W dniach 14-15 maja br. w Radebeul firma Koenig & Bauer AG zorganizowała Dni Otwarte dla swoich obecnych i potencjalnych klientów z całego świata – w spotkaniu uczestniczyło 450 osób z ponad 40 krajów. Biorąc pod uwagę silną pozycję, jaką zajmuje oddział KBA CEE w strukturach tego koncernu, w Radebeul zagościło wielu reprezentantów polskich drukarń opakowaniowych, którzy stanowili najliczniejszą grupę wśród uczestników spotkania.
Hasłem przewodnim majowych Dni Otwartych, poświęconych stricte branży opakowaniowej, było „Packaging. Competence. Network. 2014”. Oprócz interesujących sesji wykładowych, podczas których wystąpił m.in. Thibaud Carlier – purchasing group manager działu Carton and Labels obszaru EMEA w firmie Procter & Gamble, organizatorzy zapewnili także pokazy maszyn na żywo, podczas których można było skonfrontować teorię z praktyką. Dzięki podziałowi serii pokazów na poszczególne segmenty rynkowe (druku opakowań żywności, produktów niespożywczych, farmaceutyków i kosmetyków) każdy z uczestników mógł znaleźć rozwiązanie dopasowane do własnej produkcji.
Po uroczystym przywitaniu gości rozpoczęła się sesja wykładowa, której pierwszym prelegentem był wspomniany wcześniej Thibaud Carlier. Starał się on zaprezentować zgromadzonej publiczności, jak produkt opakowaniowy jest postrzegany ze strony koncernu takiego jak Procter & Gamble oraz jaką odgrywa rolę w jego działalności. Jego zdaniem opakowanie jest bardzo ważnym elementem każdego produktu, bowiem musi być nie tylko efektywne kosztowo i łatwe w przetwarzaniu, ale co ważne, ma za zadanie poprawić życie klientów. Poruszony został także – nie mniej ważny – marketingowy aspekt opakowania, który w dużej mierze decyduje o sukcesie danego produktu. Jak przytoczył prelegent, w ok. 60% przypadków klient podejmuje wybór o kupnie produktu widząc go na sklepowej półce.
Thibaud Carlier podkreślał, że w obecnych warunkach rynkowych opakowania muszą spełniać funkcję mediów, a drukarze muszą zrozumieć, że produkują media. Dlatego też producenci opakowań powinni posługiwać się językiem mediów, a wytwarzane przez nich artykuły powinny „komunikować się” z klientem i zachęcać go swoim atrakcyjnym wyglądem do zakupu. Następstwami tego są krótsza żywotność opakowań oraz ich mniejsze nakłady i pojemność. Przykładem może być jedna z największych na świecie sieci hipermarketów, która wymaga 72-godzinnego terminu dostarczenia produktu od czasu jego zamówienia. Kluczem do sukcesu jest więc adaptacyjna zdolność opakowania do wszelkich wymagań, co z kolei niewątpliwie stanowi ogromne wyzwanie dla drukarń i producentów maszyn drukujących.
Temu, jak mogą sobie z nimi radzić producenci opakowań składanych – z wykorzystaniem oczywiście najnowszych technologii koncernu KBA – poświęcona była dalsza część wykładowa majowego spotkania w Radebeul. Podzieleni na grupy goście mieli okazję szczegółowo zapoznać się z tym, jak nowatorskie rozwiązania tego wiodącego producenta arkuszowych maszyn offsetowych mogą usprawnić pracę ich zakładów produkcyjnych.
W trakcie wykładu „Xtreme Product Diversity” można było dowiedzieć się, jak w pełni wykorzystać potencjał płynący z różnorodności uszlachetnień inline w offsetowym druku arkuszowym. Jürgen Veil – menedżer ds. kluczowych klientów w zakresie opakowań w firmie KBA – opowiadał zarówno o standardowych możliwościach lakierowania, jak i o lakierowaniu wielokrotnym, dzięki któremu można osiągnąć ciekawy efekt wytłoczenia (co zostało zaprezentowane w części pokazowej) oraz zagadnieniach związanych z foliowaniem na zimno.
Z kolei Sascha Fischer, dyrektor sprzedaży i kierownik ds. kluczowych klientów europejskich, mówił o oferowanych przez KBA produktach i usługach, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności maszyn eksploatowanych nawet od dłuższego czasu. Wśród poruszonych przez niego zagadnień znalazły się m.in. analiza struktury zamówień, oferta sprawdzonych materiałów eksploatacyjnych PressConsum czy kontrole wydajności i programy serwisowe.
Innym z tematów wykładów był „Xtreme Flexibility”, podczas którego Anja Hagedorn z działu marketingu KBA argumentowała, jak dodatkowe pakiety mogą przyczynić się do wyspecjalizowania maszyn z rodziny KBA Rapida w zakresie realizacji opakowań kosmetyków, produktów niespożywczych, żywności i farmaceutyków. Przy użyciu takich pakietów jak „prowadzenie na poduszce powietrznej”, pakiet CX, „antystatyka” czy „tektura falista” obszary zastosowania maszyn znacznie się poszerzają poza parametry standardowe. Istotny jest również fakt, że maszyny serii Rapida są bardzo elastyczne pod względem wykorzystywanych rodzajów suszarek.
Jens Baumann z działu marketingu KBA zajął się z kolei zagadnieniem wydajności w referacie „Xtreme Performance”. Na początku swojego wystąpienia prelegent poruszył tematykę jakości i systemów przyczyniających się do jej zwiększenia. Mowa o takich rozwiązaniach jak QualiTronic ColorControl do pomiaru nafarbienia w linii, Instrument Flight do regulacji zespołu farbowego wg priorytetu balansu szarości, QualiTronic PDF do kontroli w linii produkcji w stosunku do zaakceptowanego przez klienta pliku PDF. Następnie prowadzący zajął się kwestią redukcji kosztów i związanych z nią rozwiązań automatyzujących pracę maszyny. Można do nich zaliczyć: Anilox-Loader lub AniSleeve do automatycznej wymiany tulei rastrowych, możliwość odłączenia nieużywanych zespołów farbowych, DriveTronic SRW do mycia wałków bez zatrzymywania maszyny, CleanTronic Synchro do szybkiego mycia obciągów gumowych przy użyciu dwóch belek myjących oraz technologię niezależnych napędów cylindrów płytowych DriveTronic SPC. Warto wspomnieć, że firma KBA produkuje pełnoformatową maszynę drukującą osiągającą prędkość 20 tys. ark./h, a jest nią model KBA Rapida 106.
Po zgłębieniu teoretycznej wiedzy na temat najnowszych rozwiązań firmy KBA umożliwiających wysokojakościową i wydajną produkcję opakowań, goście spotkania wzięli udział w specjalnie przygotowanych pokazach maszyn. Każdy z nich dotyczył produkcji dla innego segmentu opakowaniowego.
Na 6-kolorowej maszynie Rapida 145 wyposażonej w wieżę lakierującą zademonstrowano produkcję opakowań do żywności typu fast food z wykorzystaniem farb o niskiej migracji. Podczas realizacji tego zlecenia zastosowano szereg procesów usprawniających pracę maszyny, do których można zaliczyć mycie wałków bez zatrzymywania produkcji (DriveTronic SRW), symultaniczną wymianę form lakierujących (DriveTronic SFC) oraz wymianę tulei rastrowych w toku produkcji (AniSleeve). Zaprezentowano także automatyczną logistykę stosu typu non stop, system kontroli PDF w linii (QualiTronic PDF) i pomiar nafarbienia w linii (QualiTronic ColorControl). Po zakończeniu tego zlecenia nastąpiły przezbrojenie maszyny i produkcja opako-wań do pizzy z tektury o gramaturze 280 g/m2. Zlecenie zostało wykonane przy pełnej prędkości maszyny równej 17 tys. ark./h. Ostatnim ze zleceń było wyprodukowanie opakowania słodyczy na tekturze o gramaturze 300 g/m2.
6-kolorowa maszyna Rapida 164 z podwójnym lakierowaniem posłużyła z kolei do zaprezentowania druku opakowań produktów niespożywczych. Były to opakowania z tektury o gramaturze 350 g/m2 uszlachetnione lakierem dyspersyjnym matowym oraz opakowanie na sprzęt TV na podłożu o gramaturze 210 g/m2 z wykorzystaniem primera i lakieru połyskowego utwardzanego światłem UV.
Produkcja opakowań kosmetyków i wyrobów luksusowych odbyła się na 6-kolorowej maszynie KBA Rapida 106 z podwójnym lakierowaniem i modułem KBA ColdFoil SF110 do foliowania na zimno. Maszyna posłużyła do demonstracji efektów uszlachetniania lakierem połyskowym UV, tłoczenia w linii oraz foliowania na zimno przy użyciu oszczędnej technologii Web Splitting i Multi Foil Use. Na maszyn
ie wyprodukowano opakowanie farby do włosów oraz opakowanie perfum, na którym został zastosowany efekt mikrowytłaczania w drugiej wieży lakierującej.
Zaprezentowane zostały także możliwości podwyższonej o 225 mm maszyny Rapida 75. Początkowo wyprodukowano na niej opakowanie do piłek futbolowych z przezroczystego tworzywa PET, kryte częściowo bielą, czterema farbami skalowymi i lakierem utwardzanym UV. Następnie odbyła się prezentacja produkcji zawieszek. Tymczasem na maszynie Rapida 106 z sześcioma zespołami farbowymi, wieżą lakierującą i nowym urządzeniem do foliowania na zimno ColdFoil Micro produkowane były opakowania farmaceutyków.
Połączenie sesji wykładowych z praktycznym pokazem omawianych zagadnień produkcyjnych spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony gości firmy KBA, co można było zauważyć zarówno podczas sesji wykładowych, jak i pokazowych.