Globalne marki na EcoPrint 2012
29 Aug 2012 12:54

Anna Naruszko EcoPrint Show Live to pierwsza impreza w przemyśle poligraficzno–opakowaniowym całkowicie poświęcona zrównoważonemu biznesowi. Odbędzie się w dniach 26-27 września br. w Berlinie. Myśl i Mów! Jak twierdzą organizatorzy EcoPrint, firma FM Brooks, idea targów zrodziła się z naglącej konieczności promocji zrównoważonego druku w środowisku print buyer’ów, poddawanemu coraz silniejszej presji filozofii korporacyjnej społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility – CSR). EcoPrint Show to wydarzenie absolutnie unikatowe. W odróżnieniu od tradycyjnej targowej formuły będzie ono połączeniem kongresu i ekspozycji, z bardzo zróżnicowanym programem seminariów, debat i wystąpień branżowych autorytetów – wyjaśnia Marcus Timson, dyrektor EcoPrint. – Zasadniczą różnicę stanowić jednak będzie wciągająca tematyka EcoPrint Show, a udział w tym wydarzeniu nie będzie pasywnym doświadczeniem, polegającym na przemierzaniu targowych alejek. Wokół tego projektu zgromadziliśmy głównych innowatorów, wizjonerów i osoby odpowiedzialne za zakup druku i opakowań – ludzi czynu, którzy w naturalny sposób inspirują. Niektórzy z nich to prekursorzy i ambasadorzy idei zrównoważonej produkcji – czy możemy sobie pozwolić na to, aby ich nie posłuchać? Kogo więc będziemy mieli okazję wysłuchać już pod koniec września br. w Berlinie? Program seminariów i konferencji jest niezwykle bogaty. Zarządzający największymi światowymi markami, takimi jak Nike, Ikea, Coca-Cola, Estee Lauder, Toyota, Clear Channel, JC Decaux czy Aveda skonfrontują z rzeczywistością prezentacje współzałożyciela Cradle To Cradle, prof. Michaela Braungarta oraz prof. Hansa Joachima Schellnhubera z Instytutu Badań nad Klimatem w Poczdamie. Powierzchnia wystawiennicza The Station, w którym odbywać się będzie EcoPrint 2012 została zaaranżowana z myślą przede wszystkim o treści, a nie o formie – w jej centrum znajdować się będzie scena z bannerem Think! (Myśl!), na której będą odbywać się prezentacje, otoczona przez stoiska sponsorów. Przestrzeń „The Round”, przeznaczona na debaty będzie natomiast z bannerem „Talk!” (Mów!). Organizatorzy zapowiadają aż 50 wykładów i debat w ramach obu przestrzeni w ciągu dwudniowej zaledwie imprezy. Wybierający się do Berlina nie mogą przeoczyć wystąpienia dr. Braungarta, współautora Cradle to Cradle, najlepiej sprzedającej się książki biznesowej dedykowanej idei zrównoważonej produkcji. Cradle to Cradle jest swoistym manifestem wzywającym do transformacji przemysłu poprzez ekologicznie inteligentny design i stała się już „bohaterką” kilku filmów dokumentalnych. Kolejny obowiązkowy punkt programu to wykład prof. Hansa Joachima Schellnhubera z Instytutu Badań nad Klimatem w Poczdamie oraz członka Niemieckiej Komisji Doradczej nad Globalnymi Zmianami. Jest on jednym z najbardziej liczących się światowych naukowców specjalizujących się w zmianach klimatycznych; doradza m.in. Przewodniczącemu Komisji Europejskiej. Nie tylko o sustainability W Berlinie, oprócz bogatego programu merytorycznego nie zabraknie również prezentacji rozwiązań oraz pokazów na żywo. Partnerem głównym projektu EcoPrint jest firma HP, która została uznana przez magazyn Newsweek za jedną z 25 najbardziej „zrównoważonych” firm w USA i znalazła się w pierwszej setce najbardziej zrównoważonych światowych marek. EcoPrint uważamy za bardzo ważną inicjatywę branżową i będzie ono dla nas doskonałą platformą do komunikacji naszej idei zrównoważonego drukowania – mówi Ronen Zioni, dyrektor marketingu w HP EMEA. – Główne światowe marki dostosowują swoje łańcuchy dostaw do wyznaczonych celów redukcji niekorzystnego wpływu na środowisko i drukowanie musi również sprostać nowym oczekiwaniom. W Berlinie zaprezentujemy innowacyjne technologie drukarskie, umożliwiające realizację szerokiej gamy aplikacji, m.in. opakowaniowych. Zrównoważony rozwój jest – podobnie jak przyjazny środowisku proces produkcji i efektywne energetycznie maszyny drukujące – bardzo istotny dla firmy Heidelberg. Poprzez zmniejszanie ilości makulatury oraz innych odpadów, zużycia energii i różnych emisji do minimum, Heidelberg umożliwia drukarniom produkcję efektywną kosztowo oraz zgodną z zasadami poszanowania środowiska naturalnego. „Myśl ekonomicznie, drukuj ekologicznie” jest hasłem znajdującym odzwierciedlenie we wszystkich rozwiązaniach firmy Heidelberg. Większość drukarń staje obecnie przed rosnącymi wymaganiami ze strony swoich klientów w zakresie produkcji zgodnej z zasadami ekologii, w związku z czym jest coraz więcej informacji, z którymi muszą się oni zapoznać – mówi Harald Woerner, specjalista ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Heidelberg. – EcoPrint jest kolejną okazją, aby pokazać, jak ekologia i efektywność kosztowa mogą iść ręka w rękę podczas procesu drukowania. Przede wszystkim chcemy rozmawiać z drukarzami i odbiorcami końcowymi, a nasi eksperci będą do dyspozycji, gotowi przekazać niezbędne informacje pozwalające na zbudowanie właściwego modelu zrównoważonego drukowania. Kolejny wystawca EcoPrint Show Live i propagator praktyk przyjaznych środowisku, amerykańska firma EFI ma już na koncie spore zasługi w promocji idei zrównoważonego rozwoju. M.in. dzięki produktowi Fiery nastąpił intensywny rozwój drukowania cyfrowego i dynamiczny wzrost efektywności produkcji. Troska o oszczędność energii i redukcję makulatury widoczna jest również w systemach inkjetowych do produkcji etykiet Jetrion, wykorzystujących technologię UV LED. Doskonale rozumiemy, w jaki sposób integracja i workflow może wyeliminować zjawisko nadprodukcji, dlatego przyświeca nam idea konsumpcji mniejszej ilości energii i materiałów eksploatacyjnych, pozwalająca na prowadzenie rentownego biznesu oraz redukcję niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne – informuje Frank Tueckmantel, wiceprezes ds. marketingu korporacyjnego w firmie EFI. – Poprawa dokładności kolorystycznej oraz powtarzalności to kolejne kluczowe czynniki pozwalające na optymalizację procesów i redukcję odpadów. Nasze najnowsze rozwiązania inkjetowe zostały stworzone również z myślą o oszczędności energii, dlatego uważam EcoPrint za idealne miejsce do edukacji branży na temat, w jaki sposób uczynić prowadzone biznesy bardziej zrównoważonymi. Zielone alternatywy Niemiecka Katz Group, oferująca szeroką gamę materiałów przeznaczonych dla punktów sprzedaży oraz reklamy zewnętrznej zamierza w Berlinie promować tekturę, która, jak twierdzi Daniel Bitton, CEO Katz Group, składa się wyłącznie z drewna oraz wody i wytwarzana jest zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. System recyklingu w zamkniętej pętli stanowi gwarancję, iż wykorzystane tektury Katz staną się nowymi tekturami Katz. 100 proc. drewna wykorzystywanego w fabryce Katz pochodzi z kontrolowanych upraw. Jak zapewnia producent, tektury Katz stanowią ekologiczną alternatywę dla pianek, PVC itp. Mogą być laminowane błyszczącym lub matowym papierem i są dostępne w szerokiej gamie formatów i grubości. Kolejna zielona alternatywa, o ktorej zaletach będzie można przekonać się podczas targów EcoPrint w Berlinie, to Re-board, produkowany przez firmę Stora Enso. Re-board jest unikatową, sztywną tekturą stworzoną do kreacji trójwymiarowych struktur w punktach sprzedaży, takich jak ekspozytory na opakowania, display’e POP/POS itp. W efektywny sposób zastępuje materiały takie, jak tworzywo sztuczne czy metal, a jego mała masa w połączeniu z wysokimi właściwościami wytrzymałościowymi pomaga obniżyć koszty transportu. Jak twierdzi producent Re-board, jest on najbardziej wytrzymałą sztywną tekturą dostępną obecnie na rynku. Może być również poddawany recyklingowi jak normalny odpad papierniczy. Udział w targach EcoPrint Europe Live, jak i we wszystkich konferencjach jest bezpłatny po uprzednim zarejestrowaniu się na www.ecoprintshow.com