Eurobox Polska: pakujcie się w opakowania z tektury falistej Bogumił Bombola
24 Nov 2011 23:36

Eurobox Polska Sp. z o.o. jest czołowym producentem wysokiej jakości opakowań z tektury falistej w Polsce. Firma należy do dywizji Dunapack Packaging w Holdingu Prinzhorn Holding Group – największego w Europie Środkowo-Wschodniej producenta papierów i wyrobów z tektury falistej. Firma oferuje klientom zarówno sprawdzone standardy opakowań ze swej bazy projektów, jak również tworzy nowe na podstawie określonych wymagań funkcjonalnych i logistycznych. Zapewnia przy tym pełne wsparcie w opracowaniu konstrukcji i szaty graficznej opakowania oraz w optymalnym dostosowaniu jego wytrzymałości do wymagań logistycznych. Eurobox Polska jest w stanie przygotować konstrukcję opakowania pod niemal każdy automat formująco-pakujący, a także przystosować ją do składania ręcznego. Specjalizuje się w opakowaniach do transportu żywności oraz dóbr szybkozbywalnych; trzon tej grupy stanowią dostosowane do wymagań sieci handlowych opakowania transportowo-ekspozycyjne z wielokolorowym nadrukiem, powszechnie znane jako SRP (Shelf Ready Packaging). W celu ciągłego podnoszenia jakości oferowanych usług firma wdrożyła procedury GMP i GHP (Dobrych Praktyk Produkcyjnych i Higienicznych) jako integralne części posiadanego Zintegrowanego Systemu Zarządzania: ISO 9001 i ISO 14001. Podstawowym zadaniem opakowań transportowych jest ochrona określonych dóbr w miejscu przechowywania oraz w transporcie, jednak w ostatnich latach myślenie o nich uległo znaczącej ewolucji. Zmiany są spowodowane wzrostem zapotrzebowania na bardziej zróżnicowane rozwiązania, zmianą naszych przyzwyczajeń i stylu życia, rozwojem technologicznym i dostępnością wybranych surowców. Zdecydowana większość współczesnych opakowań transportowych stanowi element większego łańcucha logistycznego. Łączą one producenta konkretnych dóbr oraz ich finalnego odbiorcę z odbiorcami pośrednimi: centrami dystrybucji, hurtowniami, punktami sprzedaży. Z tego powodu ochronne, użytkowe i informacyjne funkcje opakowań dostosowuje się do każdego z etapów jego „życia”. Funkcja ochronna wiąże się z nadaniem opakowaniom cech podnoszących bezpieczeństwo dóbr, które mają chronić, ale również otoczenia, w jakim będą użyte. Konstrukcja oraz własności wytrzymałościowe wybranego surowca opakowaniowego muszą być dostosowane do określonego procesu pakowania, a także zapewniać bezpieczeństwo pracownikom obsługującym maszyny. Opakowania składane ręcznie muszą mieć ergonomiczną budowę, ponieważ osoby, które je składają, różnią się swymi fizycznymi zdolnościami. Z kolei automatyzacja procesu pakowania wymusza wprowadzenie stosownych zmian konstrukcyjnych i surowcowych, by dostosować produkt do możliwości maszyn oraz ich wydajności. Bezpieczeństwo użytkowania opakowań, transportu oraz przechowywania w magazynach i centrach dystrybucji jest ściśle związane z ich wytrzymałością statyczną i dynamiczną. Opakowanie musi być dostosowane do określonych warunków klimatycznych, w jakich będzie przechowywane. Zastosowany sposób zabezpieczenia produktu podczas przechowywania i transportu musi zminimalizować ryzyko jego uszkodzenia, a jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo obsługi podczas przemieszczania produktów, przeładunków itp. Również finalny odbiorca musi być pewny, że opakowanie jest bezpieczne w użytkowaniu, np. przy otwieraniu, przenoszeniu i przechowywaniu. Jednak nawet najlepiej zaprojektowane i wykonane z doskonałego surowca opakowanie może nie spełniać stawianych wymagań i być narażone na uszkodzenia generujące znaczne straty materialne i moralne (gdy marka zaczyna kojarzyć się z wadliwym produktem). Takie ryzyko pojawia się, gdy opakowania będące elementem łańcucha logistycznego są pozbawione niezbędnych funkcji informacyjnych. Oprócz informacji handlowych identyfikujących produkt, takich jak kody kresowe, opisy zawartości, masa oraz wymagane warunki przechowywania, możemy umieścić na nim w formie graficznej dodatkowe instrukcje składania/zamykania albo paletyzacji, i tym samym znacznie ograniczyć potencjalne błędy w ich użytkowaniu. Umieszczenie w widocznym miejscu instrukcji otwierania pudełka zminimalizuje ryzyko uszkodzenia zapakowanego produktu przez docelowego odbiorcę, a w przypadku opakowań ekspozycyjnych zapewni właściwe otwarcie ich przez personel sklepu (bez niszczenia jego walorów marketingowych). To właśnie opakowania transportowe z grupy Shelf Ready Packaging, dzięki dodatkowym walorom ekspozycyjnym i wizualnym, szybko stały się bardzo ważnym nośnikiem informacji na temat marki producenta wyrobów. Nieustannie rośnie znaczenie walorów promocyjno-reklamowych opakowań transportowych, bo w wielu przypadkach to one bezpośrednio wspierają sprzedaż produktów w handlu samoobsługowym. Producenci dostosowują funkcje użytkowe opakowań do wymagań konsumentów. Preferują pojemności mieszczące optymalną, z punktu widzenia kupującego, ilość produktu; umożliwiają wielokrotne otwieranie i zamykanie opakowań; wyposażają w elementy ułatwiające przenoszenie. Rosnąca świadomość ekologiczna klientów skłania ich do przykładania większej wagi do późniejszego recyklingu. Opakowania transportowe, poza wymaganą wytrzymałością i funkcjonalnością, powinny cechować się niewielką masą (w stosunku do masy towaru transportowanego) dla ograniczenia kosztów surowca, a także zapewniać wygodę w obrocie handlowym dla wyższej sprawności logistycznej. Tektura falista stosowana do produkcji opakowań transportowych jest materiałem bardzo lekkim, a jednocześnie wyjątkowo wytrzymałym oraz łatwym w obróbce. Do produkcji papieru, tektury i opakowań z tektury falistej wykorzystuje się masę celulozową pozyskiwaną z przetwórstwa surowców odnawialnych, co ułatwia późniejszy proces recyklingu lub utylizacji. Tekturę łatwo zadrukować, a stosowane do tego celu farby wodne są nietoksyczne. Opakowania transportowe złożone możemy składować w pionie, co pozwala optymalnie wykorzystać powierzchnię magazynową. Dzięki dużej liczbie potencjalnych rozwiązań konstrukcyjnych (standardy Fefco, CF itp.) oraz bogatej gamie surowców można dobrać optymalne rozwiązania do potrzeb. W odróżnieniu od opakowań wielokrotnego użytku, opakowania z tektury falistej są przeważnie produktami jednorazowymi, co istotnie upraszcza proces logistyczny, ogranicza koszty transportu i emisję CO2 oraz eliminuje dodatkowe koszty związane np. z myciem po każdorazowym wykorzystaniu. Tektura jest też łatwa w zadruku, co pozwala umieszczać na powierzchni opakowań elementy informacyjne oraz marketingowe. Ciągły rozwój technik drukowania umożliwia dodanie atrakcyjnej, wielokolorowej grafiki wysokiej jakości, wyróżniającej opakowanie z produktem na tle konkurencji. Uzupełnienie jej dodatkowymi elementami, np. etykietami RFID, ułatwia późniejszą identyfikację transportowanego i magazynowanego ładunku. Zmniejszenie ogólnej masy opakowań przy zachowaniu optymalnych parametrów wytrzymałościowych przynosi odbiorcy kolejną korzyść, czyli zmniejszenie wysokości opłat produktowych. Eurobox Polska jako jeden z głównych producentów tektury i opakowań stosuje do produkcji swoich wyrobów papiery dostarczane z papierni holdingu Prinzhorn. Marki własne papierów szarych, takie jak Austroliner i Austrofluting oraz bielonych Riegerliner i Spree White są znane i cenione przez odbiorców z całej Europy. Inwestycje w nowoczesne maszyny papiernicze umożliwiły rozszerzenie oferty holdingu o papiery o innowacyjnych własnościach. Przykładem mogą być papiery niskogramaturowe do produkcji tektury falistej z grupy tzw. „light weight”. Charakteryzują się one wysokimi własnościami wytrzymałościowymi w stosunku do ich niskiej gramatury. Możliwość zastosowania niskogramaturowych papierów o dużej wytrzymałości znacznie redukuje ilość surowca wymaganego do wytworzenia danego wyrobu, obniża koszty procesu produkcji oraz koszty logistyczne, a także zm niejsza obciążenie środowiska naturalnego. Nowością firmy Eurobox Polska są również papiery makulaturowe o podwyższonej odporności, przeznaczone do zastosowania w opakowaniach poddawanych dużym obciążeniom oraz przechowywanych w warunkach chłodniczych i przy podwyższonej wilgotności otoczenia. Stanowią one znakomitą alternatywę dla papierów wykonywanych z mas włóknistych pierwotnych, otrzymanych z przerobu drewna, jakimi są kraftlinery oraz papiery typu semichemical. Pełne wykorzystanie potencjalnych możliwości, jakie daje zastosowanie opakowań transportowych w łańcuchu dostaw, umożliwia partnerska współpraca pomiędzy producentem opakowań a klientem – odbiorcą opakowań – przy poszukiwaniu optymalnych rozwiązań logistycznych. W wyniku takiej współpracy klient ma możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia dostawcy oraz z najnowocześniejszego parku maszynowego. Producentowi opakowań pozwala ona opracować rozwiązania dopasowane pod względem wytrzymałości i funkcjonalności do wymagań stawianych przez odbiorcę. Firma Eurobox Polska oferuje swoim klientom pełne wsparcie projektowe oraz pomoc w kompleksowej optymalizacji i unifikacji opakowań i procesu pakowania. Wysoka skuteczność takich działań szybko ujawnia się zwłaszcza w branży dóbr szybkozbywalnych, które od innych grup produktowych różnią się dość niską ceną, dużą różnorodnością kształtu, masy i objętości, a których koszty pakowania i transportu w przeliczeniu na jednostkę produktu są relatywnie wysokie. Dla ograniczenia kosztów całego procesu logistycznego analizowany jest każdy etap „życia” opakowania, począwszy od ochrony produktu, możliwości linii produkcyjnych, magazynu, transportu, a skończywszy na wymaganiach funkcjonalnych i estetycznych finalnego odbiorcy. Aby działania optymalizacyjne były jeszcze skuteczniejsze, firma Eurobox Polska od dwóch lat prowadzi szkolenia/warsztaty dla swych klientów w ramach Akademii Opakowań „DPA” (ang. Dunapack Packaging Akademy). W trakcie warsztatów jej pracownicy dzielą się swą wiedzą i doświadczeniem w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań projektowych i logistycznych dostosowanych do specyficznych potrzeb odbiorców. Artykuł Sponsorowany