Nowy oręż w walce z fałszerstwami wina
19 Nov 2019 11:23

Toppan Printing, czołowy dostawca rozwiązań z dziedziny komunikacji, zabezpieczeń, opakowań, materiałów dekoracyjnych i elektroniki, oraz producent opakowań, firma Amcor porozumiały się w kwestii komercjalizacji rozwiązania, które utrudni fałszowanie produktów alkoholowych. Prowadzone od 2016 r. praktyczne testy InTact – układu scalonego umieszczanego w kapsułce u szczytu owijki na szyjce butelki i wykorzystującego komunikację bliskiego zasięgu NFC – zakończyły się powodzeniem. 

Teraz oba przedsiębiorstwa szykują rynkowy debiut innowacyjnego zabezpieczenia.

Podejmując kooperację firmy podzieliły się kompetencjami: Toppan zajęło się techniczną stroną przygotowania technologii NFC na potrzeby projektu, zaś Amcor produkcją i dostawą kapsułek. Amcor rozpoczął prace nad innowacyjnym rozwiązaniem pozwalającym wykryć nieuprawnione otwarcie lub próbę otwarcia butelki z winem bądź alkoholem już w 2016 r. Praktyczne testy InTact przeprowadzono we francuskiej winnicy Domaine Henri Rebourseau w końcu 2016 r. Sukces tego przedsięwzięcia zachęcił firmę do przygotowania jego sprzedaży na przemysłową skalę. Wspólnie z Toppan stworzyły niezawodny łańcuch dostaw i teraz szykują się do komercyjnego debiutu. Toppan i Amcor będą oferować InTact jako wysoce niezawodne rozwiązanie pozwalające zwalczać straty powodowane przez fałszerzy na rynku napojów alkoholowych. 

Kapsułka z technologią NFC stanowi bezpieczne rozwiązanie zamykające, które pomaga zapobiegać przypadkom napełniania i sprzedaży na szarym rynku oryginalnych butelek ze sfałszowaną zawartością, co stanowi coraz większy problem w branży wina i napojów spirytusowych. Połączenie oryginalnej konstrukcji antenowej Toppan z układem scalonym oraz systemem wykrywającym przerwanie obwodu elektrycznego pozwala zorientować się, że ktoś niepowołany próbował otworzyć butelkę.

Ponieważ kapsułka przechowuje unikatowy certyfikat cyfrowy służący do uwierzytelnienia butelki, może być również wykorzystywana przy organizowaniu targetowanych sprzedaży promocyjnych i różnorodnych kampanii angażujących konsumentów. Tag NFC jest dyskretnie umieszczony wewnątrz kapsułki, dzięki czemu producenci napojów alkoholowych mogą stosować go po minimalnych zmianach w istniejących procesach napełniania i pakowania. 

Większość kapsułek do napojów alkoholowych klasy premium jest wykonana z metalu, ale ponieważ metal zakłóca przesył fal radiowych ze znacznika RFID, Amcor opracował nową kapsułkę o unikalnej strukturze, która łączy folie metaliczne i niemetaliczne. Umożliwia ona producentom wina i napojów spirytusowych, a także samym konsumentom potwierdzenie autentyczności każdej butelki poprzez zetknięcie z zakrętką telefonu wyposażonego w obsługę technologii NFC. 

Nasi klienci wykazują rosnące zainteresowanie funkcjonalnościami, które pozwalają potwierdzić autentyczność produktu, wykryć próby jego nieuprawnionego otwarcia albo po prostu angażują ich w zabawę z marką. My pracowaliśmy nad stworzeniem konstrukcji kapsułki, która może być wyposażona w tag NFC gwarantujący bezproblemową komunikację – wyjaśnia Nicolas Freynet, dyrektor generalny Amcor Capsules. 

Toppan rozwija tagi RFID przeznaczone dla win i alkoholi od 2014 r. Dogłębne zrozumienie rynku i szeroka wiedza na temat konsumentów to niezbędne składniki, które umożliwiają firmie skorzystanie z pełnego potencjału tagów RFID – dodaje Yoshiyuki Mizuguchi, dyrektor generalny ds. Globalnego Rozwoju Biznesu w dziale zabezpieczania produktów Toppan Printing.

Na podstawie materiałów firmy Amcor opracował TK