Koniec recesji na rynku opakowań z tworzyw sztucznych?
27 Oct 2011 11:29

Niedawne zmiany dokonujące się w strukturach przemysłu opakowań z tworzyw sztucznych zostały opisane w nowym raporcie firmy Applied Market Information Ltd. Opierając swój przegląd na danych 50 czołowych producentów tego sektora w Europie, firma AMI odkryła, że w krótkim czasie zdołały one wydobyć się z niedawnej recesji. Przejawem tego trendu jest duża liczba fuzji i przejęć oraz powrót do koncentrowania swej działalności na produkcji opakowań. Główną zmianą, jaka miała miejsce w ostatnim okresie, było przejęcie w 2010 r. przez firmę Amcor biznesu opakowań giętkich należącego do firmy Alcan; dzięki temu krokowi firma Amcor stała się największym (wartościowo) europejskim producentem opakowań z tworzyw sztucznych. Przejęcie poprzedziła wcześniejsza wyprzedaż udziałów firmy Amcor w sektorze opakowań sztywnych, która prowadziła do większego skupienia uwagi firmy na biznesie opakowań giętkich. Inne zmiany godne uwagi to: pozbycie się przez koncern RPC udziałów w większości operacji związanych z opakowaniami sztywnymi z tworzyw sztucznych oraz zakup przezeń firmy Superfos dla wzmocnienia swojej pozycji jako dostawcy opakowań formowanych techniką wtrysku. Z kolei firma Rexam, jako kolejny z czołowych producentów opakowań, zdecydowała się na wyprzedaż fabryk produkujących opakowania do artykułów spożywczych z myślą o skupieniu się na opakowaniach do farmaceutyków oraz kosmetyków. Drugą co do wielkości firmą – po firmie Amcor – i największym (ilościowo) producentem opakowań, zużywającym ponad 700 tys. ton polimerów rocznie w swych europejskich fabrykach, jest austriacko-niemiecka grupa Alpla. W odróżnieniu od innych czołowych graczy na rynku, rozwija ona swój biznes głównie poprzez inwestycje w budowane od podstaw nowe firmy oraz w fabryki o dużym potencjale rozwoju. Ostatnie 5 lat były szczególnie intensywnym okresem w rozwoju Grupy Alpla, która zaangażowała się w blisko 40 nowych przedsiębiorstw na całym świecie, zajmujących się produkcją butelek i innych opakowań oraz zamknięć. W analizie firmy AMI producent specjalistycznych opakowań do artykułów spożywczych, firma Sealed Air Corporation, zajmuje trzecie miejsce na liście największych producentów pod względem sprzedaży opakowań z tworzyw sztucznych w Europie, z wartością sprzedaży przeszło 1 mld euro w 2010 r. Próbę zajęcia tego miejsca w 2011 r. podejmie koncern RPC po przejęciu firmy Superfos, które zakończyło się w lutym roku 2011 (dlatego nie zostało uwzględnione na liście firmy AMI). Firma AMI szacuje, że powstały w efekcie połączenia koncern będzie sprzedawał towary wartości 1,1 mld dolarów rocznie, a jego zapotrzebowanie na polimery sięgnie 300 tys. ton. Strategia koncernu RPC polega na rozwijaniu biznesu poprzez analogiczne strategiczne fuzje (połączenia), jednak rosnące koszty skłoniły grupę do przeglądu swych operacji dla upewnienia się, że koncentruje się ona na najbardziej właściwych i atrakcyjnych przedsiębiorstwach produkujących opakowania z tworzyw sztucznych. Raport dotyczy wszystkich czołowych producentów opakowań giętkich i sztywnych w Europie. Firma AMI ocenia, że 50 grup opisanych w raporcie składa się na ok. 1/3 europejskiej sprzedaży w tym sektorze, która w 2010 r. wynosiła 21 mld euro. Te przedsiębiorstwa są odpowiedzialne za nabycie przeszło 6,5 mln ton polimerów zużytych w ponad 730 fabrykach. Opracowano na podstawie informacji applied market iinformation