Luxe Pack Monaco 2011, czyli luksus pięknie opakowany Tomasz Krawczak
24 Nov 2011 23:36

Najnowsza odsłona targów Luxe Pack Monaco, które co roku przyciągają nad Morze Śródziemne setki wystawców i tysiące zwiedzających zainteresowanych trendami obowiązującymi w segmencie opakowań na towary luksusowe, odbyła się w dniach 19-21 października. Na trzy dni Monako – już po raz 24. – zamieniło się w międzynarodowe miejsce spotkań branżowych producentów oraz prezentacji innowacyjnych rozwiązań i ekskluzywnych projektów przyciągających uwagę swoim pięknem oraz estetyką. 340 wystawców (wśród nich 30 nowych firm) zaprezentowało opakowania na perfumy i kosmetyki, wina i alkohole, ekskluzywne artykuły spożywcze, biżuterię, zegarki, wyroby tytoniowe, artykuły piśmiennicze, akcesoria mody, farmaceutyki i wiele innych. Największą grupę wystawców stanowili producenci pudełek wykonanych ze wszystkich możliwych materiałów (34 proc.); pozostali to: producenci zamknięć (15 proc.), surowców typu tektura, papier, tworzywa (13 proc.), butelek i fiolek (11 proc.), etykiet (6 proc.), a także torebek, próbek, pompek, zaworów, displayów reklamowych itp. Organizatorzy podkreślali, że ponad 60 proc. wystawców zdecydowało się pokazać w Monako swoje nowości (w skali globu lub Europy). Prezentacjom targowym towarzyszył bogaty program konferencji i dyskusji na aktualne tematy, prowadzonych przez uznanych ekspertów i dotyczących m.in. kwestii projektowania, trendów, ekologii, luksusu w Chinach itd. Zielony kolor luksusu Jednym z dominujących tematów tegorocznego Luxe Pack były ekologia i „zrównoważony rozwój” w procesach produkcyjnych, czego namacalnym dowodem było przygotowanie (po raz drugi po ubiegłorocznej premierze) specjalnej przestrzeni wystawowej Luxe Pack In Green, miejsca prezentacji nowych produktów, aplikacji i materiałów stworzonych z myślą o ochronie środowiska oraz miejsca spotkań wystawców i zwiedzających pragnących podzielić się informacjami na temat najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie. Uczestnicy podkreślali, że segment opakowań luksusowych jest poddawany rosnącej presji – zarówno ze strony konsumentów, jak i rządowych legislatorów w wielu krajach świata – na przyjęcie bardziej „ekologicznie odpowiedzialnego” podejścia do kwestii rozwoju opakowań. „Zielone” produkty i innowacje pokazywane w Monako wystawcy mogli zgłaszać do udziału w Luxe Pack in Green Award, czyli organizowanego po raz drugi konkursu na najbardziej ekologiczne rozwiązanie targów. Nagroda trafia w ręce autorów najbardziej pomysłowego rozwiązania, spełniającego co najmniej jedno kryterium określone przez organizatorów. Zwycięzcę wybierało spośród zgłoszonych projektów grono doświadczonych jurorów, ekspertów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju z wielu segmentów branży. Tegoroczny finał odbył się 19 listopada w głównym atrium centrum wystawowego. Zwycięzcą został produkt brazylijskiego producenta kosmetyków Natura o nazwie Chronos Flavonóides de Passiflora. Do jego produkcji wykorzystano szkło polimerowe – innowacyjne tworzywo sztuczne stworzone przez firmę Eastman Chemical Company, w udany sposób łączące zalety szkła (wysoka przejrzystość i połysk) i polimeru (możliwość dowolnego kształtowania formy zapewniająca dużą swobodę w projektowaniu opakowań, odporność na stłuczenie). Opakowania z tego materiału są przyjazne dla środowiska, co doceniło jury konkursu. Do wyprodukowania słoiczka zawierającego krem zastosowano 45 proc. organicznego materiału nadającego się do ponownego przetworzenia. Jego zaletą jest krótszy o 25 proc. od tradycyjnych poliestrów czas schnięcia w niższej o 20 proc. temperaturze, co oznacza niższe zużycie energii i większą wydajność produkcji. Producent zadbał także, by użytkownicy nie musieli po zużyciu kremu kupować kolejnego słoika; dostępne są zestawy uzupełniające, czyli pojemniki z kremem, którymi w prosty sposób można zastąpić zużyte opakowanie. Takie rozwiązanie zmniejsza ilość surowca zużywanego do produkcji słoików oraz wpływ procesu ich wytwarzania na środowisko. Jury przyznało również specjalne wyróżnienie rozwiązaniu o nazwie LUMSON TAG (skrót od Techno Airless Glass) System, wykorzystanemu w opakowaniach na kosmetyki firmy Ringana, a stworzonemu przez koncern Lumson. Produkt łączy techniczne i funkcjonalne zalety pompki dozującej z pięknem i luksusem szklanej butelki oraz walorami ekologicznymi. To pierwsze tego typu rozwiązanie w skali świata. Butelki i flakony z systemem LUMSON TAG zostały wyposażone w innowacyjny system „Eco-Lock”, który umożliwia rozmontowanie zużytego opakowania w celu przeprowadzenia efektywniejszego procesu recyklingu. Z badań przeprowadzonych przez Lumson wynika, że szklana butelka z elementami z tworzywa, metalu czy innych materiałów wymaga bardzo złożonego procesu recyklizacji, który jest kosztowny, wymaga dużego nakładu energii, a w efekcie prowadzi do odzyskania tylko 75 proc. szkła. Poddanie procesowi ponownego przetworzenia czystego szkła pozwala odzyskać je w 100 proc. oraz oszczędzić czas i pieniądze. Te wyniki badań zainspirowały specjalistów z Lumson do stworzenia systemu Eco-Lock, który umożliwia rozkręcenie opakowania w celu oddzielenia elementów szklanych od polimerowych. W efekcie końcowy użytkownik może segregować nie tylko opakowania jako całość, ale również ich poszczególne elementy. Bogaty program imprez, wiele premier Tradycyjnie tegoroczny Luxe Pack obfitował w szereg imprez; oprócz bogatego programu konferencyjnego odbywały się również: forum innowacji; „zielone” forum; „Obserwator Trendów” – okrągły stół specjalistów dyskutujących na temat aktualnych trendów w branży opakowaniowej oraz wystawa zatytułowana Woda, Czekolada i Szampan, prezentująca prace uczniów szkoły projektowania. Po raz pierwszy w targach w Monako uczestniczyło stowarzyszenie Cosmetic Executive Women (CEW), stworzone przed przeszło 50 laty w Stanach Zjednoczonych w celu promowania kobiet-liderów w branży kosmetycznej, a obecnie zyskujące coraz większą popularność w Europie. Gościem specjalnym był projektant opakowań Marc Rosen, który poprowadził seminarium na temat kreatywności, innowacyjności i zrównoważonego rozwoju, wspierany przez zaproszonych przez siebie ekspertów z firm Estée Lauder oraz Procter and Gamble. Naturalnie targi Luxe Pack pozostają przede wszystkim miejscem prezentowania nowości w dziedzinie opakowań na towary luksusowe. W tym roku liczba premier była wyjątkowo duża – to efekt ciężkiej sytuacji rynkowej, która zmusza producentów do unowocześnienia swojej oferty. Wśród najbardziej znanych marek w segmentach kosmetyków i środków higieny osobistej znalazły się m.in. Rexam i Albea. Pierwsza z firm pokazała nowy, opatentowany system rozpylania sprayu, który – jak twierdzi – gwarantuje użytkownikowi nowe przeżycie, możliwość zanurzenia się w delikatnej mgiełce, która nie jest wilgotna i nie zostawia śladów na ubraniu. Spray Panache składa się bowiem z cząsteczek mniejszych o 33 proc. od tradycyjnych, jest o 40 proc. bardziej suchy i nawet 6-krotnie trwalszy. Produkt jest efektem 5-letnich badań; opracowana formuła pozwala na użycie pompek produkowanych przez Rexam do tłoczenia dezodorantów, nawilżaczy oraz substancji wykorzystujących alkohol, wodę oraz olej. Firma DuPont de Nemours skoncentrowała się na prezentacji swojej żywicy jonomerowej Surlyn oraz technologii Surlyn 3D, dzięki którym można stworzyć nakrętki imitujące swą teksturą rozmaite materiały, np. marmur. Umożliwia ona również uzyskanie szklistej przezroczystości oraz dekoracyjnych efektów specjalnych (także trójwymiarowych). Efekty trójwymiarowe można było zobaczyć również na stoisku firmy Pago, której etykiety zyskują elegancki i luksusowy wygląd dzięki zastosowaniu m.in. Holo Impression, czyli technologii umożliwiającej druk etykiety z efektami holograficznymi. Swoją obecność na targach zaznaczyli również producenci papieru. Koncern Stora Enso pokazał udoskonalone wersje swych kartonów: Ensocoat klasy premium do produkcji opakowań luksusowych w wersji jedno- i dwustronnie powlekanej oraz Performa White o większej gładkości, wytrzymałości oraz lepszych parametrach wizualnych, który, oprócz wykorzystania w produkcji opakowań na kosmetyki i środki do pielęgnacji urody, ze względu na swą neutralność zapachową i czystość nadaje się doskonale do pakowania czekolady i konfekcji. Koncern M-Real pojawił się w Monako z zamiarem udowodnienia, że luksus i ochrona środowiska mogą iść w parze. Dlatego chętnie podkreślał, że drewno użyte jako surowiec pochodzi z wyrębu zapewniającego odnawialność drzewostanu, a dzięki wyjątkowym własnościom powierzchni kartony M-Real doskonale nadają się do produkcji opakowań perfum, kosmetyków i przyborów toaletowych. Firma pokazała we Francji niskogramaturowe, w pełni powlekane kartony do produkcji opakowań kosmetyków (Carta Elega – karton GC1z powlekanym spodem i z jednakowym, niebieskawobiałym zabarwieniem po obu stronach; Carta Integra – karton z masy chemotermomechanicznej bielonej z powlekanym spodem; Carta Solida – karton z masy BCTMP z białym spodem), a także produkty z serii Chromolux – luksusowe, powlekane metodą odlewu kartony jednostronnie kredowane oraz papier do druku etykiet. Z kolei firma Korsnäs zaprezentowała lekką tekturę o nazwie Korsnäs Artisan, przeznaczoną do produkcji wysokiej jakości opakowań na towary luksusowe. Wykonana w 100 proc. z włókien pierwotnych Korsnäs Artisan jest specjalnie zaprojektowaną wielowarstwową tekturą powlekaną po stronie wierzchniej i nie powlekaną na spodzie. Dzięki użyciu długich, wytrzymałych włókien nadaje się do produkcji trwałych opakowań, które wyglądają ekskluzywnie i charakteryzują się dobrymi własnościami zadruku. Z wymienionych powodów nadaje się na opakowania m.in. kosmetyków, perfum oraz ekskluzywnych wyrobów cukierniczych. Ponieważ Korsnäs Artisan są produkowane z włókien pierwotnych, spełniają najbardziej drastyczne wymagania higieny i zostały dopuszczone do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Pierwszą siecią sklepów, która postanowiła wykorzystać nową tekturę do zapakowania swych produktów (ciastek Carrot & Walnut oraz Lemon Drizzle) jest brytyjski Marks & Spencer. Kolejna edycja Luxe Pack Monaco odbędzie się w dniach 24-26 października 2012 r.