Klient zawsze na pierwszym miejscu
23 Jun 2021 09:54

Grupa Akomex łączy potencjał trzech oddziałów – Akomex, DrukPak oraz PlanoPack – przy produkcji opakowań, ulotek i etykiet dla szerokiej gamy odbiorców. Jej dotychczasowy sukces to efekt konsekwentnie realizowanej strategii długofalowego rozwoju, podkreśla w rozmowie z naszym miesięcznikiem Tomasz Siepielski, wiceprezes zarządu ds. sprzedaży i marketingu.

Na wstępie przypomnijmy pokrótce historię Akomex. 

Tomasz Siepielski: W 1972 roku, a więc prawie 50 lat temu, powstała spółka DrukPak. 20 lat później, w 1993 roku powołany został Akomex. Obydwa zakładały funkcjonowały niezależnie aż do roku 2014, kiedy to na skutek inwestycji poczynionych przez Highlander Partners, właściciela oddziału Akomex, doszło do wykupienia części udziałów w oddziale DrukPak w Aleksandrowie Kujawskim. Od ponad 6 lat obie fabryki funkcjonują w ramach Grupy Akomex, a w roku 2018 do Grupy dołączyła także duńska firma PlanoPack. Ostatnie lata to przede wszystkim intensywny rozwój wszystkich oddziałów, inwestycje w park maszynowy i potencjał ludzki. 

Jak z perspektywy czasu ocenia Pan decyzję o połączeniu z firmą Druk Pak w 2014 r. oraz włączeniu PlanoPack w 2018 r.? Czy zamierzacie Państwo kontynuować rozwój spółki na drodze kolejnych akwizycji? 

Tomasz Siepielski: Połączenia te dały nam przede wszystkim możliwość uzyskania synergii we wszystkich obszarach funkcjonowania oraz rozwoju oferty i w efekcie dalszej ekspansji. Poprzez oczywiste zwiększenie mocy produkcyjnych, zakrojoną na szeroką skalę optymalizację procesów produkcyjnych, logistycznych i tych związanych z szeroko rozumianą obsługą klienta jesteśmy w stanie zachować stabilność łańcucha dostaw. Połączenie sił dało nam też wzmocnioną pozycję przetargową w stosunku do dostawców. Wymieniając między pracownikami zakładów doświadczenie i know how zarządzamy wiedzą i dbamy o jej ciągłą aktualizację. Dysponujemy dwoma 

zakładami w Polsce z kwalifikacją do produkcji farmaceutycznej, co pozwala nam się cieszyć posiadaniem planu ciągłości biznesowej. Szczególnie w dzisiejszych trudnych czasach jest to bardzo ważne. Daje to naszym klientom poczucie bezpieczeństwa, a dla nas dbanie o to poczucie jest priorytetem. Zdajemy sobie sprawę, dla jakich branż produkujemy i jakie są konsekwencje braku dostawy zamówionego towaru na czas. Dołączenie do Grupy firmy PlanoPack otworzyło nam okno na Skandynawię, dzięki czemu jesteśmy bliżej klientów i mamy możliwość lepszego poznawania ich potrzeb, a w konsekwencji jesteśmy lepiej przygotowani do ich obsługi. Bierzemy pod uwagę wiele kierunków dalszego rozwoju, cały czas mając na celu jeszcze lepsze zaspokajanie potrzeb naszych klientów i stałe dopasowywanie oferty do potrzeb zmieniającego się rynku.

Akomex działa w dwóch fabrykach w Polsce i jednej w Danii. Proszę scharakteryzować ich możliwości pod kątem potencjału parku maszynowego, rodzaju produkcji i odbiorców. Jakie są przewagi konkurencyjne Grupy na tym wymagającym rynku? 

Tomasz Siepielski: Strategiczne branże, dla których produkujemy, to branża farmaceutyczna i spożywcza. Dostarczamy produkty do niemal całej Europy, duża część naszej produkcji przeznaczona jest też na rynek polski. Posiadając tak ukierunkowane zakłady, w których pracuje ponad 600 wysokiej klasy specjalistów, mamy poczucie, że możemy określać się mianem jednego z największych producentów opakowań w Polsce, stając się też renomowanym partnerem do współpracy na rynku europejskim. Naszym klientom oferujemy możliwość produkcji krótkich serii, a także konkurencyjny lead time. 

Poprzez dedykowany Customer Service zapewniamy indywidualne i kompleksowe podejście, a stały rozwój parku maszynowego, inwestycje w obszarze produkcji i działania optymalizacyjne pozwalają nam zachowywać konkurencyjne ceny. Naszą mocną stroną jest też stała troska o środowisko w każdym obszarze funkcjonowania naszej Grupy. Przykładem niech będzie realizowany program inwestycyjny, który zakłada rozwój parku maszynowego z uwzględnieniem poszanowania środowiska poprzez redukcję zużycia energii elektrycznej, wody czy środków chemicznych. 

Jakie produkty dominują w Waszym portfolio? Które z obsługiwanych rynków mają największe znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa?

Tomasz Siepielski: Wraz z rozwojem branży zmieniamy się i stale dostosowujemy się do oczekiwań klientów. Konsolidacja na rynku oraz wymagająca konkurencja motywują nas do ciągłego doskonalenia modelu biznesowego po to, aby jeszcze lepiej, efektywniej i szybciej obsługiwać naszych klientów. Obsługując czołowe firmy spożywcze i farmaceutyczne w Polsce i Europie nie możemy pozwolić sobie na niski poziom serwisu i słabą jakość produktów. 

Nieustannie pracujemy nad rozwojem, śledzimy trendy i dostosowujemy się do nich. Ściśle współpracujemy z naszymi klientami w zakresie nowych rozwiązań. Nasze flagowe produkty to opakowania z tektury litej, ulotki, a także tacki i arkusze laminowane. W celu dalszego rozwoju oferty realizujemy przy wsparciu funduszy unijnych „projekt eco” oraz podjęliśmy współpracę z czołowym producentem papieru w Europie. 

Na jaki rodzaj wsparcia mogą liczyć Wasi klienci? Dlaczego powinni wybrać Akomex? 

Tomasz Siepielski: Dla nas klienci zawsze są na pierwszym miejscu. Dedykowany zespół opiekunów dopasowany do potrzeb i wymagań, także dotyczących komunikacji językowej, to z pewnością nasz ogromny atut. Nasi pracownicy mówią mówią aż w 11 językach obcych, co przekłada się na większą swobodę tej współpracy i poprawia znacznie komfort komunikacji. Naszym partnerom oferujemy elastyczność; w naszym słowniku nie istnieje zwrot „nie da się”, ponieważ uważamy, że zawsze jest jakieś wyjście z sytuacji, dlatego priorytetem dla nas była i jest rozmowa oraz partnerstwo. Klientom oferujemy również wsparcie technologiczne przy nowych wdrożeniach, a pracę organizujemy tak, aby klient miał poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa. Zatrudniamy fachowców, specjalistów w branży i cały czas dbamy o rozwój naszej załogi. Dzięki temu klienci mogą być pewni, że posiadamy aktualną wiedzę.

Jakie nowości pojawiły się w ofercie firmy w ostatnim czasie?

Tomasz Siepielski: Jednym z nowych produktów jest lakier antywirusowy, który skutecznie chroni opakowanie przed wirusami, w tym także przed SARS COV 2. Dobrym przykładem stałego podążania za potrzebami naszych klientów jest wdrożenie ekologicznych rozwiązań barierowych czy stosowanie różnego rodzaju rozwiązań mających na celu zapewnienie zabezpieczenia przed fałszerstwem. Bardzo szybko odpowiedzieliśmy też na potrzeby rynku związane z serializacją i z powodzeniem prowadzimy ten projekt w obu lokalizacjach. Nasza oferta to nie tylko opakowania, ale również serwis. Wdrożyliśmy ostatnio nowatorski system zarządzania obszarem prepress Ako-WebApproval, aby usprawnić komunikację i współpracę z klientami.

Jak na działalność firmy wpłynęła pandemia koronawirusa? 

Tomasz Siepielski: Rok 2020, jak również 2021 to dalszy rozwój. Oprócz rozbudowywania zakładów w Aleksandrowie Kujawskim i Starogardzie Gdańskim, co jest związane z ciągłym powiększaniem się bazy klientów, inwestowaliśmy również w potencjał ludzki, a także w rozwiązania informatyczne. Działania te bezpośrednio przekładają się na zwiększenie mocy produkcyjnych, co z kolei pozwala przyjmować jeszcze więcej zamówień. Pomimo bardzo trudnych warunków funkcjonowania w nowej, pandemicznej rzeczywistości, zakończyliśmy pozytywnie rok 2020 utrzymując kurs w kierunku dalszego rozwoju. Nasi klienci to profesjonaliści w każdym calu. Wzajemne zaufanie jest podstawą przy współpracy na taką skalę, szczególnie dla tak wymagających branż jakimi są m.in. branża farmaceutyczna i spożywcza. Wyniki Badania Satysfakcji Klienta jednoznacznie pokazały, że nasi klienci dostrzegają nasze codzienne starania. Cel postawiony w tym badaniu na rok 2020 był bardzo wysoki i tym bardziej doceniamy fakt, że bardzo dobre oceny naszych klientów spowodowały znaczne przekroczenie zdefiniowanych założeń. Uznanie to cieszy nas szczególnie zważywszy na specyficzną sytuację prowadzenia biznesu, z jaką mieliśmy do czynienia w ub.r. 

Jakie są plany rozwojowe firmy na najbliższe miesiące i lata?

Tomasz Siepielski: Realizowane inwestycje związane są przede wszystkim z dalszym rozwojem naszych mocy produkcyjnych oraz optymalizacją procesów biznesowych. W tym celu prowadzimy projekt pozyskania dodatkowego miejsca w obszarach produkcji i magazynu. Nasz program inwestycyjny zakłada również zakup kolejnej maszyny drukującej oraz automatu sztancującego. Warto dodać, że szacowana wartość inwestycji wynosi 42 mln zł, co może świadczyć, że są to konkretne, przemyślane i zabezpieczające potrzeby naszych klientów działania. 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Tomasz Krawczak