GOZ – transformacja w branży opakowań 
18 Oct 2022 14:10

Sektor opakowań wciąż dochodzi do siebie po pandemii koronawirusa, a jednocześnie musi radzić sobie ze zmianą modelu zakupów i rosnącym udziałem handlu internetowego, zaostrzaniem norm regulujących gospodarowanie odpadami opakowaniowymi oraz rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na zrównoważone opakowania. Rośnie presja na dostawców opakowań, od których producenci towarów, sprzedawcy i konsumenci oczekują dostarczania alternatywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań pakujących, a tym samym przyczyniają się do ich przechodzenia na model gospodarki o obiegu zamkniętym – możemy przeczytać w najnowszym raporcie międzynarodowej firmy analitycznej GlobalData. 

Manish Dixit z GlobalData komentuje: Firmy opakowaniowe wdrażają inteligentne i zrównoważone opakowania z myślą o redukcji swego śladu węglowego. Z danych wynika, że siedem spośród dziesięciu największych umów inwestycyjnych w II kwartale br. podpadło pod temat „zrównoważonego rozwoju i etyki”, odzwierciedlając zainteresowania globalnych inwestorów. Nawet światowe marki w rodzaju Coca-Coli, Pepsi-Co, Unilever, Danone i Nestle angażują się w tworzenie opakowań wykonanych w 100% z plastików pochodzących z odzysku i wdrażają rozwiązania wielokrotnego użytku lub nadające się do recyklingu.

Prathyusha Paruchuri, starszy analityk ds. przełomowych technologii w GlobalData, dodaje: Zarówno organy regulacyjne, jak i instytucje pozarządowe zachęcają sektor opakowań do przechodzenia na gospodarkę obiegu zamkniętego, aby zmaksymalizować wydajność i zminimalizować marnotrawstwo zasobów. W miarę wzrostu znaczenia zrównoważonego rozwoju dla sektora opakowań wiele firm zajmujących się produkcją opakowań stawia na odnawialność oraz wzmacnia swoje strategie kupowania, budowania i wchodzenia w relacje partnerskie w przestrzeni GOP, by uniknąć pozostania w tyle za konkurentami i klientami.

Najnowszy raport GlobalData pt. „Przypadki cyfrowych innowacji w opakowalnictwie” („Digital Innovation Case Studies in Packaging”) prezentują przykłady firm wdrażających w praktyce innowacyjne technologie oraz oceniają ich opłacalność. 

Zrównoważone opakowania LivingPackets 

Firma LivingPackets, która dostarcza przyjazne dla środowiska opakowania przeznaczone dla sklepów internetowych, podjęła współpracę z NXP Semiconductors przy opraco- waniu i wprowadzeniu na rynek ekologicznego i opartego na koncepcji IoT opakowania „THE BOX”, stanowiącego praktyczne wcielenie koncepcji „zero waste” i zapewniającego pełną kontrolę nad przesyłką w łańcuchu dostaw od producenta do sprzedawcy. 

Dell śledzi tworzywa po recyklingu

Koncern Dell postanowił wykorzystać koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego, aby zapobiegać zaśmiecaniu oceanów plastikiem poprzez recykling i ponowne wykorzystanie tworzyw sztucznych w swoim łańcuchu dostaw. W tym celu nawiązał współpracę z firmą VMware, dostawcą oprogramowania do wirtualizacji, i wdrożył technologię blockchain, aby ułatwić użytkownikom końcowym produktów wgląd w historię materiałów pochodzących z odzysku i zapewnić długoterminową stabilność swojego łańcucha dostaw.

Harpak-ULMA wdraża inteligentne opakowania

Firma Harpak-ULMA, producent maszyn pakujących, wspólnie z Rockwell Automation, dostawcą rozwiązań do cyfrowej transformacji i automatyki przemysłowej, wykorzystali IoT oraz rzeczywistość rozszerzoną do stworzenia inteligentnych rozwiązań pakujących. Te cyfrowe rozwiązania są zintegrowane z analityką czasu rzeczywistego w celu poprawy wydajności operacyjnej i podniesienia produktywności pracowników. 

Jak podsumowuje Paruchuri: Zrównoważony rozwój stał się kluczowy do tego stopnia, że producenci opakowań z tworzyw sztucznych borykają się z problemami z dostępem do kapitału, ponieważ inwestorzy zaostrzają swoje stanowisko wobec nieekologicznych opakowań. Wdrożenie przez firmy opakowaniowe kompleksowych technologii do swych łańcuchów dostaw skutkuje usprawnieniami operacyjnymi, większą niezawodnością dostaw i zaangażowaniem klientów. Globalni dostawcy przyspieszają tempo innowacji takich jak rozwój zaawansowanych materiałów, produktów z wbudowaną technologią i niestandardowych rozwiązań, aby promować opakowania wielokrotnego użytku, biodegradowalne i zrównoważone.

Opracowano na podstawie materiałów GlobalData