Interpack zbliża się wielkimi krokami – Tomasz Krawczak
25 Apr 2014 10:16

5 marca w warszawskiej restauracji Porto Praga odbyła się konferencja prasowa dotycząca majowych targów interpack 2014 w Düsseldorfie. Spotkanie przygotowała firma AS Messe Consulting – warszawskie przedstawicielstwo organizatora targów – a informacjami na temat zbliżającej się imprezy z dziennikarzami branżowymi podzielili się Thomas Dohse z Messe Düsseldorf oraz Agnieszka Strzelczyk-Walczak, prezes zarządu AS Messe Consulting. Największe opakowaniowe targi świata Interpack to odbywająca się w cyklu trzyletnim, największa na świecie impreza targowa branży opakowaniowej i spokrewnionych przemysłów procesowych. Organizatorzy chwalą się, że o jej renomie świadczą zarówno powszechny udział decydentów z kadry kierowniczej przedsiębiorstw (w 2011 r. sięgnął on 84%), jak i bliskie ideałowi – 97% pozytywnych ocen – zadowolenie gości ze sposobu organizacji imprezy i osiągniętych w jej trakcie celów. Liczba firm chętnych do wystawiania się w Düsseldorfie jest tak duża, że mimo imponującej powierzchni wystawowej dziewiętnastu hal – ponad 260 tys. m2 – organizatorzy pozostawiają sobie przywilej wczesnego zamykania listy wystawców. Aby zagwarantować sobie stoisko na interpack 2014, firmy musiały zadeklarować udział do końca lutego 2013 r. Tym, które uczyniły to po terminie – w tym m.in. 15 firmom z Polski – pozostaje lista rezerwowa i oczekiwanie na miejsce zwolnione przez któregoś z potwierdzonych uczestników. Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny interpack, który odbędzie się w dniach 8-14 maja br., będzie nie mniej udany od edycji sprzed trzech lat. Świadczy o tym zarówno liczba 2700 wystawców z 59 krajów świata (wynik niemal identyczny jak w 2011 r.) – wśród nich 33 polskie firmy ulokowane na ponad 1300 m2 – jak i bogaty, interesujący program wystaw i imprez dodatkowych. SAVE FOOD i inni Przed trzema laty premierę na targach miała inicjatywa SAVE FOOD, podjęta wspólnie przez Messe Düsseldorf oraz Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa Narodów Zjednoczonych (FAO) i mająca na celu ograniczenie międzynarodowego marnotrawstwa żywności. Dwudniowy kongres przyciągnął ponad 300 uczestników – przedstawicieli producentów żywności, opakowań, reprezentantów polityki oraz organizacji pozarządowych – którzy docenili możliwość krytycznego dialogu na temat powszechnie uważany za kluczowy. Nie bez przyczyny, skoro co roku 1/3 wyprodukowanej żywności ulega zepsuciu wskutek m.in. złego przechowywania i nieodpowiedniego pakowania. Już wówczas organizatorzy targów zapowiedzieli chęć kontynuowania SAVE FOOD w kolejnych latach, a w maju 2013 r. prezes zarządu Messe Düsseldorf Werner Matthias Dornscheidt oraz zastępca dyrektora generalnego ds. operacyjnych FAO Daniel Gustafson podpisali odpowiednie memorandum w siedzibie głównej FAO w Rzymie. Bezpośrednim rezultatem tamtej umowy stało się uczynienie z tematu marnotrawienia żywności jednego z głównych haseł tegorocznych targów interpack. Na początku trwania imprezy, w dniach 7-8 maja, odbędzie się międzynarodowa konferencja poświęcona marnotrawstwu żywności. Ma ona zwrócić uwagę na ten problem i powiązać działania firm i publicznych oraz prywatnych organizacji w celu opracowania strategii radzenia sobie z globalnym problemem. Kwestią strat i marnowania żywności zajmie się także wystawa specjalna INNOVATIONPARC PACKAGING, na której będzie można obejrzeć konkretne opakowania i technologie mające zapobiec utracie jednej trzeciej produkowanej w świecie żywności. Dodatkowo organizatorzy targów zdecydowali się na powtórzenie specjalnej ekspozycji znanej z 2011 r.: Metal Packaging Plaza, czyli platformy prezentacji i spotkań dotyczących opakowań metalowych, zorganizowanej wspólnie ze stowarzyszeniami branżowymi VMV oraz Empac. Zupełnie nowym pomysłem jest organizacja imprezy pt. „Component for processing and packaging”, która odbędzie się w dniach 8-10 maja w Hali Miejskiej na terenach targowych. Jest ona skierowana do firm oferujących napędy, sterowanie i sensory, urządzenia do przemysłowej obróbki obrazu, manipulatory, oprogramowanie przemysłowe i komunikację oraz kompletne systemy automatyzacji maszyn pakujących. Oprócz nich będzie można zasięgnąć informacji na temat maszyn, podzespołów, osprzętu i urządzeń peryferyjnych oraz komponentów i materiałów pomocniczych do opakowań. Przez „Components for processing and packaging” organizatorzy poszerzają ofertę interpack z myślą o dostawcach dla przemysłu opakowań, którzy dotychczas nie byli uwzględnieni wśród wystawców. Tym razem otrzymają oni szansę wykorzystania jedynej w swoim rodzaju różnorodności wystawców na wiodących w świecie targach branżowych, a ci ostatni – zapoznania się na miejscu z możliwościami swoich dostawców. Koncepcja doprowadzenia do spotkania wystawców targów interpack i ich dostawców z wyłącznym ukierunkowaniem na przemysł opakowaniowy i procesowy spotkała się z wyraźną akceptacją rady programowej targów, w której skład wchodzą przedstawiciele wiodących firm w branży oraz ważniejszych niemieckich stowarzyszeń branżowych. VDMA o współczesnym rynku opakowań Podczas konferencji Thomas Dohse zaprezentował kluczowe tezy raportu Niemieckiego Związku Producentów Maszyn i Urządzeń (VDMA) na temat współczesnego globalnego rynku opakowań. Wynika z niego, że najchętniej stosowanym materiałem opakowaniowym są tworzywa sztuczne (blisko 70%), częściej giętkie (47%) niż sztywne (21%). Kolejne miejsca na liście zajmują opakowania z papieru i tektury (11%), metalu (9%), szkła (8%) oraz pudełka tekturowe na napoje (5%). Kluczowym odbiorcą opakowań jest przemysł spożywczy, do którego trafia 47% wszystkich produktów z tej branży; kolejne 26% opakowań jest wykorzystywane przez branżę napojów. W 2013 roku sprzedano na świecie ok. 748 mln ton przetworzonej i opakowanej żywności. Rynek opakowaniowy skutecznie oparł się skutkom kryzysu ekonomicznego ostatnich lat i może się pochwalić szybkim tempem rozwoju. Jak szacuje VDMA, w okresie 2013-2017 światowe wydatki na opakowaną żywność i napoje (w handlu detalicznym) zwiększą się o 25%: z 2,715 mld euro do 3,392 mld euro. Dobrą koniunkturę branży widać również po wzroście poziomu światowego eksportu maszyn do przetwórstwa żywności i pakowania; o ile w kryzysowym 2009 r. wyniósł on 23,3 mld euro, to w 2012 r. wzrósł do 33 mld euro. Największymi eksporterami pozostają Niemcy i Włochy (po 22% udziału w rynku), wyprzedzając wyraźnie USA (7%) oraz Holandię i Chiny (po 5%). Maszyny trafiają przede wszystkim do Europy (42,7%), Azji (21,7%), Ameryki Północnej i Łacińskiej (odpowiednio 11,7% oraz 10%). Co charakterystyczne, udział krajów rozwijających się w sprzedaży środków opakowaniowych stale rośnie i w 2017 r. regiony takie jak Azja, Ameryka Łacińska czy Europa Wschodnia będą notować znacznie większą dynamikę rozwoju od cierpiących na stagnację wynikającą ze starzenia się społeczeństw Ameryki Północnej i Europy Zachodniej. Wśród megatrendów, którym z pewnością poświęcona będzie prezentacja większości firm na targach interpack, VDMA wymienia efektywne wykorzystanie zasobów wynikające z jednej strony z oszczędzania coraz kosztowniejszej energii, a z drugiej z malejącej ilości bogactw nieodnawialnych. Wśród metod osiągania tego celu znajdują się: stosowanie zoptymalizowanych komponentów, oszczędności dzięki innowacyjnemu sterowaniu urządzeń, ograniczanie zużycia materiałów opakowaniowych oraz stosowanie systemów recyklingu. Kolejnym trendem jest zwracanie bacznej uwagi na jakość, bezpieczeństwo i higienę wytwarzania i przetrzymywania produktów, mające szczególne znaczenie w przemysłach spożywczym i farmaceutycznym. Można je osiągnąć zarówno poprzez konstruowanie łatwych w czyszczeniu maszyn i urządzeń, jak i stosowanie metod śledzenia towaru w całym łańcuchu dostaw (za pomocą RFID oraz systemów track&trace). Firmy opakowaniowe, które pragną odnieść sukces na tym rynku, muszą być elastyczne: dostarczać opakowania o oczekiwanej przez klientów wielkości (od jednoporcjowych do rodzinnych) i w szerokiej gamie wariantów, nie ponosząc w związku z tym dodatkowych kosztów. Oznacza to konieczność szybkiego i łatwego przezbrojenia oraz modułowości. Dlatego wśród trendów współczesnej branży opakowań znalazło się automatyczne zarządzanie recepturami, które pozwala na szybkie dopasowanie instalacji do zmiennych potrzeb.