HolyGrail 2.0: Kolejne firmy przystępują do inicjatywy 
11 Dec 2020 12:45

Do inicjatywy Digital Watermarks HolyGrail 2.0 przystępują kolejne firmy. Projekt mający na celu promocję szerszego zastosowania cyfrowych technologii nanoszenia znaków wodnych zasiliły w ostatnich tygodniach między innymi Sun Chemical oraz CCL Label. 

Wokół inicjatywy stworzonej pod auspicjami Europejskiego Stowarzyszenia Marek (European Brands Association) zgromadziło się dotychczas prawie 90 firm i organizacji reprezentujących wszystkie szczeble opakowaniowego łańcucha wartości, które stawiają przed sobą ambitny cel ustalenia, czy pionierska technologia cyfrowa rzeczywiście jest w stanie zapewnić dokładniejsze sortowanie i podniesienie poziomu recyklingu opakowań w krajach UE, a co za tym idzie – lepsze dostosowanie działań właścicieli marek do założeń gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Wspomniana inicjatywa stanowi kontynuację HolyGrail 1.0 – projektu stanowiącego część programu Nowa Gospodarka Tworzywami Sztucznymi stworzonego przez Fundację Ellen MacArthur. W latach 2016-2019 wzięły w nim udział różne spółki giełdowe aktywnie zaangażowane w segment produkcji opakowań. Program uwzględniał badania nad innowacyjnymi rozwiązaniami, których celem jest usprawnienie recyklingu produktów konsumenckich – na ich bazie uznano, że cyfrowe znaki wodne to najbardziej obiecująca i przyszłościowa technologia temu sprzyjająca.

Cyfrowe znaki wodne (Digital Watermarks) to niewidoczne gołym okiem specjalne kody nanoszone na powierzchnię opakowania na dobra konsumenckie i obrazujące jego właściwości. Zawierają one szereg informacji takich jak: nazwa producenta, identyfikator SKU, rodzaj tworzywa sztucznego oraz skład obiektów wielowarstwowych, wskazania odnośnie do jego zastosowania do żywności itd. Gdy opakowanie trafia do sortowni odpadów, znak wodny może zostać odczytany i odkodowany przez kamerę zainstalowaną na linii sortującej. Na podstawie zapisanych w nim informacji opakowanie jest kierowane do właściwego strumienia odpadów. W efekcie jakość i precyzja całego procesu zostają znacząco zwiększone, wpływając na wyższą jakość recyklingu i jego rezultatów. Co za tym idzie – polepsza się cały cykl życia opakowania. 

Nicolas Betin, dyrektor ds. strategii produktu w dziale EMEA i Global Sustainability Business Leader w dziale farb i materiałów opakowaniowych Sun Chemical, mówi: (...) Cyfrowe znaki wodne, aplikowane na tzw. inteligentne opakowania, to innowacyjne rozwiązanie zmieniające sposób sortowania odpadów opakowaniowych. (...) Miło nam, że stajemy się częścią tego przełomowego projektu, który może w istotny sposób przyczynić się do ulepszenia procesów recyklingu, a co za tym idzie – poprawić parametry całej gospodarki o obiegu zamkniętym. (...)

CCL Label od kilku lat pozostaje pionierem w wykorzystaniu cyfrowych znaków wodnych w rodzaju Digimarc, których licencjonowanymi użytkownikami jest wiele naszych zakładów pracujących dla branż żywności i napojów oraz artykułów do pielęgnacji domu i urody – mówi Marika Knorr, szefowa działu zrównoważonego rozwoju i komunikacji w CCL Label. – Skoro zaś Platforma Digimarc została wybrana jako podstawowa technologia w międzysektorowej inicjatywie HolyGrail 2.0, nadszedł czas, byśmy uczynili kolejny krok i wsparli ją naszą wiedzą w zakresie technologii etykiet i etykiet termokurczliwych, tak by usprawnić sortowanie i podwyższyć jakość recyklingu. To kolejny milowy krok w naszej podróży ku obiegowi zamkniętemu.

Na podstawie materiałów firm Sun Chemical i CCL Label opracował TK