011 r. w warszawskim hotelu Courtyard by Marriot odbyła się konferencja „Etykietowanie i oznakowanie opakowań – prawo i praktyka”, zorga-nizowana przez firmę Movida Conferences. Organizatorzy zadbali o atrakcyjną tematykę, łącząc zagadnienia teoretyczne z prezentacją praktycznych rozwiązań stosowanych w konkretnych firmach. Ze względu na bogactwo prezentowanego materiału konferencja trwała dwa dni. Wykłady teoretyczne – m.in. na temat nowoczesnych systemów etykietowania, roli etykiet logistycznych GS1 w otwartych łańcuchach dostaw, innowacyjnych opakowań wykorzystujących technologię znakowania RFID, metod śledzenia produktów i produkcji czy najważniejszych aktów prawnych związanych z etykietowaniem żywności – konkurowały o uwagę widzów z przykładami „z życia wziętymi”, którymi dzielili się przedstawiciele firm Joanna, Żabka, Żywiec i Sokołów. Wstępem do konferencji była prelekcja Piotra Frąckowiaka, Starszego Specjalisty z Instytutu Logistyki i Magazynowania (ILiM) w Poznaniu, na temat nowoczesnych metod kodowania informacji zawartych w kodach kreskowych i RFID. Wybór prelegenta nie był przypadkowy – poznański instytut zarządza Systemem GS1 na terenie Polski w ramach międzynarodowej organizacji GS1, która od ponad 30 lat tworzy rozwiązania i standardy w dziedzinie wykorzystania kodów kreskowych. System GS1 to zbiór wielobranżowych standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych do zastosowania w procesach logistycznych realizowanych w ramach łańcucha dostaw. Pozwala on przedsiębiorstwom zbudować efektywny system komunikacji integrujący wszystkich partnerów handlowych w łańcuchu dostaw, od producenta poprzez hurtownika i dystrybutora do detalisty lub ostatecznego klienta. W Polsce o unikalność numerów nadanych firmom dba Instytut Logistyki i Magazynowania. Piotr Frąckowiak dokonał dokładnej „wiwisekcji” popularnych terminów obowiązujących w systemie GS1, takich jak Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) – wyjątkowy w skali globalnej numer jednostki handlowej, czyli produktu lub usługi, którym można nadać cenę, Globalny Identyfikator Jednostek Logistycznych (SSCC) do indywidualnej identyfikacji palet i innych opakowań transportowych, Globalny Identyfikator Lokalizacji (GLN) obiektów w rodzaju przedsiębiorstw i punktów sprzedaży. Następnie zaprezentował obecny stan prac nad DataMatrix, czyli etykietami dwuwymiarowymi, oraz DataBar, kodami kreskowymi umieszczonymi na mniejszej powierzchni i gromadzącymi wyłącznie identyfikator towaru GTIN. Jan Blankiewicz, Product Innovation Manager z firmy Mondi Świecie, rozpoczął swoje wystąpienie od zaprezentowania korzyści, jakie dla producenta pudeł klapowych wynikają ze standaryzacji produkcji (poprzez zgrupowanie produktów o podobnych wymiarach w klastry można znacząco zmniejszyć ilość specyfikacji pudeł i uprościć ich produkcję). Następnie podzielił się ze słuchaczami pomysłem, w jaki sposób uniknąć transferu farby na liniach pakujących (rozwiązaniem może być zastosowanie farb wrażliwych na działanie lasera nakładanych przez producenta pudeł i naświetlanych u producenta towarów – można w ten sposób nadrukowywać m.in. kody kreskowe i DataMatrix). Reza Belgari, Business Development Manager w Mondi Corrugated Packaging, poświęcił swoją część wystąpienia reklamowaniu Mondi Intelligent Box, czyli tekturowemu opakowaniu z możliwością identyfikacji RFID, pozwalającą na śledzenie opakowania przez cały łańcuch dostaw. Wspólne wystąpienie Dariusza Dąbrowskiego, prezesa zarządu firmy Ilabo, oraz Adama Dybasia, przedstawiciela firmy Unilogo, dotyczyło metod śledzenia produktów i produkcji – od oznaczania „papierowego” (poprzez etykietowanie i kody kreskowe), do elektronicznego (RFID). Pierwsza z firm jest producentem systemu LogicSuite, którego celem jest usprawnianie procesów produkcyjnych i procesów organizacyjnych w przedsiębiorstwach. W jego skład wchodzi oprogramowanie m.in. do zarządzania etykietowaniem Logic@Labelling oraz do druku etykiet w cyklu synchronicznym LogicPrint. To tym rozwiązaniom, stosowanych w maszynach etykietowych Unilogo typu print&apply (służących do druku i nakładania etykiet), poświęcone było wystąpienie obu prelegentów. Studium przypadku (case study) wykorzystania etykiet logistycznych w magazynach dużego przedsiębiorstwa produkcyjnego opisał Jacek Garboliński, kierownik magazynów firmy Joanna w Warszawie. Etykiety logistyczne służą do unikalnego oznaczania jednostek w procesie logistycznym w celu ich jednoznacznego i bezbłędnego identyfikowania w każdym punkcie procesu. Wykład, tematycznie tożsamy z pierwszą prelekcją tego dnia, wygłoszoną przez Piotra Frąckowiaka, pokazał w praktyce sposoby wykorzystania i wynikające z nich korzyści ze stosowania etykiet logistycznych. Bogaty program pierwszego dnia konferencji zakończyła prezentacja nt. automatycznego znakowania opakowań zbiorczych w firmie Metsa Tissue i znakowania opakowań jednostkowych, przeprowadzona przez spółkę SKK z Krakowa, o której opowiedzieli jej przedstawiciele Edyta Bednarska i Sebastian Hałucha. O ile pierwszy dzień zdominowały wykłady dotyczące dostępnych rozwiązań w dziedzinie etykietowania i znakowania opakowań, o tyle kolejny niemal w całości poświęcono prezentacji ich zastosowań w polskich firmach. Z wykładami występowali reprezentanci przedsiębiorstw, w których sprawna logistyka jest warunkiem sukcesu: Joanna Kasowska, kierownik ds. jakości w Żabka Polska („Opakowania marki własnej w sieci Żabka Polska”), Dominika Krasowska z Bomi („Kontrola i analiza merytoryczna etykiet produktów spożywczych dostarczanych do sieci handlowych”), Dariusz Olearczuk, wiceprezes zarządu Optidata („Koncepcje wdrożenia etykiety logistycznej w Grupie Żywiec”), Grzegorz Ogorzałek, kierownik projektu w BSC Polska („Wdrożenie systemu obsługi magazynu produkcyjnego i automatycznego etykietowania na przykładzie firmy Sokołów SA”). Konferencję zakończył wykład nt. inteligentnych etykiet na przykładzie identyfikatorów CoolID należących do grupy TTI (Time Temperature Indicator) dra hab. inż. Wojciecha Chrzanowskiego z Politechniki Gdańskiej oraz Roberta Siatkowskiego, wiceprezesa spółki Invenview. Tomasz Krawczak