Jak wyróżnić puszkę…
16 Mar 2012 10:20
Grupa Can-Pack jest największym w Polsce, a zarazem w Europie Środkowo-Wschodniej producentem opakowań metalowych dla przemysłu spożywczego i chemicznego, w tym popularnych i powszechnie stosowanych puszek aluminiowych przeznaczonych do pakowania piwa, napojów gazowanych oraz energetycznych, soków i wody mineralnej.
Wszyscy sprzedawcy twierdzą, że klient kupuje oczami, zwracając uwagę głównie na wygląd produktu. To nakłada na opakowanie wyjątkową odpowiedzialność. Dlatego firma Can-Pack przykłada szczególną wagę do tego, by opakowanie było atrakcyjne, nowoczesne i wyróżniało się na półkach sklepowych.
Estetyka opakowania napojowego może zostać wzbogacona poprzez zastosowanie różnego rodzaju efektów. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie na
korpusie puszki druku w wysokiej rozdzielczości (High Resolution), wykonanego w wysokiej liniaturze za pomocą specjalnie przygotowanych materiałów drukarskich. Wysoką rozdzielczość uzyskuje się poprzez zwiększenie ilości punktów rastra, co jest możliwe przy zastosowaniu nowoczesnych laserów bezpośredniego grawerowania. Zastosowanie druku wysokiej rozdzielczości zapewnia atrakcyjny, wyrazisty i zawierający bardzo dużo szczegółów obraz.
Innym sposobem zadruku puszki może być wykorzystanie technologii Thermo Ink, polegającej na drukowaniu elementu litografii specjalną farbą pozwalającą uzyskać efekt zmiany koloru pod wpływem spadku temperatury. Po osiągnięciu określonego jej zakresu farba wraca do pierwotnej barwy. Producenci puszek wykorzystują ją jako sposób na informowanie konsumentów, że napój osiągnął optymalną temperaturę do spożycia. Dodatkowym bonusem jest ciekawy efekt wizualny, który zmienia się pod wpływem zewnętrznych czynników.
Nieoczekiwane efekty wizualne dają puszki, których powierzchnia została pokryta albo farbami czułymi na promieniowanie UV, albo farbami neonowymi (fluorescencyjnymi). W pierwszym przypadku pomalowane elementy przyciągają uwagę swym niezwykłym wyglądem wszędzie tam, gdzie stosowane jest oświetlenie ultrafioletowe (np. w klubach, dyskotekach), w drugim puszka po naładowaniu energią ze światła dziennego lub sztucznego zaczyna świecić w ciemnościach. W obu przypadkach zaskoczenie jest w pełni gwarantowane.
„Szlachetności” nadaje puszce nałożenie farby określanej jako Selektywny Matt na wybranych elementach litografii. Farba daje ciekawy efekt zmatowienia wybranych motywów litografii lub odwrotnie – pozwala pozostawić je błyszczące przy zmatowieniu tła.
Innym sposobem uszlachetniania wyglądu aluminiowych puszek jest wykorzystywanie lakierów. Lakiery perłowe (Pearl) służą do pokrywania całej powierzchni puszki, dzięki czemu uzyskujemy efekt przypominających brokat drobinek migoczących w świetle. Zastosowanie lakierów matowych (Matt) oraz Soft-touch pozwala uzyskać efekt matowej puszki, efektownej z wyglądu i atrakcyjnej w dotyku (w miejscu pokrycia lakierem matowym wyczuwalna jest szorstkość, zaś tam, gdzie użyto lakieru Soft-touch, łagodna gładkość).
Możliwe jest również nadanie pożądanej tekstury poszczególnym elementom litografii poprzez wywołanie reakcji między specjalną farbą i lakierem. Ów tak zwany „efekt skórki pomarańczy” (tactile overvarnish) znakomicie określa odczucie, jakie towarzyszy osobom chwytającym puszkę uszlachetnioną w taki sposób.
Kolejnym rozwiązaniem, które podnosi estetykę opakowania jest przetłoczenie elementów korpusu puszki lub wieczka (puszki i wieczka typu embossed) oraz zastosowanie nadruku wewnątrz korpusu puszki.
Emboss, czyli użycie tłoczeń na powierzchni puszki współgrających z elementami litografii to efekt zwiększający atrakcyjność głównych marek na rynku (bowiem pozwala podkreślić ich nazwę, logo itd.). Atrakcyjny efekt wizualny, wyróżniający wyrób na rynku i zwiększający zainteresowanie klienta jest jednak tylko jedną z zalet przetłoczeń. Inną, praktyczną funkcją jest spowolnienie procesu ogrzewania zawartości puszki – ze względu na mniejszą powierzchnię, z którą styka się ręka konsumenta.
Opracowano na podstawie informacji firmy Can-Pack