Etykiety: służą i chronią
15 May 2011 20:05

Firma Bizerba – producent wag i urządzeń etykietujących dla przemysłu – pokaże swoją ofertę w hali 14, na stoisku C14 pod hasłem: „Decentralizacja, oszczędności oraz bezpieczeństwo produktów i konsu-mentów w łańcuchu dostaw”. Wśród prezentowanych rozwiązań znajdzie się szeroka gama nowoczesnych etykiet. Etykiety w XXI wieku są wielofunkcyjne: pełnią jednocześnie rolę dekoracji, elementu opakowania oraz nośnika informacji. Identyfikują produkt i nadają mu „osobowość”, pomagają w walce z fałszerstwami, optymalizują cały proces logistyczny dzięki zastosowaniu mikroprocesorów RFID, zwiększają satysfakcję konsumentów dostarczając informacji na temat jakości żywności za pośrednictwem wskaźników czasu i temperatury (TTI). Techniczna złożoność i dekoracyjność łączą się w ich przypadku w jedną całość. To wystarczająca liczba powodów, by przyjrzeć się bliżej tym, często niedocenianym produktom poligraficznym. Jak chronić „procenty” przed złodziejami Z badań niemieckiego EHI Retail Institut wynika, że wina i alkohole „z górnej półki” należą do najczęściej kradzionych produktów w handlu detalicznym. Aby pomóc sprzedawcom w walce z rosnącą plagą kradzieży, firma Bizerba stworzyła elektroniczny znacznik radiowy, który służy do zabezpieczania butelek. Transponder działający na falach radiowych jest przymocowany – w sposób nie rzucający się w oczy – pod dekoracyjną etykietą. Jeśli klient opuszcza sklep z butelką ukrytą przed oczami sprzedawcy i bez uiszczenia opłaty przy kasie, następuje aktywacja sygnału alarmowego. Wielu sprzedawców zaczęło zamykać swoje kosztowne alkohole w szklanych gablotach lub chronić je za pomocą elektronicznych zacisków na szyjkach butelek. Jednak ten drugi sposób nie tylko jest pracochłonny, ale na dodatek fatalnie wpływa na marketingowy wizerunek produktu – mówi Marc Büttgenbach, dyrektor sprzedaży etykiet i materiałów eksploatacyjnych w firmie Bizerba. Z tego powodu zapotrzebowanie na etykiety zabezpieczające produkt przed kradzieżą, wyposażone w technologię RF (Radio Frequency), stale rośnie wśród producentów najwyższej jakości alkoholi. Technologia może być zastosowana we wszystkich etykietach, których powierzchnia jest większa od modułu RF. W trakcie produkcji moduł jest wpasowany pod etykietę. Do aplikacji etykiet można wykorzystać standardowe urządzenia, bez potrzeby adaptowania procesów produkcyjnych lub dodatkowych szkoleń obsługi. W porównaniu z konwencjonalnymi etykietami klejonymi na mokro, moduły RF mocniej kleją się do butelek i są bardziej higieniczne. Wielu dostawców, którzy są naszymi klientami, przyznaje, że grozi im utrata zamówień, jeśli dostarczone przez nich produkty nie będą „złodziejoodporne”. Jeśli użytkownik końcowy ukradnie butelkę z alkoholem, sprzedawca ponosi stratę finansową i jest skłonny winić dostawcę za to, że nie zabezpieczył swego produktu – mówi Büttgenbach. Wspomniane rozwiązanie testują obecnie pierwsi konsumenci. Podrabianie produktów: miliony (euro) powodów do zmartwień Piractwo dotykające ekskluzywne marki i produkty to bardzo poważny problem dla firm, na co wskazują następujące dane: w 2010 r. niemieckie służby celne uniemożliwiły przemyt przez granicę 2,4 mln podrobionych produktów o wartości blisko 100 mln euro. Ten proceder dotyka nie tylko producentów ubrań, ale również artykułów spożywczych i leków; cierpią także użytkownicy, w ręce których trafiają niepełnowartościowe podróbki. Coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, gdy dystrybutorzy nielegalnie przepakowują produkty, umieszczając podróbki gorszej jakości w oryginalnych opakowaniach. Aby pomóc producentom znanych marek bronić się przed podobnymi praktykami, firma Bizerba stworzyła oryginalną plombę chroniącą przed podrabianiem: etykietę TE – wyjaśnia Büttgenbach. Skrót TE oznacza „temper evident”, czyli etykietę, która nie może być usunięta bez pozostawienia wyraźnych, niemożliwych do przeoczenia, śladów manipulacji. Syntetyczny papier, z którego wykonujemy etykietę, składa się z niezwykle cienkich warstw; w momencie usuwania strzępi się, ponieważ do przyklejenia etykiety używamy wyjątkowo silnego kleju. Etykiety TE są używane na całym świecie przez producentów ekskluzywnych produktów, m.in. argentyńskich steków czy producentów wyrobów garmażeryjnych. Ale identyczne zabezpieczenia można wykorzystać również do innych zastosowań, np. znakowania płyt kompaktowych, perfum albo sprzętu elektronicznego. Procedury ochronne wspomaga również technologia RFID. Elektroniczne mikrochipy umieszczone pod etykietą – tzw. transpondery – zawierają dokładny kod produktu. Zanim sprzedawca zaakceptuje produkt, może sprawdzić ten kod w bazie danych i skontrolować, czy producent faktycznie go wykonał, czy ma do czynienia z podróbką. Temperatura pod kontrolą Etykiety systemowe TTI (time-temperature indicators) umożliwiają wiarygodną kontrolę temperatury produktu od chwili opuszczenia fabryki do wylądowania w lodówce konsumenta. Etykieta jest aktywowana w trakcie nakładania na automacie GLM-I, który wykorzystuje do tego celu proces naświetlania światłem ultrafioletowym. Na samym początku znacznik etykiety jest w kolorze ciemnoniebieskim. Im dłużej produkt jest magazynowany w temperaturze odbiegającej od idealnej, tym szybciej następuje wybarwienie etykiety. W przypadku produktu firmy Bizerba, biel znacznika etykiety oznacza, że okres przydatności do spożycia właśnie minął – nawet, jeśli umieszczona na opakowaniu data „należy spożyć przed” informuje, że pożywienie może trafić na talerz. Uczestnicy łańcucha dostaw, na przykład firmy transportowe, nie mogą więc dłużej „zamiatać problemu pod dywan”, jeśli świeży produkt był nieumyślnie wystawiony na światło słoneczne przez pół godziny, bo kierowca zapomniał zamknąć drzwi w samochodzie-chłodni. Etykieta dokumentuje takie zaniedbania, dlatego sprzedawca może – jeśli zechce – zrezygnować z odbioru takiego atykułu – tłumaczy Büttgenbach. Zastosowanie filtru UV uniemożliwia jakiekolwiek majstrowanie przy etykietach przez nieuczciwych dostawców. Dla producentów etykiety TTI są narzędziem ekonomicznym kosztowo i gwarantującym jakość, idealnie nadającym się do zabezpieczania wysoce wrażliwych produktów, takich jak mięso mielone, w przypadku którego nawet niewielka zmiana temperatury może powodować nieodwracalne zmiany. Dodatkowo klienci otrzymują narzędzie, za pomocą którego mogą nie tylko zweryfikować przydatność produktu do spożycia, ale również zorientować się, że ich zamrażarka nie jest wystarczająco wyziębiona. Z TTI producenci zabezpieczają jakość swoich produktów, a końcowy konsument otrzymuje sensowne i przejrzyste uzupełnienie daty minimalnej trwałości, rozpoznając tym samym słabe punkty własnego systemu chłodniczego. Wielu producentów żywności z Europy wdrożyło i stosuje z powodzeniem inteligentne etykiety, np. szwajcarskie przedsiębiorstwo Kneuss Güggeli, znane m.in. z markowych wyrobów „Bachofe-Güggeli”. W Polsce jako pierwsza etykiety TTI wdrożyła firma Biofuturo – producent i dystrybutor certyfikowanej żywności ekologicznej i naturalnej. Etykiety C-Wrap Zazwyczaj opakowania są etykietowane z góry, z dołu i z boków; zawierają cenę, wymagane informacje i ozdobną etykietę. Alternatywna procedura, tzw. etykietowanie C-Wrap, pozwala na przedstawienie całej zawartości tylko na jednej etykiecie, otaczającej produkt z trzech stron i sformowanej w kształt litery „C”. Jako wersja „Fullwrap” etykieta może też szczelnie otaczać produkt z czterech stron. Etykieta C-Wrap sprawdza się też w połączeniu z daniami gotowymi. Dania oraz potrawy gotowe – zupy instant, sałatki, sosy i wszelkiego rodzaju posiłki warzywno-mięsne – mogą zostać atrakcyjnie opakowane, a następnie opieczętowane szczelnie przez etykietę. Rzut oka wystarcza klientowi, aby dostrzec datę produkcji, skład surowców i cenę opakowania, znajdującego się na regale sklepowym. Proces etykietowania kilkoma rodzajami etykiet wymaga kilkunastu wymian rolek. Co więcej, jeśli nie wszystkie etykiety zostaną wymienione w momencie narządzania etykieciarek do obsługi nowych produktów, wówczas błędy są nieuniknione. Dzięki nałożeniu tylko jednej etykiety na opakowanie uzyskuje się redukcję uciążliwych wymian rolek oraz pomyłek w samym procesie etykietowania. Materiał na podstawie News System opracował TK