Etykiety bez ażuru na targach Labelexpo Europe
21 Oct 2013 12:44

Na tegorocznych targach Labelexpo włoska Ritrama SpA zaprezentowała nowy projekt o nazwie Core Linerless Solution, będący efektem jej współpracy z – również włoskimi – firmami Prati oraz Ilti. Wysoka frekwencja na odbywających się każdego dnia wystawy prezentacjach multimedialnych, świadcząca o dużym zainteresowaniu tym nowatorskim rozwiązaniem, pozwala zaliczyć firmie tegoroczne targi do wyjątkowo udanych. Kluczowe założenia projektu tłumaczy Marek Stasiak, dyrektor polskiego oddziału firmy Ritrama: Jego istotą jest to, że przez zastosowanie oryginalnej metody polegającej na wykorzystaniu stworzonych dla tego projektu urządzeń, podkład silikonowy – stanowiący pierwotnie dolną warstwę materiału samoprzylepnego – przemieszczany jest na zadrukowany wcześniej materiał wierzchni, co dzięki aktywizacji dodatkowej warstwy kleju powoduje laminację etykiety. Efektem tego oryginalnego „odwrócenia” warstw jest całkowita eliminacja odpadów w postaci ażuru powstającego podczas drukowania etykiet oraz zwojów podkładu jako nośnika etykiet pozostającego podczas aplikowania etykiet na opakowanie. Korzyści zapewniane przez Core Linerless Solution odczują zarówno drukarze, jak i końcowi użytkownicy etykiet. Wspomnę tu o niższych kosztach samych etykiet, możliwościach niezwykle szybkiego drukowania, jak i ogromnej wydolności aplikowania etykiet, nawet do 800 etykiet na minutę. Oszczędności podczas całego procesu produkcji sięgają ponad 50%, co stanowi o ogromnej atrakcyjności metody – tłumaczy Marek Stasiak. Metoda CLS jest stworzona z myślą o zastosowaniach wielkonakładowych, przede wszystkim dla firm z branż kosmetycznej i opakowań środków czystości, może być również stosowana w etykietowaniu napojów. Co ją odróżnia od metod stosowanych dotychczas? Konieczna jest ścisła współpraca pomiędzy drukarnią a producentem, czyli końcowym użytkownikiem etykiet, na każdym etapie projektowania i tworzenia etykiet; tylko wtedy metoda może się okazać skuteczna i korzystna dla każdej ze stron. Co więcej, zarówno drukarnia, jak i użytkownik producent muszą zakupić specjalistyczne urządzenia, bez których metoda ta nie może funkcjonować, odpowiednio: specjalny konwerter firmy Prati oraz etykieciarkę firmy Ilti. My zaś – jako producent materiałów samoprzylepnych – dostarczamy specjalną konstrukcję folii przygotowanej do zadrukowania (niewiele różniącą się od dzisiejszego standardu), która podda się zamianie miejsca jej warstw, co ostatecznie tworzy efekt „linerless” – wyjaśnia dyrektor Ritrama Polska. Ma to dodatkowe znaczenie z punktu widzenia ochrony środowiska ze względu na brak odpadów, a także na budżet firm, które nie muszą ponosić kosztów ich utylizowania. Prezentacje CLS ściągały na nasze stoisko ogromną liczbę zainteresowanych tą metodą przedsiębiorców, zarówno drukarzy, jak i producentów maszyn poligraficznych. Mam wrażenie, że była to jedna z najciekawszych propozycji eksponowanych w tym roku w Brukseli. Nasze rozwiązanie obejrzało ponad tysiąc osób – dodaje Marek Stasiak. Poza projektem Core Linerless Solution firma pokazała również szeroką gamę produktów samoprzylepnych, począwszy od materiałów standardowych, poprzez materiały termiczne, aż do termotransferu. Prócz nich na firmowym stoisku zaprezentowano wiele tworzyw sztucznych, ze szczególnym naciskiem na nowość: folię Globalflex przeznaczoną dla szczególnie wymagających aplikacji. Nie zabrakło również prezentacji bogatej gamy klejów przeznaczonych do wszystkich możliwych zastosowań, w tym nowego kleju kauczukowego RP3000. Jego sprzedaż rozpoczęliśmy w Polsce tuż po targach, na początku października – zdradził Marek Stasiak. Na podstawie materiałów firmy Ritrama opracował TK