Interpack nie zawiódł po raz kolejny – Tomasz Krawczak
24 Jun 2014 11:46

Co trzy lata na kilka wiosennych dni Düsseldorf nad Renem zamienia się w światową stolicę branży opakowaniowej. interpack to wydarzenie bez precedensu, porównywalne tylko z odbywającymi się w tym samym miejscu poligraficznymi targami drupa. Tegoroczna wystawa odbyła się w dniach 8-14 maja i z pewnością można ją zaliczyć do udanych. Organizatorzy są zadowoleni Wkrótce po zakończeniu targów organizatorzy ogłosili, że prezentacje 2700 wystawców w 19 halach centrum wystawowego obejrzało 175 tys. gości z całego świata. Przedstawiciele firm podkreślali, że zainteresowanie zwiedzających, ich ranga oraz skłonność do poważnych rozmów na temat inwestycji stały na wyższym poziomie niż przed trzema laty. Co więcej, 66% udział zwiedzających spoza Niemiec nie ma precedensu w dotychczasowej historii nie tylko targów interpack, ale również wszystkich wystaw odbywających się w ubiegłych latach w centrum wystawienniczym w Düsseldorfie. Przez siedem dni w halach rozbrzmiewały języki zwiedzających ze 120 krajów świata. Kluczowymi tematami tegorocznej imprezy były: efektywne gospodarowanie zasobami w zakresie maszyn i urządzeń oraz materiałów do produkcji opakowań, jakość i zabezpieczenia gotowych produktów przed podrabianiem – zwłaszcza w obszarach najbardziej na to narażonych takich jak żywność/napoje oraz farmaceutyki – a także wszechstronność w produkcji przy spadających nakładach i rosnącym zróżnicowaniu produktów. Siła interpacku nie polega jednak wyłącznie na prostym rachunku stoisk, gości i liczby nowości, ale także na poruszaniu tematów o innowacyjnym charakterze, ocenia Bernd Jablonowski, dyrektor interpack oraz inicjatywy SAVE FOOD. Wiodące targi branżowe nie powinny ograniczać się wyłącznie do wynajmowania przestrzeni wystawienniczej oraz zapewnienia perfekcyjnej organizacji. Powinny definiować kluczowe tematy i przedstawiać je w spójnej formie. W tym roku udało nam się to po raz kolejny. Koncepcje stref tematycznych Innovationparc Packaging oraz METAL PACKAGING PLAZA zostały perfekcyjnie dopasowane do potrzeb grup docelowych. Tu warto wspomnieć o jeszcze jednym temacie, który cieszył się dużą popularnością wśród gości targów. Mowa o SAVE FOOD – inicjatywie Messe Düsseldorf poświęconej walce z marnowaniem żywności, stanowiącej udane połączenie wysiłków sektora publicznego – zaangażowały się w nią m.in. agendy ONZ: do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) oraz Program Środowiskowy (UNEP) – i prywatnego, reprezentowanego przez ponad 110 firm działających w sektorze opakowaniowym. Innowacje na stoiskach Na targach po raz pierwszy w roli wystawcy pojawiła się firma Bobst, która uważa swój debiut za bardzo udany. Firma pokazała swoje rozwiązania dla rynku opakowań: maszyny do druku, laminatory, systemy do lakierowania i metalizacji podłoży giętkich, jak również rozwiązania do zwojowego druku pudełek składanych i wykańczania w linii. Koncern DuPont pokazał na stoisku, w jaki sposób międzydyscyplinarna współpraca z klientami i innymi czołowymi firmami na rynku umożliwia poszerzenie funkcjonalności i atrakcyjności tworzyw sztucznych jako materiału opakowaniowego, z korzyścią dla środowiska i powstrzymania marnotrawstwa żywności. Jednym z najefektowniejszych i największych było stoisko firmy HP. Pokazała na nim przekrój swych rozwiązań dla rynku opakowań i etykiet, ale w centrum uwagi znalazły się urządzenia, które stanowią jej przepustkę do segmentów opakowań z tektury falistej i pudełek składanych oraz tworzyw giętkich. HP uważa, że skrócenie cyklu życia produktów, potrzeba szybszego wprowadzania towarów na rynek oraz spadek przeciętnych nakładów to idealna okazja, by producenci opakowań docenili zalety druku cyfrowego – tym bardziej, że oferuje on dodatkowo możliwość łatwego wersjonowania opakowań i jest bardziej przyjazny dla środowiska. Z tą myślą firma pokazała na targach maszynę HP Scitex 15000 do produkcji displayów i niskonakładowych opakowań z tektury falistej (jej sprzedaż ma się rozpocząć 1 listopada br.), ogłosiła też komercyjny start sprzedaży maszyn HP Indigo 20000 do druku cyfrowego etykiet i opakowań giętkich z tworzyw sztucznych oraz HP Indigo 30000 do druku pudełek składanych z tektury w zakresie gramatur 200-650 g/m2. Bardzo zadowolona ze swej obecności na targach w Düsseldorfie była Grupa Koenig&Bauer (KBA), która po raz pierwszy pojawiła się na interpacku w pełnej reprezentacji wszystkich firm wchodzących w jej skład i zaprezentowała szeroki zakres swych rozwiązań dla rynku opakowań. Satysfakcji z udanego przebiegu targów nie kryła debiutująca na interpacku firma Kolbus. Jej stoisko, na którym była prezentowana nowa, zautomatyzowana linia do produkcji opakowań luksusowych, cieszyło się dużym zainteresowaniem zwiedzających z całego świata. Już na początku targów znalazła ona pierwszego nabywcę – polską firmę Interdruk z Garwolina. Byliśmy mile zaskoczeni faktem, że pierwszy na świecie egzemplarz nowej linii został zakontraktowany przez firmę z naszego kraju – przyznała Jolanta Szafranek z działu marketingu firmy Introzap, wyłącznego przedstawiciela marki Kolbus w Polsce. Videojet pokazał nowe technologie usprawniające proces znakowania produktów, między innymi Intelligent Motion służącą do drukowania i nanoszenia etykiet, pierwszy w świecie przemysłowy system termicznego druku atramentowego na podłożach nieporowatych, innowacyjne znakowanie laserowe, technologię druku atramentowego pozwalającą na znakowanie z 40% większą szybkością oraz ekran dotykowy z technologią CLARiTY. Na stoisku firmy Windmöller&Hölscher, prezentującym jej przekrojową ofertę dla sektora opakowań, szczególnym zainteresowaniem cieszyła się pokazana po raz pierwszy na targach nowa wydajna linia FFS (formująco-napełniająco-zgrzewająca) TOPAS SL o wydajności ponad 2600 woreczków na godzinę. Jej prezentacji towarzyszył również pokaz zmodyfikowanego i ulepszonego urządzenia Triumph do produkcji toreb papierowych firmy Marant, wchodzącej w skład W&H Group. Nową maszynę FFS VAL175 pokazała także włoska firma Valmatic, znana z produkcji małych, jednoporcjowych pojemników o atrakcyjnym wzornictwie na płyny, kremy, żele i proszki dla rynków farmaceutycznych, kosmetycznych, chemicznych i spożywczych, jak również projektowania i budowy linii formująco-napełniająco-zgrzewających do ich wytwarzania. Specjalizująca się w urządzeniach do ważenia i pakowania firma Ishida Europe również demonstrowała na targach szeroką gamę nowych rozwiązań dla rynku opakowań, potwierdzając swoją czołową rolę w dziedzinie urządzeń do ważenia, kontroli jakości, a także rozwiązań w postaci kompletnych linii do przekąsek i świeżej żywności. Swoją ofertę na targach interpack zaprezentowały również m.in. firmy: Atlantic Zeiser, Goglio, groku, GUK, HLP Clear Packaging Products, Hunkeler, Innovia, Karl Knauer, Siegwerk oraz Tomra. Warto też przypomnieć, że na tegorocznym interpacku pobity został rekord obecności polskich firm. W gronie 34 wystawców z naszego kraju, którzy zaprezentowali swoją ofertę międzynarodowej publiczności, znalazły się m. in.: Aniflex Sp. j. Głowacka i Wspólnicy, Bech Packaging, Dalpo, Flexpol, Gekoplast, Plast-Box, Polipack, Zakłady Chemiczne Nitro-Chem oraz Zemat Technology Group. Opinie wystawców Phil Thomas, Allen Coding: interpack 2014 był doskonałą inwestycją dla Allen Coding. Odbyliśmy wiele interesujących rozmów z kluczowymi partnerami i potencjalnymi klientami z całego świata. Gości wyjątkowo interesowały termotransferowe drukarki z nowej serii XL, z których dwie miały premierę na targach. Zostały one zaprojektowane z myślą o rynkach rozwijających się. Krzysztof Lewandowski, key account manager, August Faller: Na nasz udział w targach interpack należy patrzeć z perspektywy całej grupy. August Faller specjalizuje się w produkcji opakowa ń pośrednich i dostarczaniu rozwiązań wyłącznie dla branży farmaceutycznej. Mimo swojej szerokiej formuły targi interpack dają nam możliwość fizycznego spotkania się w jednym czasie i w jednym miejscu z bardzo liczną grupą osób z branży. Jest to wymierna korzyść z obecności na targach. To także okazja do spotkania się z naszymi dostawcami i przedstawicielami innych firm obsługujących branżę, z którymi nie jesteśmy w relacji konkurencji, lecz tworzymy ofertę komplementarną. To stanowi wielokrotnie impuls do tworzenia nowych rozwiązań dla naszych klientów. W tym duchu interpack – niewątpliwie jedno z największych wydarzeń w branży opakowaniowej – jest bardzo ważnym punktem w kalendarzu grupy August Faller. Dalpo: Tegoroczne targi w Düsseldorfie obfitowały w spotkania z potencjalnymi klientami niemal z całego świata. Firma uczestniczyła w interpacku już czwarty raz. Stoisko licznie odwiedzali zarówno nowi, jak i stali współpracownicy. Mogli zabrać ze sobą próbki taśm pakowych, z nadrukiem, etykiet oraz taśm specjalistycznych. Wśród nich znajdowały się również nowości produktowe. Oferta cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, które powinno przełożyć się na liczne zamówienia i nawiązanie współpracy już nie tylko z europejskimi, ale firmami z każdego kontynentu. Lut Willems, Duomedia: W imieniu Esko mogę potwierdzić, że tegoroczny interpack był bardzo udaną imprezą i firma jednoznacznie deklaruje chęć uczestniczenia w kolejnej edycji targów. W Düsseldorfie zaprezentowała pełną gamę swych innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na obecne wyzwania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem, produkcji i łańcucha dostaw. Wśród poruszanych tematów znalazły się m.in. unikanie reklamacji wynikających z błędów w druku oraz znakowaniu; skracanie długich cyklów akceptacji; gwarantowanie śledzenia i bezpieczeństwa opakowań; wierność zasadom zrównoważonego rozwoju oraz gwarantowanie zgodności kolorystycznej marki na różnych typach opakowań. Marta Sopata, EyeC: Zarówno organizacja targów, jak i frekwencja zwiedzających oraz potencjalnych klientów bardzo pozytywnie nas zaskoczyły; w Düsseldorfie nawiązaliśmy wiele wartościowych kontaktów z polskimi i zagranicznymi firmami. Największą popularnością na naszym stoisku cieszył się najnowszy produkt EyeC – ProofRunner Carton Retrofit, pozwalający przekształcić praktycznie każdą składarko-sklejarkę w narzędzie do inspekcji kartoników. EyeC ProofRunner Carton Retrofit jest idealnym sposobem, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom dotyczącym jakości opakowań drukowanych bez konieczności wymiany istniejącego parku maszynowego. Uwagę zwiedzających przyciągały również systemy kontroli offline – EyeC Proofiler 400 oraz EyeC Proofiler 1067 CS, których celem jest poprawa jakości drukowanych opakowań, etykiet i kodów. Richard Elmer, Ferag: Ferag uczestniczył w targach interpack po raz pierwszy i jesteśmy bardzo zadowoleni z wielu kontaktów z firmami z całego świata, które dają nadzieję na dalszą współpracę. Nasz nowy system Skyfall cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony ponad 400 gości, którzy odwiedzili nasze stoisko. Dlatego już teraz zaczynamy poważnie zastanawiać się nad ponownym udziałem w targach za trzy lata. Małgorzata Mańka, kierownik działu marketingu, Gekoplast: To były dla nas bardzo udane targi, m.in. ze względu na ilość odwiedzających – w ciągu siedmiu dni stoisko Gekoplast odwiedziło ponad 180 firm. Nawiązaliśmy szereg ciekawych kontaktów, spotkaliśmy się również z aktualnymi kontrahentami. Jak zwykle w czasie imprez targowych powodzeniem cieszyła się cała paleta oferowanych przez nas produktów, a w szczególności produkty ostatnio wprowadzone do oferty – nowe typy płyt litych i płyt komórkowych. Pozytywne efekty zachęciły nas do uczestniczenia w kolejnej edycji interpacku w 2017 r. Tatiana Chaykina-Oldenborg, business development manager, Industrial Print and Apply Labelling, Logopak Systeme GmbH & Co. KG: interpack 2014 był bardzo udany dla niemieckiej firmy Logopak, która dostarcza w pełni zautomatyzowane systemy do druku przemysłowego oraz etykietowania dla sektorów żywności i napojów, tytoniowego, motoryzacyjnego, papierniczego, dóbr luksusowych itd. Na stoisku można było obejrzeć m.in. świetnie przyjętą etykieciarkę przeznaczoną do znakowania palet z prędkością do 80 palet/min i taśmą barwiącą o długości 1200 metrów; etykieciarkę Logomatic 515 TB ze zintegrowanym zespołem kontroli analizującym jakość druku on-line; nową generację systemów etykietowych dla sprzedaży wysyłkowej ze zintegrowanym aplikowaniem listów przewozowych. Tomasz Szczepański, specjalista ds. marketingu, Plast-Box: Targi interpack 2014 były dla nas niezwykle udane. Oferta, którą zaprezentowaliśmy, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych klientów z całego świata. Nawiązaliśmy wiele kontaktów nie tylko z firmami europejskimi, ale także z kontrahentami z Australii, Izraela, Turcji czy nawet Chin. W naszym odczuciu organizacja targów była wzorowa, a dzięki docenieniu naszej pozycji w branży przyszło nam korzystać z przywileju wystawiania się w hali numer 10, jednej z najbardziej prestiżowych w Messe Düsseldorf. Radosław Sakowski, Radpak: Ogromne hale, tysiące zwiedzających oraz doskonała organizacja: tak w skrócie można opisać targi interpack w Düsseldorfie, w których uczestniczyliśmy nie po raz pierwszy. Maszyny znajdujące się na naszym stoisku przyciągnęły wielu zwiedzających, a to głównie za sprawą kompletnej linii pakującej, którą udało nam się przedstawić na targach. Linia była wyposażona w innowacyjny system próżniowy podający produkt luzem bezpośrednio do wagi wielogłowicowej, skąd naważone porcje trafiały do pionowej maszyny pakującej z dużą wydajnością w torebki typu Stabilo. Następnie produkt był transportowany do urządzenia grupującego typu case packer, gdzie torebki były pakowane w karton zbiorczy jedną z trzech metod: wraparound, tray lub tray&hood. Z uwagi na dużą złożoność oraz technologiczne zaawansowanie rozwiązań zastosowanych w naszych urządzeniach stoisko było oblegane nie tylko przez producentów produktów spożywczych, ale również wielu specjalistów z dziedziny automatyki i robotyki. Piotr Góral, dyrektor działu farb opakowaniowych w polskim oddziale firmy Sun Chemical: Nasza oferta podczas tegorocznej edycji targów spotkała się z pozytywnym przyjęciem odwiedzających tę imprezę gości. Szczególną uwagę zwracali oni na kleje do laminacji z serii SunLam (zwłaszcza na klej rozpuszczalnikowy z barierą na tlen), powłoki barierowe SunBar oraz ekspozycję praktycznego zastosowania powłok do laserowego znakowania SunLase. Duże zainteresowanie wzbudziły też nasze rozwiązania w zakresie ochrony marki oraz SunInspire – produkty umożliwiające nanoszenie efektów specjalnych na opakowania. Udział Sun Chemical w tego rodzaju imprezie pozwala nam w jednym miejscu spotkać się ze wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw z branży opakowaniowej, a także rozpocząć i zainspirować nowe projekty. Łukasz Sołtys, Wydział Folii Tworzywowych, Triniflex: Nasze uczestnictwo w Targach Interpack 2014 zakończyło się spodziewanym sukcesem dla marki Triniflex. Zgodnie z oczekiwaniami zainteresowaniem cieszyły się nasze flagowe produkty CPP, CPET, CPLA, w tym zaawansowane technologicznie folie wysokobarierowe oraz ultracienkie folie polipropylenowe. Dziękujemy gościom za zainteresowanie Yassin Belarbi, regional sales manager, Windmöller & Hölscher: Naszym głównym celem na targach było zaprezentowanie obecnym oraz nowym klientom naszych najnowszych rozwiązań dla sektora opakowań. Po raz kolejny czas targów był wypełniony spotkaniami z wieloma interesującymi gośćmi. Była to okazja do rozmowy na temat ich problemów, od technologii pakowania w worki po różne typy i rodzaje opakowań, ale również podpisywania umów i nawiąz ywania nowych znajomości.