Lepsza przyszłość z koncepcją Cradle to Cradle 
22 Feb 2019 13:47

W modelu Cradle to Cradle, w przeciwieństwie do powszechnie znanego modelu Cradle to Grave, pozostałości starego produktu stają się bazą nowego poprzez kompostowanie lub ponowne ich przetwarzanie. Tworzy on gospodarkę obiegową, która wykracza poza konwencjonalne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jest to koncepcja projektowa inspirowana naturą, w której produkty są tworzone zgodnie z zasadami idealnej gospodarki obiegowej. Zastosowanie tej koncepcji jest coraz powszechniejsze w branży opakowaniowej i wzbudza coraz większe zainteresowanie właścicieli marek.

Zrównoważony rozwój elementem strategii

Firma Töpfer Kulmbach z siedzibą w Kulmbach w Niemczech od 100 lat specjalizuje się w produkcji etykiet i opakowań dla branży napojów. Firma zatrudnia ponad 300 pracowników i wykorzystuje technologie offsetową, fleksograficzną oraz rotograwiurową do wysokonakładowej produkcji etykiet i opakowań. Przedsiębiorstwo eksportuje około 45% swojej produkcji, a jego główne rynki zbytu to Europa, Afryka, Ameryka Łacińska oraz Azja. 

Zrównoważony rozwój jest głównym elementem strategii naszej firmy i od wielu lat jej filarem – powiedział Mark Töpfer, dyrektor zarządzający firmy. – Dzięki pozyskanym certyfikatom i kompetencjom w zakresie farb drukarskich i papieru możemy dostarczać naszym klientom właściwe, zrównoważone rozwiązania. 

Carlsberg, trzecia co do wielkości na świecie firma piwowarska, od 30 lat jest lojalnym i zadowolonym klientem firmy Töpfer. Kiedy Carlsberg zwrócił się do nas z projektem druku farbami opracowanymi zgodnie z koncepcją od kołyski do kołyski, mieliśmy już wdrożony system Cradle to Cradle wraz ze wszystkimi kompetencjami niezbędnymi do spełnienia tych wymagań – wspomina Mark Töpfer. 

– Chociaż Carlsberg korzystał z usług innego dostawcy farb, przekonaliśmy ich, aby spróbować z produktami hubergroup, ponieważ nasze doświadczenie pokazało, że farby te nie tylko posiadają certyfikat Cradle to Cradle, ale również spełniają inne wymagania techniczne w ramach cyklu życia etykiet, w tym w zakresie retencji farby, odporności na ścieranie, retencji sody kaustycznej i innych. Z powodzeniem przetestowaliśmy wszystkie te czynniki z farbami w hubergroup i ustanowiliśmy stabilny proces. 

Definicja od kołyski do kołyski 

W modelu Cradle to Cradle, w przeciwieństwie do powszechnie znanego modelu Cradle to Grave, pozostałości starego produktu stają się bazą nowego poprzez kompostowanie lub ponowne ich przetwarzanie. Tworzy on gospodarkę obiegową, która wykracza poza konwencjonalne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jest to koncepcja projektowa inspirowana naturą, w której produkty są tworzone zgodnie 

z zasadami idealnej gospodarki obiegowej. To odróżnia Cradle to Cradle od konwencjonalnego recyklingu (od kołyski po grób) i koncepcji ekoefektywności. Jej założeniem jest maksymalizacja wydajności ekologicznej, wykraczająca poza konwencjonalne narzędzia i podejścia do zrównoważonego rozwoju, które przede wszystkim pokazują negatywny wpływ człowieka na środowisko. 

hubergroup był pierwszym producentem, który otrzymał certyfikat EPEA Cradle to Cradle dla konwencjonalnych produktów arkuszowych, a jego seria farb Gecko Green Line Premium dla opakowań giętkich otrzymała certyfikat pochodzenia materiału na poziomie srebrnym od Instytutu Innowacji Produktowej Cradle to Cradle. 

Obietnica zrównoważonego rozwoju Töpfer 

Mark Töpfer zdradza, że certyfikowane farby Cradle to Cradle są swego rodzaju specjalną ofertą. Wprowadziliśmy na rynek markę „NatureLine”, pod którą oferujemy farby Cradle to Cradle, papier z recyklingu i całkowicie odnawialną energię w całym procesie produkcyjnym. Pod tą marką dostarczamy naszym klientom zrównoważone rozwiązania w zakresie etykietowania. Dziś korzysta z niej już 10 klientów. Ale samo wyspecjalizowanie się w tej dziedzinie nie wystarczy. Naszym celem jest korzystanie wyłącznie z farb Cradle to Cradle. Osobiście wierzę, że koncepcja ta z powodzeniem skaluje się do produkcji na miarę przemysłową, dlatego nieustannie pracujemy nad edukacją naszych klientów w zakresie jej niewątpliwych korzyści. 

Podczas gdy Carlsberg stanowił dla firmy Töpfer dodatkową zachętę do przyspieszenia rozwoju rozwiązań Cradle to Cradle, firma wierzy, że takie podejście jest ostatecznie najważniejszym czynnikiem wzrostu na rynku commodity, czyli towarów powszechnego użytku, a takim są niewątpliwie opakowania na napoje. Rozwiązania Cradle to Cradle, w tym farby hubergroup, dają nam możliwość dywersyfikacji bazy klientów i wyróżnienia się na rynku – dodaje Mark Töpfer. – Szczególnie na rynkach takich jak Ameryka Łacińska, która jest dla nas szansą na strategiczny rozwój, podejście to zyskuje na popularności. Ponadto wielu naszych klientów, takich jak Carlsberg, to firmy globalne, które chcą zapewnić zgodność z przepisami bez względu na miejsce sprzedaży swoich produktów. Nasze podejście Cradle to Cradle zapewnia, że stosują one rozwiązania w zakresie etykietowania, które spełniają te cele.

Patrząc w przyszłość

Doceniamy partnerskie podejście firmy hubergroup – przyznaje Mark Töpfer. – Są oni głównym dostawcą farb dla naszej firmy i nie byliby w takiej sytuacji, gdyby nie zaoferowali nam wyjątkowej obsługi klienta. Są bardzo elastyczni i pomagają nam we wdrażaniu nowych projektów. Przykładem może być projekt Cradle to Cradle Carlsberga, który zrealizowaliśmy w zaledwie kilka tygodni – tempie prawie niespotykanym w branży. Moim zdaniem hubergroup jest jednym z czołowych dostawców i z niecierpliwością czekamy na stałą współpracę, ponieważ wspólnie dążymy do rozwiązania wielu problemów ekologicznych, z jakimi boryka się dziś świat.

Poza dążeniem do osiągnięcia celu pełnej produkcji etykiet na napoje z wykorzystaniem druku offsetowego zgodnej z założeniami Cradle to Cradle, Töpfer jest również bliski uzyskania certyfikatu Cradle to Cradle dla rotograwiury. Dzięki temu produkcja bardzo wysokich nakładów etykiet będzie możliwa do zrealizowania zgodnie ze strategią Cradle to Cradle, a firma hubergroup współpracowała z nami w celu zapewnienia naszego sukcesu – i naszych klientów – również na tym polu – konkluduje Mark Töpfer.  AN