KBA-Metronic: kody jak marzenie
16 Nov 2016 10:55

Klienci kupujący artykuły kosmetyczne i służące do ochrony skóry spodziewają się, że będą one skutecznie upiększać ich wygląd. Jednocześnie oczekują, że zostaną zapakowane w pojemniki odzwierciedlające wysoką jakość produktu, zaspokajające ich oczekiwania pod względem wyglądu i funkcjonalności. Firma KBA-Metronic przekonuje, że w swej ofercie posiada rozwiązania, które doskonale wpisują się w potrzebę wysoce zaawansowanego estetycznego znakowania i kodowania opakowań.
15W lipcu 2013 r. we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, weszło w życie Rozporządzenie Komisji Unii Europejskiej nr 655/2013 formułujące wspólne wytyczne dotyczące komunikatów, które można wprowadzać na opakowaniach produktów kosmetycznych, ale również w materiałach reklamowych mających związek z kosmetykami. Rozporządzenie Komisji Unii Europejskiej doprecyzowało wcześniejsze przepisy dotyczące reklamowania oraz przedstawiania i etykietowania produktów kosmetycznych.
Od tego momentu firmy zaczęły przykładać ogromną wagę do kodowania opakowań na produkty kosmetyczne. Mówiąc w skrócie, kody produktów kosmetycznych nie mogą smużyć, muszą być łatwe do odczytania oraz wyraźnie widoczne na pojemnikach i opakowaniach. Wszystkie państwa wchodzące w skład Unii Europejskiej zostały zobligowane do umieszczania również numerów serii produktu, nominalnej zawartości, instrukcji użycia, wszystkich składników oraz daty „najlepiej użyć przed...”.
Istnieje oczywisty i bezpośredni związek między ceną produktu a jakością opakowania. Folie metalizowane ze złotymi lub srebrnymi uszlachetnieniami oraz kształty opakowań wyróżniające produkt zwiększają jego postrzeganą wartość. W zależności od pory roku opakowania często mają kształty bożonarodzeniowych choinek, Świętego Mikołaja, króliczka wielkanocnego czy serca.
Obowiązująca informacja na temat produktu, taka jak jego składniki czy instrukcja użycia, jest nakładana bezpośrednio na karton w trakcie produkcji i spójnie wtapia się w opakowanie. Do tej pory jednak nadruki dat przydatności do spożycia czy kodów produktów – stanowiących zmienny element na opakowaniu produktu – wyraźnie i niekorzystnie wyróżniały się na tle ogólnego efektu tworzonego przez kunsztownie wykonane wzornictwo opakowań.
To, co wpada w oko, ma największy wpływ na decyzje zakupowe. Oznakowania, które są wymagane przez prawo, ale nie współgrają z doznaniami estetycznymi, nie mają miejsca na kunsztownie wykonanych opakowaniach – twierdzi Oliver Volland, dyrektor zarządzający KBA-Metronic. Na szczęście nowe trendy w zakresie technologii znakowania i kodowania umożliwiają harmonijną interakcję między wzornictwem opakowania a znakami kodowymi. Oliver Volland: Innowacyjne technologie stworzone przez KBA-Metronic, takie jak druk laserowy z użyciem specjalnych folii, lakierów i farb, otwierają nowe horyzonty dla opakowań i wzornictwa produktów.

Laser jak druk
Seria laserSYSTEM umożliwia atrakcyjne znakowanie na zadrukowanych kartonach i foliach. Technika została oparta na usuwaniu (ablacji) farby, w miejscu której promień lasera z wielką precyzją nakłada wymagane oznaczenia. W efekcie uzyskujemy idealnie ostry tekst, loga i wzory, które są wyraźnie widoczne nawet na małych opakowaniach. Usuwanie farby to atrakcyjna opcja wzornicza dla tych typów folii, które są powszechnie stosowane w przemyśle kosmetycznym. Projektanci produktów mogą sprawić, by oznaczenia estetycznie wtopiły się w opakowanie, ustalając odpowiednią typografię i kolor czcionki tekstu z datą ważności czy kodem produktu.
Poza kwestiami estetycznymi lasery są również bardzo ekonomiczne. Metoda nie wymaga zakupu materiałów eksploatacyjnych czy ponoszenia nieprzewidzianych kosztów operacyjnych. Koszt znakowania także pozostaje na niskim poziomie i może zostać łatwo wyliczony. Co więcej, znakowanie laserem nie wymaga zatrzymywania linii produkcyjnej, co zapobiega spowalnianiu procesu produkcji. Istnieje możliwość zainstalowania kamery, na przykład do sczytywania kodów 2D z myślą o weryfikacji oznakowań.

Bezkontaktowe znakowanie opakowań
Do niedawna powszechną metodą znakowania opakowań zewnętrznych było przylepianie etykiet. Teraz można tego uniknąć dzięki laserom. Podczas wytwarzania lub zadrukowywania tektury na jej powierzchnię nakładana jest warstwa lakieru reagującego na światło lasera – czy to na całej powierzchni, czy tylko w formie lakierowania wybiórczego.
W momencie, gdy karton trafia na linię pakującą, laser CO2 lub światłowodowy KBA-Metronic powoduje zmianę koloru lakieru. W zależności od typu zastosowanego lakieru, pigmenty kolorystyczne czułe na światło lasera i wystawione na działanie jego promienia mogą zmieniać kolor z jasnego na ciemny lub odwrotnie. Technika sprawdza się w przypadku większości materiałów; dzięki temu kody, obrazki oraz rozbudowane informacje na temat składników można umieszczać na opakowaniach bez ponoszenia wysokich kosztów. Grafiki są ostre jak nóż i spełniają większość najsurowszych wymogów prawa w zakresie czytelności.
Nowa technologia laserowa eliminuje konieczność użycia materiałów eksploatacyjnych na linii produkcyjnej, a tym samym stratę czasu na zmianę farb, rozpuszczalników, taśm z tuszem czy etykiet. Jedyną inwestycją jest system druku laserowego; nie ma natomiast nieprzewidzianych kosztów bieżącej obsługi.

Portfolio na każdą potrzebę
Przemysł kosmetyczny może nakładać przyciągające wzrok kody i oznaczenia dzięki wykorzystaniu innowacyjnych systemów znakowania dostarczanych przez firmę KBA-Metronic. Firmowe portfolio zawiera systemy druku inkjetowego, laserowego, druku atramentowego z głowicami termicznymi (TIJ), druku termotransferowego, hot-stampingu oraz systemów znakowania offline. Oliver Volland: Szybko reagujemy na zmianę trendów i oferujemy rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb dzięki naszej szerokiej gamie rozmaitych systemów do kodowania i znakowania.
Na podstawie materiałów firmy KBA-Metronic opracował TK