FINAT wskazuje drogę
30 Aug 2016 09:10

Drugie Europejskie Forum Etykietowe, zorganizowane przez międzynarodowe stowarzyszenie producentów etykiet FINAT, skoncentrowało się w tym roku na dwóch tematach, które mogą zapewnić sukces na rynku już teraz wysoce zaawansowanym w zakresie technik dekoracji: na tworzeniu wartości oraz innowacjach. Wydarzenie, które po raz drugi odbyło się w Amsterdamie, zachęciło decydentów branży reprezentujących wszystkie ogniwa łańcucha wartości do dyskusji, wymiany wiedzy oraz poszukiwania inspiracji. Przyszłość dzieje się dzisiaj Po wieczorku „zapoznawczym”, następnego ranka uczestników kongresu powitał dyrektor generalny FINAT Thomas Hagmaier, który oddał głos międzynarodowej sławy futurologowi oraz badaczowi trendów Magnusowi Lindqvistowi. Ten odmalował przed zgromadzonymi wizję rozwoju przemysłu etykietowego w przyszłości, zachęcając ich, by spojrzeli na swój biznes świeżym okiem i nie bali się zmieniać go na lepsze. Pozycja przemysłu Następnie dyrektor zarządzający FINAT Jules Lejeune zaprosił uczestników do udziału w prelekcji dotyczącej oceny trendów i szans rozwojowych branży, które opisano w kwartalnej analizie statystycznej rynku etykietowego i dogłębnym raporcie zamieszczonym w biuletynie FINAT RADAR. Lejeune podkreślił, że przemysł etykietowy od 2012 r. znajduje się w fazie prężnego rozwoju (w tempie ponad 5% rocznie). W 2015 r. popyt na etykiety osiągnął poziom 6,77 mld metrów kwadratowych, napędzany przede wszystkim przez Europę (75% popytu wygenerowało dziesięć największych rynków UE – wyraźny znak, że biznes etykietowy ma jeszcze duży potencjał rozwojowy w pozostałych krajach lokujących się poniżej europejskiej średniej). Debata moderatorów Następnie przyszedł czas na ELF 2016 Buzzmaster Debate – innowacyjne podejście do interaktywnej komunikacji z użyciem nowych mediów. Debata kierowana przez Rensa de Jonga, popularnego gospodarza radiowych talk-show oraz posiadacza tytułu „holenderskiego Moderatora Roku”, gościła grupę ekspertów reprezentujących różne ogniwa łańcucha wartości, którzy podjęli próbę odpowiedzi na pytania delegatów Europejskiego Forum Etykietowego za pośrednictwem specjalnej aplikacji. Interesujące tematy (m.in. dotyczące wykorzystywania opakowań w działaniach promocyjnych, wartości dodanej oraz zrównoważonego rozwoju), skłaniające do refleksji odpowiedzi panelistów i aktywny udział delegatów złożyły się na interesujący zestaw opinii na temat obecnej sytuacji przemysłu etykietowego oraz oczekiwań co do jego przyszłości. Lepszy biznes Kolejnym punktem Forum były dwie równoległe sesje warsztatowe. Pierwszą, poświęconą tworzeniu współczesnych platform biznesowych i uzyskiwaniu z ich pomocą większych zysków, poprowadził Phil Allen, dyrektor generalny firmy Customer Value Management. Skoncentrował się on na potrzebach klientów oraz elementach decydujących o wartości biznesu oraz na sposobach osiągania korzyści z biznesu. Tematem drugiej sesji, moderowanej przez Gordona Crichtona, dyrektora Institut du Management de l'Achat International, były innowacje zapewniające opłacalny rozwój biznesu w przyszłości. Crichton pokierował „burzą mózgów”, która przeprowadziła uczestników przez proces identyfikowania różnych kroków na drodze ku pełnemu sukcesów projektowaniu, organizowaniu i promowaniu innowacji. Wyzwanie mistrzów i echa po drupie Następnego dnia delegaci znowu stanęli w obliczu wyzwania – tym razem sprawdzenia poziomu swej wiedzy odnośnie do technologii wykorzystywanych w branży. Konkurs „Label Masters Challenge” poprowadzili Mike Fairley, dyrektor firmy Labels & Labeling Consultancy, oraz Niklas Olsson z Flint Group. Uczestnicy podzieleni na ośmioosobowe grupy mieli za zadanie pisemnie odpowiedzieć na 20 pytań postawionych przez branżowych specjalistów z zakresu wiedzy, którą można posiąść w Label Academy – kursie online dla drukarzy etykiet, w którego rozwój zaangażował się FINAT. Ponieważ Europejskie Forum Etykietowe odbyło się tuż po zakończeniu targów drupa, nikogo nie zdziwiło, że jego program został uzupełniony o sesje eksperckie dotyczące nowości z zakresu druku opakowań i etykiet, które zaprezentowano w Düsseldorfie. Biznes etykietowy jak Formuła 1 Ostatnim prelegentem tegorocznego Forum był specjalista od wyścigów Formuły 1 Mark Gallagher, który w swej przemowie posłużył się analogiami między F1 i firmami inwestującymi w innowacyjny rozwój w wysoce konkurencyjnym otoczeniu. Gallagher przepracował wiele lat na arenach F1, zajmując liczne stanowiska kierownicze w zespołach takich jak Jordan i Red Bull. Tym razem dzielił się pomysłami na temat budowy zwycięskiego zespołu, konkurowania na światowym poziomie oraz utrzymywania się o krok przed konkurencją w zakresie innowacji. Po tych inspirujących słowach prezes FINAT Thomas Hagmaier oficjalnie zamknął konferencję, dziękując delegatom, sponsorom oraz sekretariatowi organizacji za pomoc w jej przygotowaniu. Jules Lejune, który wsłuchiwał się w entuzjastyczne oceny imprezy przez delegatów, potwierdził, że spełniła ona cel, jakim było stworzenie „interaktywnego, angażującego i skoncentrowanego na biznesie forum spotkań”. Zapowiedział także, że kolejna edycja Forum odbędzie się w Berlinie w dniach 15-17 czerwca 2017 r. Na podstawie informacji organizacji FINAT opracował TK