Metsä na nowe czasy
24 Apr 2012 14:33

Wywiad ze Stanisławem Moczulskim, dyrektorem ds. sprzedaży w firmie Metsä Board Poland Na początku lutego korporacja M-real zmieniła nazwę na Metsä Board, zaś Metsäliitto Group, w skład której wchodzi, na Metsä Group. O przyczynach zmiany nazw, o planach związanych z tegorocznymi targami drupa oraz o pierwszoplanowej roli zrównoważonego rozwoju w polityce firmy opowiada Stanisław Moczulski, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Metsä Board Poland. Jakie były przyczyny zmiany nazwy M-real na Metsä Board? Stanisław Moczulski: Grupa przedsiębiorstw nosząca niegdyś nazwę Metsäliitto Group zdecydowała się na zmianę nazwy na Metsä Group z trzech powodów. Po pierwsze, aby podkreślić w ten sposób wspólnotę poszczególnych przedsiębiorstw działających w ramach jednej organizacji. Z tego powodu każde przedsiębiorstwo wchodzące w skład grupy – a więc także M-real – przyjęło wspólną nazwę Metsä (z fińskiego „las”), którą uzupełnia określenie jej specyficznej funkcji. W ten sposób struktura grupy zostaje zarówno podkreślona, jak i uproszczona. Metsä Board to firma, która w ramach Metsä Group zajmuje się tekturą. Nazwa Metsä Board składa się z fińskiego słowa Metsä oznaczającego las oraz z angielskiego słowa Board oznaczającego tekturę. Zabieg ten wpływa jednocześnie na wzrost świadomości bycia elementem większej struktury, by w przyszłości móc jeszcze lepiej korzystać z synergii w ramach grupy. Nie można zapomnieć także o tym, że nowa nazwa Metsä Board, oraz pozostałe przedsiębiorstwa Metsä Group, wspierają jednolitą, a tym samym silniejszą obecność grupy na rynku. Jakie wartości wyraża słowo „las” w nazwie przedsiębiorstwa? S.M.: Nasza grupa przedsiębiorstw, a także dział produkcji tektury, od dawna poczuwały się do obowiązku stosowania nieszkodliwych dla środowiska, zrównoważonych metod pracy, co akcentuje słowo „Metsä”. Włókna pierwotne, które Metsä Board wykorzystuje do produkcji, pochodzą z certyfikowanych źródeł, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty. Jako pionier tak zwanego „lightweightingu” (redukcji masy) opracowaliśmy lżejszą tekturę – o niższej gramaturze – bez utraty jej stabilności, z niższym bilansem CO2 w całym cyklu życiowym, a jednocześnie bez żadnych kompromisów w zakresie ochrony produktu bądź jakości druku i przetwórstwa. Tektura przy niższej gramaturze ma te same własności, co jej cięższe odpowiedniki lub zamienniki. Co firma szykuje na majowe Targi drupa? S.M.: Badania potwierdzają, że trendem, jeszcze silniejszym niż w przeszłości, będzie zwrot ku opakowaniom przyjaznym dla środowiska. Wymagania te spełniamy nie od dziś, ponieważ nasze przedsiębiorstwo już przed laty zainwestowało w badania i rozwój, aby również w przyszłości móc w porę, w technicznie bezpieczny sposób, opracowywać specyficzne rodzaje tektury. Tym samym wychodzimy naprzeciw zapotrzebowaniu na przyjazne dla środowiska, wydajne opakowania przeznaczone dla różnych segmentów. Lightweighting będzie stanowił na targach Drupa jeden z centralnych tematów. Na stoisku Metsä Board w hali 6. Print City zaprezentujemy naszą tekturę i usługi. Będziemy obecni również z naszymi papierami biurowymi oraz kartonem Chromolux. Oprócz lightweightingu informujemy także o naszych aktualnych projektach z zakresu zrównoważonego rozwoju. W ramach produkcji naszych pięciu lekkich, niskogramaturowych rodzajów tektury, kontynuujemy wysiłki na rzecz poczynienia oszczędności w zużyciu energii w celu osiągnięcia dodatniego bilansu środowiskowego. Przestawiając zakłady Metsä Board na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych, przedsiębiorstwo kontynuuje swoje inwestycje w ekorozwój. Modernizujemy wyposażenie fabryk i w przyszłości zastąpimy gaz ziemny odpadami drewna z neutralnym bilansem CO2, głównie poprzez ogrzewanie korą, wiórami, pniakami i innymi odpadami drzewnymi. Na przykład po uruchomieniu nowej bioelektrowni Kyro jesienią 2012 roku emisja CO2 zmniejszy się w Kyro o 100 tys. ton rocznie. Ilość ta odpowiada mniej więcej rocznym emisjom spalin produkowanym przez około 60 tys. samochodów. Ponadto na początku lutego Metsä Board powołało do życia centrum innowacji i badań. Współpracuje ono ściśle z instytutami badawczymi, uniwersytetami, ale także głównymi klientami, koncentrując się na najnowszych rozwiązaniach połączonych z tekturą jako materiałem opakowaniowym, a co za tym idzie z surowcami i trendami w technologii druku. Pierwsze cele i projekty zostaną wkrótce opublikowane. Popyt na tekturę wykonaną z włókien pierwotnych nieustannie rośnie. Jak zapewniacie jej dostępność? S.M.: Wychodzimy z założenia, że popyt na nasze materiały wykonane z włókien pierwotnych będzie rósł także w przyszłości ze względu na ich zalety, tj.: redukcję gramatury przy wysokich parametrach sztywności, wydajność oraz bezpieczeństwo, jakie zapewniają produktom. Dlatego z myślą o naszych klientach forsowaliśmy program inwestycyjny przedsiębiorstwa, modernizując nasze zakłady. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie mocy produkcyjnych związanych z produkcją tektury przeznaczonej do wytwarzania pudełek składanych o 150 tys. ton rocznie, co pozwoli uzyskać łączny tonaż 935 tys. ton. Ponadto, aby móc reagować w jeszcze elastyczniejszy sposób, pracujemy nad poprawą naszego serwisu szybkich dostaw. Podstawę produkcji naszej tektury stanowi zintegrowany system zaopatrzenia we włókna. Za pośrednictwem naszej spółki matki Metsä Group zapewniona jest stała dostępność włókien pierwotnych. Metsä Board zalicza się do największych na świecie producentów bielonej masy włóknistej chemotermomechanicznej (BCTMP). BCTMP wytwarzana jest z użyciem technologii szczególnie łagodnej dla włókien, jednak z zachowaniem wysokich parametrów sztywności. Poza tym naszą uwagę koncentrujemy na wąskim spektrum tektur, dzięki czemu skróceniu ulegają cykle produkcyjne i zwiększa się ich dostępność. Ponadto firma Metsä Board obniżyła tolerancje produkowanych tektur do najniższego poziomu w całym przemyśle. Pozwala to uzyskać stabilność zarówno procesów produkcji opakowań, jak i procesów pakowania. Jaką wagę przywiązujecie do kwestii projektowania opakowań i doradzania klientom? S.M.: Generalny trend w marketingu – który dotyczy naturalnie także opakowania jako instrumentu marketingowego – zmierza ku temu, by segmenty i grupy docelowe (konsumenci) były dokładniej definiowane przy projektowaniu opakowań niż to miało miejsce w przeszłości. Kosmetyka czy środki spożywcze, mężczyźni czy kobiety, wiek i dochody stanowią jedynie początek listy. Wśród typów konsumentów wyróżnia się na przykład poszukiwaczy przygód, koneserów, wielbicieli harmonii i purystów, a w zależności od modelu dochodzą jeszcze inne określenia. Wszystkie te czynniki mają wpływ na dobór materiałów, ponieważ to one stanowią element przesłania marki. Staramy się pomagać naszym klientom w podkreślaniu właściwego przesłania, oferując im optymalne rodzaje tektur, o doskonałej drukowności oraz stanowiące podstawę uszlachetnienia wraz z dodatkowym przesłaniem: brak szkodliwości dla środowiska. Nasze tektury pomagają ponadto poprawić wydajność całego procesu produkcyjnego dzięki temu, że są łatwe w przetwórstwie i mają doskonałą sztywność. Metsä Board ma w swej ofercie produkty dostosowane do specyfiki każdego segmentu, spełniające wymagania, którym muszą sprostać opakowania środków spożywczych, produktów tytoniowych oraz kosmetycznych. Jak to wygląda szczegółowo na przykładzie różnych segmentów? S.M.: Tekturami przeznaczonymi na opakowania do słodyczy są na przykład Carta Solida i Simcote. Ich niska gramatura, sensoryczna czystość i zrównoważony bilans ekologiczny pozwalają na spełnienie najwyższych wymagań stawianych przez branżę. Szczególny stopień białości Carta Solida stanowi optymalną podstawę dla produkcji uszlachetnionych pudełek składanych klasy premium, przeznaczonych do wysokiej jakości nadru ku, na które istnieje silny popyt w segmencie słodyczy. Simcote jest szczególnie ceniona za swą niską gramaturę połączoną z wysoką stabilnością. Jest to rodzaj tektury potrzebny dla szerokiego spektrum opakowań w postaci pudełek składanych chroniących wrażliwe środki spożywcze, tj. słodycze czy herbaty. Metsä Board zajmuje się ponadto intensywnie tematem własności organoleptycznych. Wymagające testy i odpowiednie projekty zapewniają neutralność smakową i zapachową pudełek. Generalnie dostrzegamy trend polegający na coraz większej chęci demonstrowania odpowiedzialności za środowisko naturalne. Nie dotyczy to już jedynie niewielkiej części konsumentów, ale wręcz każdej sfery życia, a więc także produktów przeznaczonych do pielęgnacji ciała i kosmetyków. Aby podkreślić wspomnianą tendencję rozwojową firma Metsä Board przystąpiła do stowarzyszenia producentów Mouvement Infini. W ten sposób sygnalizujemy, że innowacyjne produkty drogeryjne i zapachowe mogą być opracowywane z uwzględnieniem ich właściwości ekologicznych. Na opakowania kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych przeznaczone są tektury Carta Elega oraz Carta Solida, charakteryzujące się własnościami dokładnie dostosowanymi do potrzeb tego segmentu. Oprócz perfekcyjnych właściwości powierzchniowych, w tym szczególnie doskonałej drukowności oraz optymalnej podatności do przetwórstwa, tak jak wszystkie inne tektury Metsä Board, także te umożliwiają redukcję gramatury ze względu na wysokie parametry sztywności. Opracowanie TK