Niewielki spadek tempa wzrostu rynku wód butelkowanych
20 May 2015 15:00

Jak wynika z danych Euromonitor Int., w bieżącym roku powinniśmy spodziewać się niewielkiego wyhamowania tempa wzrostu sprzedaży wód butelkowanych: mineralnych niegazowanych, mineralnych gazowanych, źródlanych bez gazu oraz z gazem. Segmenty te będą rosły zarówno wartościowo, jak i ilościowo, ale już nie tak dynamicznie, jak w poprzednich sezonach. Jak podaje Euromonitor Int., w 2014 r. najwięcej wart był segment niegazowanej wody mineralnej – 1,13 mld zł. Jest to o 2,4% więcej niż w 2013 r. Prognoza na 2015 r. zakłada kolejny wzrost kategorii, ale tym razem jedynie o 0,2%. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o sprzedaż ilościową – w 2014 r. wyniosła ona 1,02 mld litrów, co oznacza 3% wzrost względem poprzedniego roku. Na obecny sezon prognozowany jest również wzrost – o 1,7%. Kolejnym największym segmentem jest gazowana woda mineralna, którego wartość wyniosła w 2014 r. 681,9 mln zł, czyli o 4,4% więcej niż w roku poprzednim. W 2015 r. ten wzrost wyniesie już tylko 0,7%. Wolumenowo sprzedaż tej kategorii wyniosła 536,3 mln litrów. To o 3,3% więcej niż w 2013 r. W prognozowanym 2015 r. analitycy zakładają wzrost o 1,7%. Niegazowane wody źródlane to trzeci segment pod względem wielkości na rynku wód butelkowanych. Jego wartość w 2014 r. wyniosła 518,2 mln zł, co oznacza 3,4% wzrost względem poprzedniego sezonu. W obecnym zakłada się tylko 1% wzrost. Wartościowo segment ten w ubiegłym roku wyniósł 518,3 mln litrów, czyli o 3,7% więcej niż w 2013 r. Prognoza na 2015 r. zakłada także wzrost o 2,3%. Zestawienie zamykają gazowane wody źródlane. Kategoria ta w 2014 r. warta była 413,4 mln zł. To oznacza wzrost o 3,5% względem 2013 r. Prognozy na 2015 rok zakładają jedynie 0,2% wzrost. Ilościowo segment ten wyniósł 359,1 mln litrów, czyli o 3,8% więcej niż rok wcześniej. W tym roku prognozowany jest wzrost o 1,7%. Konsumenci wybierają wodę W kontekście powyższej informacji warto wspomnieć o wynikach badania firmy Canadean, z których wynika, że w 2015 r. – po raz pierwszy od dawna – sprzedaż butelkowanej wody będzie większa niż słodzonych napojów gazowanych (odpowiednio 233 mld litrów i 227 mld litrów). Jeszcze w 2010 r. konsumenci wypili zaledwie 170 mld litrów wody, za to aż 215 mld litrów napojów gazowanych. Fiona Baillie, analityk Canadean, komentuje: Szybkość, z jaką zwiększa się konsumpcja wody w opakowaniach, jest zauważalna. Azja oraz Europa Zachodnia już teraz wypijają jej więcej niż napojów gazowanych, a w bieżącym roku dołączą do nich również kraje Europy Wschodniej. Badania Canadean wskazują, że w niedalekiej przyszłości rolę forpoczty tych zmian przejmą kraje rozwijające się, podczas gdy kraje bogatego Zachodu, które od lat charakteryzuje wysoka konsumpcja pakowanej wody, będą spadać w rankingach. Przypuszcza się, że Niemcy, Włochy, Francja oraz Hiszpania w latach 2015-2020 zanotują zaledwie 1% łączną roczną stopę wzrostu (CAGR) i znajdą się daleko w tyle za Indiami (21% CAGR), Chinami (12%) oraz Brazylią (8%). Badanie sugeruje, że drugie miejsce pod względem ilości wypijanej wody utrzymają USA, których mieszkańcy przywiązują dużą wagę do zdrowotnych aspektów picia naturalnej wody w butelkach. Raport informuje również, że Chiny i Indie będą odpowiedzialne za ok. 50% wzrostu konsumpcji wody w 2020 r.; ich mieszkańcy za pięć lat wypiją łącznie około 45 mld litrów wody więcej niż w 2015 roku. Biorąc pod uwagę, że te kraje zamieszkuje blisko jedna trzecia populacji świata, te dane są znaczące. Pakowana woda jest często niezbędna w obszarach powodziowych oraz podatnych na występowanie innych kataklizmów, ponieważ prowadzą one często do zanieczyszczenia wód gruntowych oraz rozprzestrzeniania chorób – dodała Baillie. Ze względu na wysokie temperatury oraz słabą infrastrukturę wodociągową nawadnianie organizmów wodą z butelek staje się ważną częścią życia Azjatów, dlatego wielu z nich nosi je ze sobą do pracy i na co dzień. W obszarach wiejskich Indii nastąpił wyraźny wzrost sprzedaży wody w butelkach 100 ml, ponieważ lokalna ludność uważa je za atrakcyjne cenowo oraz łatwe w transporcie. Ekspansja sklepików zakładanych na dworcach autobusowych i kolejowych jest kluczowa dla coraz silniejszej konsumpcji wody „w biegu” przez Hindusów. Opracowano na podstawie informacji portalspozywczy.pl oraz firmy Canadean