Luksusowe opakowania gościły w Monaco
18 Nov 2013 10:45

26. edycja dorocznych targów Luxe Pack, które odbyły się w dniach 23-25 października w Grimaldi Forum w Monaco, przyciągnęła nad Morze Śródziemne rekordową liczbę 400 wystawców działających w branży opakowań towarów luksusowych. Na trzy dni trwania wystawy Monaco zamieniło się w międzynarodowe miejsce spotkań branżowych producentów oraz prezentacji innowacyjnych rozwiązań i ekskluzywnych projektów przyciągających uwagę swoim pięknem i estetyką. Tradycyjnie na stoiskach wystawców można było podziwiać opakowania perfum i kosmetyków, win i alkoholi, ekskluzywnych artykułów spożywczych, biżuterii, zegarków, wyrobów tytoniowych, artykułów piśmienniczych, akcesoriów mody, farmaceutyków i wiele innych. Największą grupę wystawców stanowili producenci i dostawcy: pudełek i pojemników (23%), zamknięć, pompek i zaworów (11%), materiałów i surowców (11%), butelek (10%), technik wykończeniowych (5%). Targi Luxe Pack potwierdziły swój europejski charakter; 44% wystawców to firmy francuskie, 47% europejskie i 9% z innych kontynentów. W gronie 400 wystawców 26 firm pojawiło się w Monaco po raz pierwszy (8% ogółu wszystkich obecnych), wśród nich m.in. producent opakowań szklanych Stoelzle, HCT, Jean Bal, Draeger, Albertini, a także polska firma Krepel Cassettes, producent wysokiej jakości pudełek drewnianych na alkohole, cygara, kosmetyki, biżuterię, kawę i herbatę. Pokazom towarzyszył bogaty program konferencji i wystaw specjalnych poświęconych luksusowym produktom i ich opakowaniom, m.in.: wyróżnianiu marki dzięki opakowaniom szklanym; zmianie trendów zakupowych, czyli rosnącej dominacji handlu internetowego; redukcji negatywnego wpływu opakowań na środowisko naturalne; regulacjom w przemyśle kosmetycznym; chińskiemu rynkowi towarów luksusowych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również: okrągły stół ekspertów – zarówno projektantów, jak i socjologów – zatytułowany „Luxe Pack trends observed”, próbujący określić przyszłe trendy w opakowalnictwie; forum innowacji w formie krótkich, kilkunastominutowych prezentacji nowości przez przedstawicieli poszczególnych wystawców; a także specjalna przestrzeń wystawowa Luxe Pack In Green, miejsce pokazu nowych produktów, aplikacji i materiałów stworzonych z myślą o ochronie środowiska. „Zielone” produkty i innowacje pokazywane w Monaco wystawcy mogli zgłaszać do udziału w Luxe Pack in Green Award, czyli konkursu na najbardziej ekologiczne rozwiązanie targów. Nagroda trafia w ręce najbardziej pomysłowego rozwiązania, spełniającego co najmniej jedno kryterium określone przez organizatorów. Zwycięzcę wybierało spośród zgłoszonych projektów grono doświadczonych jurorów, ekspertów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju z wielu segmentów branży. W bieżącym roku nagrodą została uhonorowana firma James Cropper za Reclaimed Fibre Plant, czyli metodę odzyskiwania włókna celulozowego z papierowych kubków powlekanych polietylenem. Włókna można wykorzystać do produkcji papieru najwyższej jakości, podczas gdy pozostałe po procesie tworzywo PE zostaje zamienione na energię, a resztki włókien i minerałów trafiają do rolnictwa w formie dodatków do uprawy roślin. W trakcie targów odbyła się prezentacja raportu pt. „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce. Edycja 2013” wydanego przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga we współpracy z KPMG w ramach projektu „Partnerstwo dla Promocji Polskiej Poligrafii”. Opracowanie: TK