Jokey Blachownia: dwie dekady w Polsce – Tomasz Krawczak
31 Oct 2014 12:33

26 września na przedmieściach Kędzierzyna-Koźla, w obecności licznie zaproszonych gości, polski oddział Grupy Jokey – Jokey Blachownia – świętował okrągły jubileusz 20-lecia działalności. Spotkanie było okazją do zapoznania się z ofertą firmy i jej partnerów oraz do szampańskiej zabawy przy dźwiękach przebojów Patrycji Markowskiej. Jokey Blachownia to fabryka należąca do Jokey Plastik – firmy utworzonej przed niespełna pół wiekiem przez Josefa Kemmericha w okolicach niemieckiej Kolonii, która wyspecjalizowała się w produkcji wiaderek z tworzyw sztucznych i otrzymała nazwę wywodzącą się od inicjałów założyciela. Przez lata przedsiębiorstwo – które nadal zachowało swój rodzinny charakter – znacznie się rozrosło i obecnie liczy 14 zakładów w 11 krajach oraz posiada przedstawicielstwa w 80 krajach całego świata, należąc do grupy globalnych liderów w branży opakowań z tworzyw sztucznych w Europie i na świecie, z fabrykami w Niemczech, we Francji, w Polsce, Turcji, Czechach, Algierii, Kanadzie, Białorusi, Egipcie, Serbii oraz Rosji. Zatrudnia 1700 osób obsługujących m.in. 500 wtryskarek oraz generuje roczne obroty w wysokości 420 mln euro. Co roku wszystkie zakłady Grupy przetwarzają ok. 140 tys. ton polietylenu i polipropylenu, przykładając dużą wagę do kwestii ekologii i zrównoważonego rozwoju. Grupa Jokey pomaga zaprojektować rozwiązania indywidualne, wytwarza narzędzia do jego produkcji i dostarcza produkt końcowy. Pomaga przy wdrażaniu linii napełniających w zakładach odbiorców oraz zapewnia wiedzę ekspercką na temat wytycznych dotyczących pakowania, magazynowania i transportu produktu końcowego do docelowego klienta. Rezultatem tych działań jest bezpieczne i wygodne opakowanie, przyciągające uwagę swoim wyglądem, kształtem, a nawet dotykiem czy zapachem. Asortyment dla odbiorców opakowań obejmuje wiaderka okrągłe, owalne i kwadratowe, których pojemność mieści się w przedziale od 120 ml do 35 litrów. 50-osobowa grupa techników z działu badawczo-rozwojowego pracuje nieustannie nad rozszerzaniem gamy dostępnych produktów dla branży opakowaniowej i technicznej oraz artykułów do łazienek (szafki, kabiny prysznicowe). Firma co roku inwestuje od 30 do 35 mln euro w rozwój nowych technologii. Jesteśmy w stanie zaspokoić wszystkie indywidualne potrzeby klientów, których potrzeby są dla nas kluczowe – dzięki naszemu doświadczeniu, możliwościom wytwórczym i zorientowaniu na odbiorcę wspieramy was w osiąganiu waszych celów – podsumował swoje wystąpienie Ralf Kemmerich – wiceprezes i współwłaściciel Jokey Group. Na oficjalnych uroczystościach, oprócz kierownictwa zakładu i jego pracowników, pojawili się również reprezentanci centrali Jokey Plastik w Niemczech, przedstawiciele najważniejszych kontrahentów i partnerów firmy, a także władz lokalnych szczebla wojewódzkiego i powiatowego. Zgromadzonych powitał prezes Jokey Blachownia, Jacek Matus: Dwadzieścia lat to okrągły jubileusz i okazja do podsumowania drogi, którą firma przeszła wraz ze swoimi klientami. To również moment, gdy z perspektywy wspólnych doświadczeń rozmawiamy o przyszłości. Chcemy zainspirować Państwa do przemyśleń, czym jest opakowanie dzisiaj, a czym będzie jutro – powiedział na wstępie. Historię polskiego zakładu przedstawił Ralf Kemmerich: Na początku lat 90. nawiązaliśmy z Niemiec pierwsze kontakty z polskimi klientami i zaczęliśmy im sprzedawać nasze 10-litrowe wiaderka. Popyt na nie sprawił, że w krótkim czasie zdecydowaliśmy się na uruchomienie lokalnego zakładu firmy i w 1994 r. w miejscu, w którym się spotykamy, powstało przedsiębiorstwo Jokey Blachownia. Co roku popyt na nasze produkty wzrastał, co zmuszało nas do regularnej rozbudowy zakładu. Dzisiaj każdego dnia 46 najnowocześniejszych wtryskarek obrabia 55 ton polipropylenu, zamieniając je na ok. 600 tys. elementów. Oferujemy opakowania z tworzyw sztucznych w różnych kształtach i pojemnościach, dla polskich i zagranicznych odbiorców z branży spożywczej i innych. Po 20 latach nie mamy wątpliwości, że decyzja o stworzeniu oddziału w Blachowni była słuszna i przewidujemy tutaj w przyszłości kolejne inwestycje. Spółka Jokey Plastik Blachownia jest jednym z wiodących producentów opakowań z tworzyw sztucznych wytwarzanych z polipropylenu na rynku polskim. Firma działa w standardach ISO 9001:2008, BRC/IoP (Global Standard Packaging), SMETA oraz może pochwalić się zdobyciem wielu nagród i wyróżnień z branży przemysłu opakowaniowego. Sercem firmy jest praca w zintegrowanym systemie informatycznym zgodnym z ERP (Enterprise Resource Planning). Jokey specjalizuje się w automatycznym procesie produkcji opakowań z tworzyw sztucznych metodą wtrysku. Produkcja odbywa się na maszynach 1- i 2-komponentowych. Do zalet firmy należą szybkość reakcji na zamówienie klienta oraz szeroka możliwość dekorowania opakowań w trakcie cyklu produkcyjnego dzięki technologii IML. Innym sposobem dekoracji produkowanych opakowań jest nadruk cyfrowy i offsetowy. Firma posiada 46 linii produkcyjnych wyposażonych we w pełni automatyczne systemy odbioru i konfekcjonowania opakowań oraz 38 robotów IML (in mould labeling). Korzysta również z systemów kamer monitorujących ułożenie etykiety IML na opakowaniu w trakcie procesu produkcji oraz systemu monitorującego pracę maszyn „on-line”. Druk odbywa się na 4 maszynach 6-kolorowych oraz jednej z możliwością druku w 4 kolorach. Dodatkowym atutem jest własna linia do produkcji matryc offsetowych. O błyskawicznym rozwoju Jokey Blachownia opowiedział słuchaczom dyrektor zakładu Jacek Matus. W ostatnich 15 latach zużycie materiałów w naszym oddziale potroiło się: z 4 do 12 tys. ton rocznie. Ten wskaźnik nie oddaje rzeczywistego wzrostu produkcji, bowiem dzisiejsze opakowania są, zgodnie z rynkowymi trendami, mniejsze i lżejsze niż kilkanaście lat temu. 12 tys. ton to 12 mln kilogramów; z każdego kilograma produkujemy od kilku do kilkudziesięciu opakowań, a to oznacza setki tysięcy sztuk elementów opuszczających naszą firmę każdego dnia. Podkreślił, że jego zakład rozwija się zgodnie ze spójną strategią ciągłego rozwoju. Jedną z książkowych metod działania firmy jest dywersyfikacja oferty. Dlatego o ile na początku naszego funkcjonowania zdecydowana większość klientów pochodziła z branż chemicznej i chemii budowlanej, to w ostatnich latach kładziemy coraz silniejszy nacisk na rozwój portfolio produktów dla sektora spożywczego. Ubiegłoroczne statystyki pokazują, że obecnie opakowania na żywność mają 31% udziału w naszej produkcji. Jacek Matus podkreślał również zaangażowanie jego firmy w działalność prospołeczną. Firma organizuje pikniki dla swych pracowników, z powodzeniem wyeliminowała też palenie w zakładzie, oferując osobom rezygnującym z nałogu dobrowolny program premii prozdrowotnej. Jokey Blachownia blisko współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach oraz z Zespołem Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu, wspierając je merytorycznie i oferując najzdolniejszym zatrudnienie. Firma jako sponsor z dumą wspiera także finansowo czołowy pierwszoligowy klub siatkarski Zaksa Kędzierzyn-Koźle. Po oficjalnych prezentacjach dokonanych przez przedstawicieli Grupy Jokey i zakładu z Blachowni odbyły się prezentacje zaproszonych gości – reprezentantów zaprzyjaźnionych firm Basell-Orlen, Global Colors Polska oraz Unigraf; z ofertą tych i innych firm współpracujących z polskim oddziałem Jokey można było zapoznać się w trakcie trwania uroczystości. Jej oficjalną część zakończyło zwiedzanie zakładu w obecności Adama Domina, kierownika ds. technicznych w Jokey Blachownia. Wieczorem, po uroczystej gali połączonej z kolacją, uczestnicy mieli okazję pobawić się przy dźwiękach piosenek śpiewanych na żywo przez Patrycję Markowską.