Lakierowanie – najpopularniejsza metoda uszlachetniania Robert Kuczera Artykuł sponsorowany
18 Feb 2011 14:00

Wymagania klientów w kwestii atrakcyjności wyglądu oraz funkcjonalności produktów poligraficznych stale rosną. Uszlachetnianie staje się zatem ważnym elementem ich obróbki. Jednym z najbardziej powszechnie stosowanych sposobów uszlachetniania jest lakierowanie. Paleta lakierów dostępnych na rynku stale się powiększa, producenci udoskonalają swoje wyroby pod względem właściwości ich zastosowania, a przede wszystkim pod kątem atrakcyjności i różnorodności efektów wizualnych, jakie zapewniają. Cele lakierowania n Mechaniczne zabezpieczenie zadrukowanej powierzchni przed ścieraniem się farby. Najefektywniejsze w tym względzie są lakiery utrwalane promieniami UV, następnie lakiery dyspersyjne, a na końcu lakiery olejowe. Istnieją lakiery stosowane wyłącznie do zabezpieczeń: są to lakiery o niskim połysku lub wręcz nie zmieniające wrażenia barwy. n Zmiana wyglądu naniesionej farby drukowej. Lakier pozwala uzyskiwać dodatkowe efekty wizualne: połysk, połysk perłowy lub efekt odwrotny: zmatowienie. Mimo że lakier tworzy praktycznie bezbarwną powierzchnię (analiza spektralna), to jednak wpływa na odbiór barwy druku, w niektórych przypadkach (np. barwy niebieskie lub fioletowe) wręcz radykalnie. Mówi się, że lakier „ożywia”, „wzmacnia” barwę i wydobywa z niej głębię poprzez wzrost wrażenia jaskrawości i nasycenia. n Zwiększenie sztywności, a pośrednio także wrażenia grubości podłoża drukowego, np. w przypadku stosowania niezbyt grubego papieru na okładkę publikacji. n Zastosowania specjalne, np.: lakiery zapachowe (wydzielające zapach po przetarciu dłonią polakierowanej powierzchni i zniszczeniu mikrokapsułek z substancją zapachową); perłowe (zawierające pigment perłowy); zdrapkowe (zawierające wypełniacze, dzięki którym łatwo się zdrapują); brokatowe (zawierające brokat); wypukłe (wyraźnie wystające ponad lakierowaną powierzchnię); blistrowe; strukturalne (nie rozlewające się równomiernie na lakierowanej powierzchni, lecz tworzące gęsto usiane „wysepki”). Oczekiwania dotyczące sprzedaży przekładają się bezpośrednio na wymagania wobec producentów farb i lakierów. Stąd też niezwykle istotne jest podnoszenie jakości druku. Rodzaje lakierów W poligrafii znajdują zastosowanie lakiery olejowe, utrwalane promieniami UV oraz dyspersyjne. Lakiery te aplikowane są na powierzchni druku. Niekiedy lakier primer stosuje się jako podkład pod lakierowanie lakierem UV. Jako lakierów podkładowych używa się lakierów dyspersyjnych. Lakiery olejowe tworzone są na bazie modyfikowanych olejów roślinnych i mineralnych. Schną one głównie poprzez utlenianie, któremu towarzyszy tworzenie rozbudowanych łańcuchów polimerowych. Lakiery olejowe aplikowane są z zespołu farbowego maszyn offsetowych. Można podzielić je na błyszczące i matowe. Niektórzy producenci produkują lakiery o pogłębionym macie. Występują też lakiery neutralne, tj. nie zmieniające wrażeń barwnych druku, a jedynie zabezpieczające druk. Należy również wymienić farby dyspersyjne ACRYLAC, które zapewniają efekt połysku metalicznego nieporównywalnie intensywniejszy od dotychczas osiągalnych w technice offsetowej oraz technologię TWIN. Ta ostatnia jest oparta na zastosowaniu dwóch mediów hydrofobowych – w postaci specjalnego lakieru olejowego Printlack – oraz medium hydrofilnego, którym jest lakier dyspersyjny Acrylac. Efekt matu i połysku można również uzyskać dzięki wykorzystaniu lakieru UV oraz lakieru olejowego. Omówione technologie to część rozwiązań cieszących się dużą popularnością. Na temat innych rozwiązań do uszlachetniania druku przeczytają Państwo na stronie www.mhp.com.pl. Zapraszamy również do udziału w szkoleniach INK Academy Polska; ich tematykę (również poruszającą temat uszlachetniania druków) i terminarz także znajdą Państwo na internetowej stronie Michael Huber Polska.