Forum Polskiej Izby Fleksografów
18 Sep 2013 12:43

W dniach 6-7 czerwca odbyło się kolejne Forum Fleksograficzne, po raz pierwszy zorganizowane przez Polską Izbę Fleksografów i jednocześnie po raz pierwszy przeniesione na okres przed-wakacyjny. Program konferencji zawierał 17 wykładów, które wygłosili specjaliści z Polski, Anglii, Holandii, ze Szwajcarii, Szwecji i z Włoch. Forum towarzyszyła miniwystawa z udziałem 10 firm: Barmey, Infosystems, Konica Minolta, Newco Graphics Poland, Reprograf, Soma Engineering, tesa tape, Tewex, 3M Poland i Verpako Tomasz Kaczmarczyk. Gościem specjalnym tegorocznego Forum był prezes ATIF (włoskiej organizacji fleksograficznej) Sante Conselvan, który wygłosił wykład o rynku fleksograficznym na świecie. Dodatkowo ATIF udzielił PIF prawa do wydania w Polsce fachowej broszury na temat parametrów i systemów kontroli jakości obróbki produktów fleksograficznych. Polska organizacja została także honorowym członkiem ATIF. Pierwszy dzień Forum Pierwszy referat z wygłoszonych 6 czerwca: „Korzyści i problemy z charakterystyką druku fleksograficznego i opracowaniem profilu ICC maszyny” zaprezentował Claas Bickeböller z firmy Konica Minolta Sensing Europe. Klient oczekuje zachowania zgodności kolorystycznej oryginału i opakowania. Ponieważ norma ISO 12647-6 nie określa wartości wzorcowych, drukarz musi określić własne warunki druku przez wydruk testowy tabeli kolorów umożliwiającej sporządzenie profilu ICC. W wykładzie podano przykłady i wskazówki związane ze sporządzeniem właściwego profilu ICC i użyciem ustalonych wartości jako wzorców dla kontroli procesu oraz jakości. Ettore Roina z Uteco wygłosił referat „Zmienność i stałość; przeciwne kierunki w dążeniu do tych samych celów: podnoszenia jakości, wydajności oraz ograniczania kosztów w druku fleksograficznym”. Druk fleksograficzny to złożony proces narażony na wiele zmiennych wartości, pochłaniający czas i przyczyniający się do powstawania odpadów – wartości trudnych do oszacowania i skalkulowania w końcowej cenie produktu. Z pomocą przychodzą nowoczesne systemy współczesnych maszyn fleksograficznych, które zastępując większość operacji ręcznych związanych z ustawianiem druku pozwalają na uzyskanie stałych parametrów drukowania i stają się wyznacznikami nowoczesnej fleksografii. „Współczesne metody czyszczenia wałków rastrowych” – Wojciech Barabasz, Barmey. Nowoczesne wałki rastrowe i cylindry dozujące stosowane w druku fleksograficznym wymagają czyszczenia. Z punktu widzenia producenta wałków i tulei rastrowych autor wskazał te własności wałków ceramicznych, które mogą być przy tym bezpowrotnie utracone oraz co i z jakiego powodu można uszkodzić. Zostały przedstawione wszystkie najpopularniejsze metody czyszczenia i urządzenia, z objaśnieniem zasad działania oraz zagrożeń, które mogą wystąpić. Prezentację „Efektywne zabezpieczanie brzegów formy drukowej” wygłosili Łukasz Felczak i Andrzej Gorczyca, tesa tape, którzy opowiedzieli o rozwiązaniach umożliwiających optymalizację procesu drukowania – nowej serii pianek montażowych Secure o 4 twardościach i grubości 550 µm. Z kolei Jacek Galiński z Kodaka opowiedział o 5 latach technologii Kodak Flexcel NX, umożliwiającej przenoszenie danych z plików na płytę fleksograficzną bez strat. Równolegle z nią rozwijana jest technologia bezpośredniego grawerowania Flexcel Direct o dużej ekonomiczności, z zastosowaniem bardzo trwałej głowicy grawerującej. Bazując na wieloletnim doświadczeniu wynikającym ze współpracy z wieloma producentami farb drukarskich w Szwecji Peter Aspeheim, Ink Technology Innovation, w referacie „Druga opinia na temat farby. Myśli o farbach zastąp faktami” omówił ewolucję rynku producentów farb w swoim kraju oraz różne warianty zarządzania farbą w drukarni. Massimo Caliari, ST Converting, zaprezentował „Innowacje w procesach montażu i demontażu fleksograficznych form drukowych”. Firma ta zaprojektowała nowoczesne urządzenia do montażu form drukowych na cylindrach, tulejach lub uniwersalne, bazujące na nowoczesnym systemie wirtualnego obrazu umożliwiającym montaż form bez użycia tzw. krzyżyków. „Bezpieczne opakowanie fleksograficzne – wybrane zagadnienia” omówił Mariusz Matuszewski, Michael Huber Polska, zwracając uwagę m.in. na kwestie stosowania dobrych praktyk produkcyjnych przez producentów farb jako niezbędnego warunku dostarczenia bezpiecznych opakowań. „Płaskie punkty – dlaczego je wykonywać? Zalety i uzasadnienie ich wyboru. Nowe interesujące zastosowania. Dostawca czy partner – stwórz zespół dostawców farb, płyt oraz wałków rastrowych” – te kwestie poruszył w swoim wystąpieniu Giorgio Cattani, Newco Graphics. Firmy Newco Graphics Poland i ZDue rozwinęły system AQ, który pozwolił na wykorzystanie płyt z płaskim punktem w cenie niewiele wyższej od kosztu tradycyjnej płyty cyfrowej. Drugi dzień Forum „Nowoczesne rozwiązania informatyczne dla drukarni fleksograficznych” scharakteryzował Rafał Skroński, Infosystems. Na bazie systemu PrintManager prelegent przedstawił możliwości, które oferuje profesjonalnie skonfigurowane i wdrożone oprogramowanie w drukarni fleksograficznej. Profesor Tim Claypole, dyrektor Walijskiego Centrum Drukowania i Powlekania Uniwersytetu w Swansea, przedstawił w wykładzie „Kontrola procesu drukowania fleksograficznego” swoją wersję standaryzowania lub raczej normy europejskiej dla fleksografii, wynikającą z prowadzonych w Centrum badań podstawowych. Małgorzata Szczotka z firmy Reprograf wygłosiła referat „Standaryzacja procesu drukowania fleksograficznego – wpływ zmiennych parametrów na reprodukcję zgodnie z normą ISO 12647-6”. Standaryzację zinterpretowała jako dążenie do osiągnięcia określonych wytycznych spektralnych, densytometrycznych, zawartych w normie ISO 12647-6. „Nowoczesne systemy recepturowania farb drukarskich” scharakteryzował Leszek Bartkowiak, także z Reprografu. Usystematyzowany proces recepturowania pozwala na szybkie pozyskanie odpowiedniej farby i kontrolę nad jej jakością oraz kosz-tami. Inne korzyści z zastosowania systemu recepturowania to możliwość wykorzystania farb resztkowych, wiarygodna kontrola druku czy też wiarygodna dokumentacja jakości pracy – dla potrzeb własnych oraz dla klienta. Daniel Vilchez, Pure Air Solutions przedstawił „BONCUS. Przekształcenie emisji LZO do zysku netto” – innowacyjną technologię pozwalającą drukarni fleksograficznej na przekształcenie emisji lotnych związków organicznych w wymierne zyski. Z kolei Weronika Chmielewska, broker ubezpieczeniowy, mówiła o fleksopakiecie ubezpieczeniowym: programie ubezpieczeniowym dla członków PIF. Rafał Kurzela z Bakallandu mówił o ocenie druku fleksograficznego na opakowaniach przez producentów spożywczych. Głównym problemem odbiorców technologii jest brak wiedzy w zakresie materiałoznawstwa opakowaniowego, technologii drukowania i barw. Opracowano na podstawie materiałów polskiej Izby Fleksografów