Heidelberg Web to pack: cyfryzacja opakowań
28 Jan 2019 08:02

Około 25% wszystkich zadrukowanych produktów stanowią opakowania; to zatem wielki rynek, który – przy średnim wzroście na poziomie 3% rocznie – stanowi segment przemysłu rozwijający się w najszybszym tempie. 

Międzynarodowe marki żądają od niego zaspokajania najwyższych standardów jakości w zakresie reklamy i prezentacji produktów. To sprawia, że producenci opakowań muszą podążać za trendami w rodzaju ciągle spadających nakładów, skracania cyklu innowacyjności i czasu realizacji zamówień, rosnącej presji cenowej, spadających marż, zwiększania poziomu uszlachetnień, produkcji „zero defektów” oraz dostarczania opakowań personalizowanych. Firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) jest jedynym producentem oferującym nowe modele biznesowe dla druku opakowań, takie jak dostawy na żądanie lub sklepy internetowe „web to pack”, możliwe dzięki zintegrowaniu druku offsetowego i cyfrowego z uwzględnieniem usług wykańczania po druku za pośrednictwem systemu zarządzania drukarnią Prinect. Te dwie technologie doskonale się dopełniają: druk offsetowy idealnie nadaje się do realizacji dłuższych nakładów, podczas gdy druk cyfrowy odkrywa swoje silne strony przy realizacji niskich nakładów i prac wymagających zastosowania danych zmiennych. Lifecycle Solutions oraz materiały eksploatacyjne i usługi z serii Saphira stanowią kluczowy element oferty rozwiązań Heidelberga pozwalających na osiąganie najwyższej jakości, wydajności i niezawodności produkcji. Saphira wyrobiła sobie najwyższą markę w ciągu 10 lat. 

„Web to pack” to więcej niż zaledwie sklep internetowy

Sklepy internetowe świadczące usługi druku, które działają i realizują zlecenia na poziomie międzynarodowym, stają w obliczu dodatkowych wyzwań: producenci towarów markowych tworzą nowe warianty opakowań dla swych produktów z rosnącą częstotliwością, co skutkuje większym zróżnicowaniem produktu i spadkiem nakładów. System druku cyfrowego Primefire to idealne rozwiązanie do przemysłowej produkcji najwyższej jakości opakowań, od których oczekuje się, że będą dostępne na żądanie, w niewielkich nakładach i tak szybko, jak to tylko możliwe. To oznacza potencjał druku opakowań personalizowanych, otwierający nowe możliwości przed właścicielami marek. Heidelberg Primefire 106 łączy to, co najlepsze z dwóch światów: elastyczność i wszechstronność druku cyfrowego oraz niezawodność i precyzję offsetu, co pozwala zaoferować klientom nowe modele biznesowe w rodzaju masowej kustomizacji oraz realizacje krótkich nakładów w systemie „web to pack”, jak również możliwość dostaw na życzenie. 

Jednak koncepcja „web to pack” jest czymś więcej niż „tylko” sklepem internetowym, w którym kartony składane oferuje się za pośrednictwem sieci. To podstawowy zbiór zasad pozwalający na dopasowanie biznesu i całej organizacji workflow do potrzeb przyszłości w epoce Print 4.0. „Web to pack” to odejście od zindywidualizowanej produkcji na żądanie w kierunku kustomizowanej produkcji na wielką skalę z użyciem zestandaryzowanych i zautomatyzowanych narzędzi. Drukarnia internetowa oferuje, przykładowo, ograniczony wybór formatów pudełek kartonowych, kolorów spotowych oraz uszlachetnień. Klient konfiguruje swój produkt online i może wykorzystać do tego celu własne grafiki, podczas gdy print shop otrzymuje zestandaryzowane zamówienie, które jest w stanie wyprodukować szybko i opłacalnie jako element druku grupowego (czyli produkcji kilku różnych prac na jednym arkuszu) bez potrzeby zmiany narządu. Działa to identycznie jak w przypadku internetowych print shopów zajmujących się drukiem materiałów reklamowych, które są dzisiaj mocno rozwiniętym biznesem. Korzyści dla print shopów są oczywiste: brak zapasów i mniej interwencji manualnych oznacza spadek liczby błędów i obniżkę kosztów, a tym samym większą prędkość i elastyczność.

Sięganie po nowe grupy klientów

„Web to pack” jest już teraz wykorzystywany przez wielu klientów drukarni colordruck Baiersbronn. Firma to jeden z technologicznych liderów w zakresie druku opakowań; współpracuje z Heidelbergiem od dekady i przez ten czas przechodziła z sukcesem wiele ewolucji modeli biznesowych. Primefire 106 jest tu testowana od początku 2018 r., a zakres prac na niej wykonywanych stale rośnie. Postrzegamy swoją rolę jako dostawcy usług opakowaniowych i oferujemy naszym klientom trzy obszary obsługi biznesowej: Produkcja Opakowań, Usługi Opakowaniowe oraz Opakowania Cyfrowe – wyjaśnia Thomas Pfefferle, jeden z dyrektorów zarządzających. Obszar Usług Opakowaniowych został wyposażony w dedykowane urządzenia, które – stosownie do aktualnej pory roku – są wykorzystywane m.in. do pakowania czekoladek do kalendarzy adwentowych. 

W trakcie testów praktycznych Heidelberg nieustannie dopracowuje maszynę Primefire 106 wspólnie z colordruck pod kątem obecnych wymagań rynkowych. Produkcja danych zmiennych, w której każdy arkusz zostaje indywidualnie zadrukowany, jest już realizowana. Używamy Primefire 106 głównie do zadań takich jak: druk niskonakładowy – maksymalnie 1,5 tys. arkuszy; realizacja zamówień, które spływają do nas za pośrednictwem sklepu internetowego; a także produkcja kustomizowanych nakładów zawierających dane zmienne – wyjaśnia Martin Bruttel, drugi z dyrektorów zarządzających. Wśród konkretnych korzyści można wymienić: skrócenie czasów narządu, zminimalizowanie ilości odpadów papierowych, a także uproszczenie symulacji kolorów spotowych. Jakość zapewniana przez Primefire idealnie dopełnia wydruki offsetowe. Ważnymi aspektami w druku opakowań są postpress oraz zapewnienie ujednoliconego przebiegu całego procesu. W ten sposób narzędzia używane do wykrawania w formacie 3B są także wykorzystywane w procesach postpressu w druku cyfrowym. 

Sklep internetowy „designyourpackaging. de”, za którego pośrednictwem klienci mogą składać zlecenia na kustomizowane i personalizowane opakowania jednostkowe lub wysokonakładowe, okazał się dużym sukcesem. Jako element obszaru biznesowego Opakowania Cyfrowe jest zintegrowany z takimi elementami jak edytor do dołączania personalizowanych danych, kreatory do projektowania, podglądy w trójwymiarze, automatyczna kontrola danych, system opłat oraz dostaw. Tutaj produkujemy mock-upy, najmniejsze nakłady przeznaczone na targi i kampanie marketingowe, w ilościach od 1 do 1 tys., lub wielowariantowe wzorniki dla producentów markowych towarów – dodaje Martin Bruttel. – Przykładowo dzięki „web to pack” już teraz produkujemy wysokiej jakości opakowania dla rynku japońskiego. Klient jest pod wrażeniem, bowiem wierność koloru pozostaje identyczna od pierwszego do ostatniego arkusza, a niezmienność barw jest zdumiewająca – innymi słowy ma ona przysłowiową „japońską jakość”. Inne zalety to fakt, że atramenty i materiały eksploatacyjne nadają się do stosowania z produktami spożywczymi, a także zminimalizowanie ilości papierowych odpadów.

Dzięki Primefire colordruck otwiera się na nowe grupy klientów. W swej części druku offsetowego nadal produkuje opakowania premium z wykorzystaniem wysoce zautomatyzowanych maszyn Speedmaster najnowszej generacji. Kierunek działania jest jasny: rośnie poziom automatyzacji produkcji analogowej, a ona sama – oraz workflow – są dostosowywane do potrzeb Przemysłu 4.0 – potwierdza Thomas Pfefferle. – Dzięki zastosowaniu wysoce zautomatyzowanych maszyn marki Heidelberg – zarówno do druku offsetowego, jak i cyfrowego – posiadamy wydajne środowisko systemowe i możemy elastycznie decydować, jakiej technologii użyć do najbardziej ekonomicznej realizacji danego zlecenia.

Na podstawie materiałów firmy Heidelberg opracował TK

Około 25% wszystkich zadrukowanych produktów stanowią opakowania.