Młode firmy przejmują pałeczkę
19 Nov 2019 11:34

Start-upy to synonim nowych ścieżek w branżowym rozwoju i niekonwencjonalnych rozwiązań technologicznych. Dzięki nowatorskim pomysłom młode firmy pomagają sektorowi opakowaniowemu w radzeniu sobie ze współczesnymi wyzwaniami rynkowymi. 

Od dłuższego czasu zapotrzebowanie na bardziej przyjazne dla środowiska materiały i metody transportu oraz na kompleksowy recykling opakowań to coś więcej niż tylko trendy w świadomości konsumentów. Każdy producent, który próbuje stworzyć specjalistyczne, bardziej przyjazne dla środowiska opakowanie zdaje sobie sprawę, że wcielenie go w życie nie jest proste. Przeszkodami w realizacji projektów mogą być wymogi związane z bezpieczeństwem żywności i ochroną produktu w transporcie albo po prostu techniczne ograniczenia procesu produkcyjnego. Właśnie dlatego główni gracze w branży dokładają wszelkich starań przy opracowywaniu alternatywnych materiałów i procesów. Jednak nie wszystkie działania na tym polu odbywają się w nowoczesnych laboratoriach badawczych największych rynkowych graczy. 

Wyzwanie jako szansa

Zmiany dokonujące się w sektorze opakowań zapewniają idealne warunki do wylęgu innowacyjnych pomysłów, które w wielu przypadkach powstają w przysłowiowym garażu. Mimo wszystko współczesna sytuacja młodych firm jest lepsza niż ta, z którą w latach 80. 

XX w. musiały radzić sobie w USA ówczesne start-upy. Firmy, które zdążyły już odnieść rynkowy sukces, z uwagą przeszukują rynkowy horyzont w poszukiwaniu „świeżynek”, których wartością jest ciekawy pomysł. Przykładem może być digitalizacja – ukochane dziecko wielu start-upów – która dzięki poprawie wydajności procesów produkcyjnych, inteligentnej logistyce oraz atrakcyjnym koncepcjom marketingowym może przyczynić się w znacznym stopniu do zwiększenia rentowności i ekologiczności współczesnych opakowań. 

Doświadczenie i odwaga: duet na miarę innowacyjności

Z wyzwaniami, które wymagałyby wdrożenia skomplikowanych zmian w wielkich firmach, nierzadko znacznie lepiej radzą sobie kreatywne umysły i pionierzy z obszaru start-upów, otwarci na niekonwencjonalne rozwiązania. Partnerstwo jest korzystne dla obu tych światów. Jak wynika z badania RKW (Centrum Doskonałości dla małych i średnich przedsiębiorstw z Niemiec), ponad jedna trzecia wszystkich ankietowanych MŚP ma już doświadczenia ze współpracy ze start-upami, a 80% poleciłoby tego rodzaju kooperację. Głównym powodem nawiązywania kontaktów jest chęć rozwoju innowacyjnych produktów, poszukiwania nowych technologii lub wchodzenia na nowe rynki.

Dzięki swym innowacyjnym i niekonwencjonalnym pomysłom biznesowym start-upy stanowią ważne źródło inspiracji przy tworzeniu nowych koncepcji opakowaniowych. Ten fakt nie uszedł uwagi sieci sklepów ALDI, która od stycznia 2019 r. jest pierwszym detalicznym sprzedawcą produktów spożywczych współpracującym z akceleratorem start-upów TechFounders. Celem kooperacji jest tworzenie zrównoważonych rozwiązań i innowacji w celu redukcji ilości opakowań oraz odpadów z tworzyw sztucznych. 

Targi branżowe jako forum wymiany idei

Udział w targach branżowych takich jak FachPack może również stanowić platformę startową do nawiązania bliższej współpracy ze start-upami i podejmowania wstępnych rozmów biznesowych. O ile dotychczas organizatorzy kładli nacisk na wsparcie dla młodych firm z Niemiec, czego dowodem były dwa pawilony przeznaczone dla lokalnych start-upów, o tyle w 2019 r. po raz pierwszy w obszarze zainteresowania FachPack znalazły się również młode przedsiębiorstwa z zagranicy. W nowym Start-up Area (Obszarze Start-upów) firmy miały szansę zaprezentować swoje rozwiązania, wymienić doświadczenia i nawiązać kontakty biznesowe. We wszystkich trzech pawilonach czuć było wiatr zmian, który krążył zwłaszcza wokół dwóch obszarów: zrównoważonego rozwoju oraz cyfrowego zarządzania łańcuchami dostaw. 

Wśród wystawców znalazły się firmy takie jak BoxLab, która oferując dostawę etykiet na żądanie łączy w swych działaniach zoptymalizowane procesy produkcyjne z udoskonalonymi rozwiązaniami proekologicznymi. Ffly4U „komunikuje” ze sobą ruchome aktywa w rodzaju palet czy bębnów kablowych za pośrednictwem inteligentnych sensorów, podczas gdy technologia śledzenia dostarczana przez firmę hoopo informuje na bieżąco użytkowników o warunkach panujących w transporcie oraz o lokalizacji ich produktów i aktywów. XT Supply to sklep typu „one-stop-shop” dostarczający szeroką gamę materiałów do produkcji opakowań, który pozwala ograniczyć liczbę zapytań wysyłanych do różnych dostawców. W jego przypadku dużą rolę również odgrywają przyjazne dla środowiska wkłady i wypełniacze. Firma kompackt61, która poszukiwała alternatywnych surowców do produkcji skrzyń transportowych, wpadła na pomysł opakowania izolacyjnego wykonanego z juty pokrytej dla bezpieczeństwa biotworzywem na bazie skrobi ziemniaczanej, stanowiącej interesującą alternatywę dla polistyrenu. Firma Smart Coloring podjęła się uproszczenia procesu recyklingu kolorowych tworzyw sztucznych, a FairCup zajmuje się problemem kubków jednorazowego użytku. FairCup wystartowała jako studencki projekt w szkole zawodowej z Getyngi i początkowo miała siedzibę w północnych Niemczech, zanim objęła zasięgiem całe Niemcy. Firma sprzedaje teraz kubki wielokrotnego użytku w systemie kaucyjnym i prowadzi negocjacje z wieloma supermarketami, piekarniami oraz sieciami stacji paliw.

NürnbergMesse wcześnie odkryła potencjał młodych firm i od 2007 roku z sukcesami promuje start-upy na wielu odbywających się w Norymberdze wystawach branżowych, w tym na targach FachPack. Jest też organizatorem targów w Niemczech o największej liczbie dotowanych stoisk dla takich firm. Celem tych wszystkich działań jest zwiększenie szans na sukces pomysłów technologicznych dla biznesu, przyspieszenie rozwoju nowych firm oraz umożliwienie im dokonania rzeczywistych zmian dzięki ich innowacjom. 

Opracowano na podstawie materiałów FachPack