Opakowalnictwo ważnym filarem polskiej poligrafii
20 Jun 2016 09:23

Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga wraz z firmą badawczą KPMG szósty rok z rzędu zaprezentowało swój raport „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”, który stanowi – oparty na wynikach ankiety przeprowadzonej wśród blisko 250 polskich przedsiębiorstw działających w sektorze szeroko pojętej poligrafii – przekrojowy opis aktualnej kondycji tej ważnej dla polskiej gospodarki branży. Istotna część raportu została poświęcona polskim producentom opakowań. Z raportu wynika, że co trzecia firma poligraficzna działająca w Polsce zajmuje się drukiem opakowań (32%, o 7 punktów procentowych mniej niż w ubiegłorocznym badaniu). Drukarnie opakowaniowe należą przeważnie do kategorii średnich i dużych firm; w 2015 r. odsetek mikroprzedsiębiorstw oferujących druk opakowań wyniósł 19% (w porównaniu z 12% rok wcześniej), o 11% wzrósł natomiast wśród firm zatrudniających co najmniej 50 osób (58%). Świadczenie usług druku opakowań zadeklarowała dokładnie połowa małych firm. Największym odbiorcą tych produktów pozostaje branża spożywcza, choć jej dominacja nad pozostałymi branżami wyraźnie się zmniejszyła. W badaniu firm poligraficznych podzielonych według kryterium rodzaju działalności, a nie wielkości (czyli na przedsiębiorstwa drukujące opakowania oraz pozostałe), te pierwsze nadal notują lepsze wyniki jako całość, jednak w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego raportu widoczny jest dość wyraźny regres; wzrost sprzedaży zadeklarowało 58% firm drukujących opakowania (w 2014 r. – 64%), a spadki aż 19% (21% w roku ubiegłym). Warto podkreślić, że firmy zajmujące się drukiem opakowań lepiej radzą sobie na rynkach zagranicznych (blisko 2/3 z nich – czyli 65% – deklaruje produkcję na eksport, nieznacznie mniej niż w poprzednim badaniu), podczas gdy w przypadku pozostałych firm poligraficznych odsetek ten wynosi 33% (w 2014 r. – 46%). Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, druk offsetowy pozostaje dominującą technologią drukarską w produkcji opakowań z nadrukiem – rozwiązania do konwencjonalnej technologii offsetowej posiada w swych parkach maszynowych 56% przedsiębiorstw, a 23% do druku offsetowego farbami UV (w zeszłym roku odpowiednio 62% i 26%). W porównaniu z badaniem sprzed roku nastąpiło odwrócenie częstotliwości stosowania dwóch innych procesów drukowania: sitodruk (33%) i fleksografia (26%) zamieniły się miejscami (w poprzednim badaniu odpowiednio 28% i 33%). Stosowanie druku cyfrowego do produkcji opakowań i etykiet zadeklarowało – podobnie jak przed rokiem – 18% badanych firm. Struktura oferowanych przez opakowalnictwo grup produktowych jest niemal identyczna jak rok temu. Nadal największy udział w przychodach ze sprzedaży mają opakowania kartonowe (31%, przed rokiem – 33%). Jednak na drugim miejscu uplasowały się etykiety (22%), na trzecim zaś opakowania foliowe (19%), co oznacza odwrócenie ubiegłorocznego wyniku (wówczas obie grupy produktowe miały odpowiednio 14% i 17%). Za opakowaniami foliowymi uplasowały się opakowania z tektury kaszerowanej (6%). Nieznacznie zmniejszyło się (3%) znaczenie druku displayów i materiałów POS (Point of Sale) oraz opakowań z tworzyw sztucznych, które odpowiadają tylko za 1% przychodów. Blisko jedną piątą przychodów zapewnia sprzedaż innych rodzajów opakowań lub produktów, np. akcydensów. Badane firmy oferujące opakowania z nadrukiem zostały poproszone o wskazanie, które branże są głównymi odbiorcami ich produktów. Największym odbiorcą opakowań z nadrukiem pozostała branża spożywcza (55%; rok temu – 63%), wyprzedzając pod względem popytu na opakowania producentów słodyczy (31%). Tak wysokie miejsce odbiorców z segmentu spożywczego świadczy o wysokim technicznym standardzie produkcji w badanych firmach poligraficznych. Druk tego typu podlega regulacjom prawnym, m.in. w zakresie stosowanych farb i lakierów, tak aby żywność nie była narażona na kontakt z niepożądanymi związkami chemicznymi. Branże kosmetyczna i farmaceutyczna, dla których produkcję opakowań z nadrukiem deklarowało ponad 40% przedsiębiorstw, tym razem były wybierane zdecydowanie rzadziej (odpowiednio 24% i 13%). Branża detergentów i chemii domowej również zanotowała spadek, ale na znacznie mniejszą skalę (27%; w ubiegłorocznym badaniu – 32%). Swój stan posiadania utrzymały kolejne na liście: branża elektroniczna (25%), napojów bezalkoholowych (22%) oraz sektor motoryzacyjny (22%). Opracowano na podstawie informacji PBKG