W swoich działaniach firma API Foilmakers coraz większy nacisk kładzie na aspekty związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem.
Ich „mapę drogową” na co dzień wytycza powołany w tym celu w ramach struktur firmy The Green Team, a o postępie w tym obszarze klienci i partnerzy biznesowi mogą dowiadywać się na bieżąco m.in. z wpisów na portalu LinkedIn czy z uruchomionego niedawno comiesięcznego newslettera. W jego najnowszej, majowej edycji firma zwraca uwagę na kwestie odzyskiwalności i biodegradowalności, tj. możliwości pełnego przetworzenia wytwarzanych przez nią folii dekoracyjnych do opakowań kartonowych, potwierdzonej certyfikacją ze strony PIRA i FSEA.
Kwestie eko są coraz częściej podnoszone w naszych rozmowach z właścicielami marek, którzy decydują się na zastosowanie naszych folii w swoich wyrobach (np. opakowaniach czy etykietach), jak też z drukarniami i przetwórcami, realizującymi ww. produkcję. Zapotrzebowanie na zrównoważone materiały i technologie to efekt z jednej strony – zmieniających się, coraz bardziej restrykcyjnych przepisów w tym zakresie, z drugiej – rosnących oczekiwań konsumentów względem szerszej dostępności produktów przyjaznych dla środowiska naturalnego. Wiele firm dopiero teraz wdraża różnego rodzaju „dobre praktyki” i stara się odpowiadać na ten globalny megatrend. Jako producent folii wykonanych z tworzyw sztucznych, API Foilmakers podjęła już wiele lat temu konkretne działania. Do najważniejszych należały modyfikacje w procesie produkowania folii i stosowanych w nich surowców, co pozwoliło na ich odzyskiwalność i biodegradowalność – np. w kontekście opakowań kartonowych nimi pokrytych. Już w 2016 roku zostały one poddane stosownym testom, uzyskując certyfikat PIRA i FSEA poświadczający ich przyjazność dla środowiska. Jest on wciąż aktualny, a nasza firma stale podejmuje kolejne inicjatywy i działania zmierzające do zredukowania śladu węglowego w kontekście naszych działań i produktów oraz zwiększenia proekologiczności całego oferowanego przez nią asortymentu – mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska – lokalnego oddziału API Foilmakers, obsługującego Polskę i wybrane kraje ościenne.
Jak wynika z przywołanego przez firmę badania („Repulpability of Foil-Decorated Paper”), testom poddano w nim opakowania kartonowe pokryte foliami API Foilmakers do hot- oraz cold-stampingu. Ich wyniki pokazały, że w obu przypadkach aplikowana na podłoże, bardzo cienka folia może zostać skutecznie usunięta, co finalnie umożliwia wykorzystanie odzyskanego i przetworzonego kartonu np. do produkcji proekologicznego papieru. Jak zatem widać, mamy swój udział w uproszczeniu i usprawnieniu procesów produkcji podłoży pochodzących z odzysku – kontynuuje Katarzyna Kozińska.
– To bardzo ważny aspekt zastosowania naszych folii w kontekście np. uszlachetnianych nimi opakowań spożywczych, a z pytaniami na ten temat spotykamy się coraz częściej. Dlatego tak ważne jest przypomnienie wspomnianej certyfikacji PIRA i FSEA. Nasza firma jest coraz bardziej zaangażowana we wszelkiego rodzaju inicjatywy środowiskowe i z pewnością nie powiedzieliśmy tu jeszcze ostatniego słowa.
The Green Team: z myślą o lepszej przyszłości
Aby podkreślić swoje zaangażowanie w szeroko rozumiane, proekologiczne działania, firma API Foilmakers powołała do życia dedykowany zespół jej pracowników – The Green Team. Jego zadaniem jest tworzenie swego rodzaju „mapy drogowej” i wskazywanie działań środowiskowych, które powinny być podjęte w ramach organizacji i całego łańcucha dostaw, w jaki zaangażowana jest firma API Foilmakers. Kluczowe obszary, jakimi zajmuje się The Green Team, to: zwiększanie efektywności łańcucha dostaw (m.in. poprzez jego możliwe skracanie i ograniczanie do kontynentu europejskiego – w kontekście pozyskiwania surowców i zasobów niezbędnych do produkcji); usprawnienia w procesach wytwórczych (między innymi w kontekście redukcji zużywanych surowców, np. gazu, energooszczędności czy obniżenia emisji CO2); optymalizacja procesów (m.in. wdrożenia programu poprawy jakości czy audytów w zakresie gospodarki odpadami); współpraca z klientami i partnerami biznesowymi oraz działania badawczo-rozwojowe.
Wszystkie te aspekty są niezwykle ważne zarówno dla nas jako producenta folii, jak i dla odbiorców naszych rozwiązań – mówi Katarzyna Kozińska. – Staramy się zatem je coraz częściej artykułować rów-
nież w przestrzeni publicznej. Stąd publikacje na portalu LinkedIn czy w newsletterze, również nawiązujące do podejmowanych przed laty działań, a także promowanie naszej aktywności w sferze „eko” podczas różnych wydarzeń branżowych. (…) Zapraszamy zatem do spotkań, rozmów i do współpracy z API Folie Polska.
Opracowano na podstawie materiałów firmy API Foilmakers