W dniach 14-15 lutego br. w kampusie Politechniki Łódzkiej miały miejsce Warsztaty i Forum Wiedzy Managerskiej FoodFakty, zatytułowane „Jakość i bezpieczeństwo opakowań i produktu zapakowanego”, a zorganizowane przez portal FoodFakty oraz Instytut Technologii Fermentacji i Mikrobiologii Politechniki Łódzkiej.
Po sześciu latach na rynku, dziesiątkach projektów online FoodFakty tworzą unikalną przestrzeń dla managerów do wymiany wiedzy i spotkań osobistych – wyjaśnia Janusz Olejnik, twórca projektu FoodFakty. – Kierujemy tę inicjatywę do managerów bezpieczeństwa żywności, jakości i bezpieczeństwa opakowań, kierowników obszaru pakowania i wszystkich osób mających realny wpływ na wybór i zarządzanie opakowaniami oraz bezpieczeństwem produktów zapakowanych. Wprowadzamy nową, innowacyjną formułę opartą na wiedzy i zajęciach warsztatowych z ekspertami, połączoną z możliwością networkingu i rozmów indywidualnych.
Innowacyjna formuła spotkania
Na wydarzenie składało się sześć sesji plenarnych oraz ponad 20 warsztatów merytorycznych o bardziej interaktywnej formule. Te pierwsze dotyczyły takich tematów, jak bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój opakowań, transformacja związana z PPWR, gospodarka obiegowa w opakowalnictwie, czy wyzwania i trendy rynkowe. Partnerami warsztatów managerskich były firmy CDM Packaging (partner strategiczny), JS Hamilton, Łukasiewicz Łódzki Instytut Technologiczny, Instytut Technologii Fermentacji i Mikrobiologii (partnerzy główni) oraz Avery Dennison, KGL, Knoell, SGS i Spektrometria. Partnerami merytorycznymi i instytucjonalnymi były następujące organizacje: Polski Pakt Plastikowy, Polska Izba Opakowań, Natureef, Plastics Europe, Politechnika Łódzka, Instytut Technologii i Analizy Żywności, Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności, Krajowa Unia Producentów Soków, Polbisco i Związek Polskich Przetwórców Mleka.
Sesje warsztatowe obejmowały m.in. następujące tematy: opakowania giętkie – wymogi technologiczne i materiałowe; metody badań i kontroli jakości opakowań; sensoryczne bezpieczeństwo opakowań żywności, środowiskowe znakowanie opakowań; deklaracje zgodności; wymagania legislacyjne dla opakowań żywności w Polsce i Unii Europejskiej; greenwashing w opakowaniach; recykling opakowań; ekoprojektowanie; wymagania i uwarunkowania dla etykiet zgodnie z GOZ; opakowania przyszłości; właściwości polimerowych materiałów opakowaniowych; biodegradacja.
Z wizytą w CDM Packaging
Firma CDM Packaging, partner strategiczny wydarzenia, zaoferowała dodatkowo możliwość zwiedzenia swojego położonego pod Łodzią zakładu produkcyjnego. Jest ona jednym z największych dostawców folii oraz opakowań giętkich w Polsce i Europie. W jej ofercie znajdują się wysokiej jakości opakowania do produktów świeżych, takich jak sałaty, zioła i kwiaty, szerokiej gamy produktów spożywczych i artykułów przemysłowych, a także m.in. dla branży zoologicznej i kosmetycznej. W produkcji wykorzystywane są najnowocześniejsze maszyny do druku fleksograficznego, laminacji, obróbki laserowej, cięcia, zgrzewu i perforacji. W ofercie firmy znajdują się również nowoczesne opakowania stojące typu stand up pouch i flat bottom pouch, wykonane z laminatów folii i/lub papieru, wyposażone w różne rodzaje zamknięć, laserowo wykonaną perforację, nacięcia easy tear oraz okienka ekspozycyjne. CDM Packaging realizuje obecnie wdrożenia innowacyjnych opakowań z funkcjami aktywnymi, których zadaniem jest wydłużenie trwałości produktu i zapewnienie jego bezpieczeństwa. Rozwijana jest także produkcja opakowań monomateriałowych PE i PP oraz innowacyjna produkcja opakowań ze zgrzewalnego papieru barierowego, które wyposażane są w funkcje barierowe, odpowiednie do pakowanego produktu. W ofercie CDM są także opakowania biodegradowalne, mające certyfikat kompostowalności. W tym roku firma ponownie została laureatem w rankingu Diamenty Forbesa. AN