Opakowania do żywności: bufet dla zmysłów
17 Nov 2023 11:44

W miarę jak nasze zakupy i transakcje migrują do sieci internetowej, przestajemy przywiązywać wagę do wzornictwa opakowań. Tymczasem to właśnie projekty opakowań odpowiadają za rynkowy sukces wielu marek. Opakowanie jest często pierwszym etapem, gdy klient wchodzi w interakcję z produktem, a przecież tak łatwo zapomnieć, jak bardzo zmysłowy charakter ma to doświadczenie.

Kiedy ludzie mimowolnie – bez zastanowienia – oceniają coś, co zamierzają kupić, przenoszą na produkt odczucia lub wrażenia związane z opakowaniem. Właśnie dlatego uwodzicielskie, przyjemne w dotyku opakowanie zapewnia sprzedaż i skutecznie buduje ścisły związek z konsumentami.

Oceniając ze strategicznego punktu widzenia wrażenia dźwiękowe, zapachowe, estetyczne i dotykowe opakowania, możemy wykorzystać wzajemnie powiązaną naturę naszych zmysłów w celu stworzenia niezapomnianego i angażującego doświadczenia obcowania z marką.

 

Zamknij oczy i wyobraź sobie...

Z odrobiną elegancji, szczyptą zapachu, symfonią wrażeń i mocą dźwięku przekształcisz swoje opakowanie w bramę do świata, któremu klienci nie będą mogli się oprzeć.

Spośród naszych pięciu zmysłów to wzrok często przychodzi na myśl jako pierwszy w kontekście projektowania opakowań, ale w rzeczywistości proces wyboru i interakcji z produktem oraz jego opakowaniem sięga znacznie głębiej.

Co czujemy, sięgając po pudełko wyeksponowane na półce sklepowej, przenosząc je i wreszcie otwierając w domu? Jakie wrażenia dotykowe i węchowe temu towarzyszą? Jakie dźwięki wydaje opakowanie, kiedy trzymamy je w ręku lub gdy je przesuwamy?

Sygnały sensoryczne stanowią istotny element semiotyki opakowań. Niezależnie od tego, czy chodzi o dodanie subtelnych detali związanych z dotykiem, zapachem lub dźwiękiem albo o stworzenie uczty dla zmysłów, niezbędne jest zrozumienie znaczenia tych wskazówek i dostosowanie ich do wartości i korzyści, które chcemy zakomunikować.

Opakowania multisensoryczne czekają na odkrycie

Potrzeba wyróżnienia się jest największym wyzwaniem w świecie, w którym każda marka zabiega o uwagę. To uwaga staje się nowym paliwem i musisz zaangażować wszystkie zmysły swoich klientów, aby naprawdę przyciągnąć ich zainteresowanie.

Zmysły to sekretny składnik, który wzmaga naszą percepcję. Niezależnie od tego, czy są to hipnotyzujące widoki, szepty słodkich nicości, kuszące smaki, przyciągające zapachy czy dotykowe tekstury, wszystkie one działają w harmonii, aby odkodowywać otaczający nas świat.

Sprytnie wplecione w brandingowy miks bodźce sensoryczne stają się ostatecznymi kreatorami pamięci, pozostawiając niezatarty ślad w umysłach i sercach odbiorców. Wyzwaniem jest sprawienie, by opakowanie wykroczyło poza swoje aspekty funkcjonalne, odzwierciedlając osobowość marki i kreując uczucia niecierpliwości i podniecenia, gdy klienci rozpakowują swoje produkty. Eleganckie wzornictwo, najwyższej jakości materiały i skrupulatna dbałość o szczegóły przyczyniają się do ogólnego zmysłowego wrażenia.

Badania naukowe wielokrotnie dowodziły, że nasze postrzeganie za pomocą pojedynczego zmysłu bezpośrednio wpływa na przyswajanie innymi zmysłami. Dlatego kiedy dyrygujesz orkiestrą złożoną z partnerów i dostawców, to właśnie ta symfonia wrażeń może wynieść twoją markę na nowe poziomy.

Kiedy patrzymy, dotykamy, słyszymy, wąchamy, a nawet smakujemy produkt, nasz mózg łączy te sensoryczne dane wejściowe i tworzy całościowe wyobrażenie wykraczające poza sumę jego elementów. Na poziomie podświadomości większość z nas nie odróżnia opakowania od produktu, a to, co kupujemy, jest w istocie połączeniem obu tych składników.

Właśnie dlatego podczas tworzenia opakowania warto zbadać wizualne i fizyczne doznania zapewniane przez zmysły, to, jak produkt pachnie, brzmi i jakie wrażenia dotykowe zapewnia. Podobne delikatne odczucia sensoryczne szybko się sumują i tworzą podstawę ogólnego wrażenia.

I właśnie dlatego wiele marek sprzedawanych w internecie wykorzystuje moc opakowania, aby wywołać emocjonalną reakcję, która jest trwała, zaskakuje i zachwyca. Oczywiście urok i atrakcyjność tych marek wynikają z łatwości i wygody zakupów i zamówień online. A jednak dostawa i rozpakowanie produktu stają się okazją do ulepszenia i uwznioślenia naszych doświadczeń.

 

Emocje odżywiają mózg

Opakowanie niesie ze sobą obietnicę satysfakcjonujących wrażeń zmysłowych, które ostatecznie budują zaufanie i lojalność względem marki. Wbudowywanie sygnałów opartych na wielu zmysłach do całego doświadczenia interakcji z produktem: od sklepowej półki po dom, od zapachu po dotyk, od dźwięku po wzrok, od rozpakowywania po zamykanie, stanowi przewagę konkurencyjną.

Inne sygnały sensoryczne – często pomijane, bo skupiamy się na wizualnych i językowych sygnałach wysyłanych przez opakowanie – mogą mieć kluczowe znaczenie dla ustalenia różnicy między marką typową w swej kategorii a taką, która jest istotna z punktu widzenia kultury.

Pamiętajmy, że opakowanie sensoryczne ma przyciągać serca, umysły i portfele nieodpartym urokiem wielozmysłowego oczarowania. Celem jest stworzenie holistycznego doświadczenia, które pozostawi pozytywne i trwałe wrażenie na klientach.

James Montero-MacColl, Easyfairs

Tłumaczenie: TK