Niewielka inwestycja, wielkie oszczędności
19 Sep 2024 13:50

Zastąpienie klasycznych, fumigowanych drewnianych palet arkuszami transportowymi slip sheets niesie za sobą wielopłaszczyznowe oszczędności w wysyłkach kontenerowych, a multilaminowana tektura nie ustępuje swą nośnością klasycznym drewnianym paletom.

Slip sheets to cienkie arkusze multilaminowanej tektury litej, które z powodzeniem zastępują klasyczne drewniane palety zarówno w transporcie kontenerowym, jak i drogowym. Stanowią proste i ekonomiczne rozwiązanie dla firm, które poszukują oszczędności w dalekomorskich wysyłkach kontenerowych. Do ich produkcji wykorzystuje się papier typu kraftliner o dużej wytrzymałości uzyskiwanej dzięki zastosowaniu mocnych włókien pierwotnych. Taka konstrukcja gwarantuje wysoką odporność na rozdarcia i wytrzymałość przy przewożeniu na slip sheets ładunków o masie przekraczającej 1000 kg.

Bierz dobry przykład

Idea wdrażania arkuszy transportowych slip sheets nie jest nowa. Jest to rozwiązanie doskonale znane w krajach anglosaskich i z powodzeniem od lat stosowane w transporcie kontenerowym w USA, Australii, Wielkiej Brytanii, a także coraz częściej w Chinach czy Indiach.

Najtrudniejszy w całym procesie wymiany palet na slip sheets jest pierwszy krok: podjęcie decyzji o wdrożeniu tego alternatywnego rozwiązania. Na Zachodzie łatwiej przekonać do niego klientów, ponieważ tektura lita jako podłoże do transportu towarów jest rozwiązaniem znanym i całkiem popularnym. Niezdecydowani powinni zapoznać się z kwestiami ekonomicznymi, czyli oszczędnościami, które zapewnia, tym bardziej że jedyna inwestycja w nowy proces ogranicza się do zakupu osprzętu do wózka widłowego: tyle wystarczy, by zacząć liczyć oszczędności w transporcie kontenerowym. Wspomniany osprzęt to przystawka do wózka widłowego nakładana na jego widły, tzw. push & pull.

Nakładka push & pull to specjalnie opracowane urządzenie do przenoszenia arkuszy. W ciągu kilku minut z łatwością można ją zainstalować na standardowym wózku widłowym. Pozwala ona na wysunięcie płyty czołowej z chwytakiem, który następnie łapie swoimi szczypcami mankiet arkusza transportowego. W kolejnym kroku płyta czołowa wyciąga arkusz wraz z towarem na podnośnik wózka. Teraz można bez problemu przetransportować towar w żądane miejsce.

Nakładkę tego typu można zamontować niemal na każdym wózku posiadającym przynajmniej jedną „wolną” hydraulikę. Montaż i demontaż trwają zaledwie kilka chwil, a cały proces nie wymaga przebudowy wózka, który nadal może pracować z klasycznymi paletami.

Zyskuj na innowacyjności

Eliminując paletę w transporcie kontenerowym, oszczędzasz na:

– koszcie zakupu drogich drewnianych palet, które wymagają zabiegów fitosanitarnych i certyfikacji związanej z wymogami kraju odbiorcy. Tu realnie możesz zaoszczędzić nawet do 70% kosztów;

– przestrzeni ładunkowej kontenera: jeśli wysyłany towar umieszczony jest w kontenerze w dwóch warstwach, zyskasz prawie 30 cm przestrzeni na kolejną warstwę Twojego towaru;

– zmniejszeniu ciężaru nośnika: ciężar klasycznej palety, w zależności od jej wilgotności, wynosi ok. 25 kg, podczas gdy arkusza transportowego zaledwie 2 kg. Wymiana pozwala zatem zyskać na nośności kontenera;

– przestrzeni magazynowej w Twoim magazynie. Arkusze transportowe slip sheets zajmą zaledwie jedno miejsce paletowe (na palecie mamy ich do 1000 arkuszy) zamiast 33 miejsc paletowych, które przeznaczyłbyś na klasyczne drewniane palety;

– koszcie transportu klasycznych palet do Twojego magazynu. By zgromadzić 1000 arkuszy, wystarczy przewóz zaledwie jednej palety, zamiast kosztownej dostawy całopojazdowej.

Mały nakład, wielki zysk

Do wdrożenia tego rozwiązania potrzebujesz zacięcia innowatora oraz osprzętu do wózka widłowego typu push & pull lub wideł rolkowych. Oba rozwiązania są dostępne na naszym rynku, a firmy oferujące osprzęt mają już w nim spore doświadczenie. Z Twojej strony potrzebny będzie wózek widłowy z jedną „wolną” hydrauliką, by móc podłączyć do niego push & pull. Mając to wszystko, możesz zacząć oszczędzać!

Czy stać Cię na takie oszczędności?

Przy aktualnych cenach transportu daleko- morskiego pytanie powinno brzmieć: czy stać Cię na to, by zrezygnować z takich oszczędności? Tym bardziej przy wielu opcjach, jakie możesz wybrać: zakupu, leasingu lub wynajmu osprzętu, bo nim także zajmują się firmy dostarczające osprzęt push & pull. Zakup tego ostatniego, w zależności od wersji, to inwestycja rzędu 10-12 tys. euro. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest bardzo krótki demontaż osprzętu oraz fakt, że wózek po jego demontażu może nadal pracować z klasycznymi paletami!

Opracowano na podstawie materiałów firmy Logispak