W dniach 19-20 maja br. pod hasłem „It’s time to reconnect” (Czas na odnowienie kontaktów) odbyło się seminarium firmy Metsä Board, podczas którego użytkownicy tektur i papierów fińskiego producenta mieli okazję wysłuchać interesujących prezentacji na temat sytuacji rynkowej, trendów i perspektyw, jak również projektów inwestycyjnych i prowadzonych działań badawczo-rozwojowych.
Metsä Board jest wiodącym producentem wysokiej jakości tektur z pierwotnych mas włóknistych, cieszącym się pozycją lidera w zakresie tektury litej i białych kraftlinerów w Europie oraz powlekanych, białych kraftlinerów na świecie. Klientami firmy są właściciele marek, przetwórcy i producenci opakowań z tektury litej i falistej, a także sprzedawcy detaliczni. Produkty Metsä Board dostarczane są do 100 krajów na całym świecie, ale głównym rynkiem zbytu są kraje europejskie. Firma zatrudnia 2400 pracowników, jej roczne moce produkcyjne wynoszą 2 miliony ton, a przychody ze sprzedaży przekraczają 2 miliardy EUR. Fiński producent szczyci się unikalnym łańcuchem wartości od włókien pierwotnych z drewna z certyfikowanych lasów północnoeuropejskich do wysokojakościowych produktów końcowych. Metsä Board jest jedną ze spółek Spółdzielni Metsäliitto, do której należy ok. 100 tys. właścicieli fińskich lasów. W jej skład wchodzą również dostawcy: drewna i usług leśniczych Metsä Forest, wyrobów z drewna Metsä Wood, mas włóknistych i tarcicy Metsä Fiber oraz papierów higienicznych i do gotowania/pieczenia Metsä Tissue.
Chcemy być partnerem polskiego rynku opakowaniowego i dostarczać mu zrównoważone rozwiązania opakowaniowe z segmentu premium teraz i w przyszłości – zadeklarował Mika Joukio, prezes zarządu Metsä Board, witając zdalnie gości seminarium „It’s time to reconnect”. – Prowadzimy wiele projektów rozwojowych, które mają nam umożliwić zrównoważony wzrost i oferować wysoki poziom usług. Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem.
To pierwsze nasze spotkanie z klientami od czasu pandemii, więc radość z niego jest ogromna – powiedział Anders J. Ek, dyrektor sprzedaży w dziale tektur litych do produkcji opakowań składanych w regionie EMEA. – Nasze papiernie dobrze przetrwały ten ciężki czas, osiągnęliśmy nawet kilka rekordów produkcyjnych związanych z wyjątkowym popytem we wszystkich segmentach zastosowań końcowych, utrzymując obsługę klienta na wysokim poziomie. W czasie pandemii rekordowym popytem cieszyły się opakowania na żywność, napoje i farmaceutyki. Zauważalna stała się również tendencja do zastępowania opakowań z tworzyw sztucznych opakowaniami z mas włóknistych.
W odpowiedzi na potrzeby rynku
Planując swoje inwestycje firma Metsä Board analizuje, jak będzie wyglądał popyt na konkretny produkt w przyszłości. Fiński koncern wykorzystuje do produkcji tektury wyłącznie włókna pierwotne, a globalny popyt na wysokiej jakości tekturę ze tego surowca rośnie o 2-3% rocznie. Jedną z inwestycji firmy Metsä Board jest ciągła modernizacja celulozowni w Husum (Szwecja). To ważny krok w kierunku 100% rezygnacji z paliw kopalnych w zakładach fińskiego producenta. Kolejny projekt inwestycyjny, którego wartość wynosi ok. 210 mln EUR, to zwiększenie wydajności produkcji tektur FBB w szwedzkiej papierni o 200 tys. ton rocznie. Całkowita wydajność maszyny papierniczej wyniesie 600 tys. ton, a pełna zdolność produkcyjna zostanie osiągnięta do końca 2025 roku. W Husum produkowane są przede wszystkim lekkie tektury FBB klasy premium, przeznaczone do produkcji opakowań żywności, farmaceutyków i kosmetyków oraz dla gastronomii. Metsä Group zainwestuje również 1,6 miliarda EUR w budowę nowego zakładu produkcji bioproduktów w Kemi (Finlandia), którego całkowita zdolność produkcyjna masy papierniczej wyniesie 1,5 mln ton, zaś samowystarczalność energetyczna osiągnie poziom 250% (co oznacza, że zakład w pełni pokryje swoje zapotrzebowanie, a nadwyżkę będzie sprzedawać). Planowane jest również 100% wykorzystanie produktów ubocznych. Będzie to największa jak dotychczas inwestycja przemysłu leśnego w Finlandii, a jej rozruch zaplanowany jest na III kwartał 2023 r. W tej samej papierni wzrośnie roczna zdolność produkcyjna białego kraftlinera o około 40 tys. ton rocznie, bardziej efektywne będzie również wykorzystanie wody i energii.
Aleksandra Fiedoruk, kierownik sprzedaży linerów w regionie CEE opowiedziała o trendach na rynku tektury falistej, wśród których ważną rolę odgrywa e-commerce. Pandemia przyczyniła się do swoistego boomu sklepów internetowych, a odpowiedzialność za recykling opakowań przeniosła się z detalistów na konsumentów. Szybki rozwój handlu elektronicznego przyczynił się do zwiększenia popytu na tekturę falistą, ponieważ 80% wartości opakowań w handlu elektronicznym to opakowania z tektury falistej. Aleksandra Fiedoruk, powołując się na eMarketer, stwierdziła, że globalny udział e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej osiągnie 23,6% w 2025 r. w porównaniu z 17,9% w 2020 r. Pomimo spowolnienia gospodarczego, popyt na towary dostarczane do domu będzie nadal szybko rósł, podobnie jak świadomość konsumentów dotycząca wpływu opakowań na środowisko. Kluczowe staje się projektowanie opakowań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb transportowych – chroniących w wystarczający sposób, ale nie przewymiarowanych.
Wysoka inflacja kosztów surowców i energii spowodowała wzrost kosztów tektury falistej. Należy również oszczędnie korzystać z opcji transportowych, które w Europie są nie tylko drogie, ale i coraz bardziej ograniczone. Coraz więcej właścicieli marek odchodzi od mniej zrównoważonych materiałów opakowaniowych na rzecz rozwiązań wykorzystujących papier i tekturę, które są wykonane z materiałów odnawialnych i w pełni nadają się do recyklingu – co wydłuża ich cykl życia i stanowi istotny wkład w gospodarkę o obiegu zamkniętym.
W segmencie produktów dla gastronomii, za który odpowiada Mikko Mannola, wiceprezes ds. sprzedaży, dążenie do większego wykorzystania produktów na bazie tektur z barierą także jest bardzo widoczne, między innymi za sprawą europejskiej dyrektywy w sprawie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (SUP-D), która weszła w życie 3 lipca ub.r. Metsä Board wytwarza tektury z barierą w papierniach w Husum i Kyro. Ich głównymi zaletami są: dobre właściwości formowania mieszanki włókien, doskonała jakość druku dzięki gładkiej powierzchni, nieprzemakanie krawędzi (są pełnoklejone), neutralne właściwości sensoryczne (nadają się do bezpośredniego kontaktu z żywnością), brak wybielaczy optycznych, znakomita jednorodność oraz zgodność z koncepcją GOZ. Sztandarowym produktem z tego segmentu jest MetsäBoard Prime FBB EB – w pełni powlekana tektura lita z barierą dyspersyjną, zapewniającą średnią odporność na tłuszcz i wilgoć. Jest lekka, nadaje się do recyklingu i kompostowania, spełnia globalne wymagania dla materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
Wsparcie w osiągnięciu sukcesu
Wymagania stawiane opakowaniom stale rosną – stwierdził Marcin Łaba, dyrektor serwisu technicznego w regionie CEE. – Składa się na to wiele czynników takich jak zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, bezkompromisowe zapewnienie bezpieczeństwa produktów, optymalne parametry opakowań, wysoka wydajność czy wreszcie ogromna dyscyplina kosztowa. Program Metsä Board 360 Services to szereg usług wsparcia z zakresu projektowania opakowań, ich zgodności z lokalnymi przepisami i zasadami GOZ, zwiększania wydajności przetwarzania i pakowania czy współpraca przy projektach badawczo-rozwojowych, którymi wspieramy naszych klientów w osiągnięciu sukcesu.
Podczas seminarium „It’s time to reconnect” można było zapoznać się z licznymi przykładami takiej współpracy na linii dostawca – producent/przetwórca, a sztandarowym z nich na rodzimym rynku jest opakowanie na organiczną wódkę Chopin wyprodukowane przez Prostki Packaging (opisywaliśmy je w „Opakowaniu” 5/2021). W obliczu rosnących preferencji odbiorców – wg badania ProCarton z maja 2021 czterech na pięciu europejskich konsumentów wybiera opakowania papierowe – warto z tego wsparcia skorzystać, aby w pełni wykorzystać potencjał wzrostu, jaki oferuje ten segment rynku.
Drugie życie opakowań
Podczas majowego seminarium firmy Metsä Board zrównoważony rozwój, czyli troskę o to, aby następnym pokoleniom przekazać planetę w takim stanie, w jakim przekazano ją naszemu, odmieniany był przez wszystkie przypadki. Celem fińskiego producenta jest produkcja bez użycia paliw kopalnych, czyli całkowita samowystarczalność energetyczna do końca 2030 roku. Zrównoważone opakowanie nie zaczyna się jednak tylko od surowca wyprodukowanego w zgodzie z GOZ, ale także od projektu.
O trendach w tym zakresie opowiedział Łukasz Hassenpflug, kierownik sprzedaży kartonów graficznych na polskim rynku. Według firmy Metsä Board odpowiedzią na wyzwania związane z odpadami jest gospodarka obiegowa. Dążymy do zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, jednak nie należy stracić z oczu najważniejszej funkcji opakowania, czyli zapobiegania stratom.
Opakowanie jest również nośnikiem ważnych, a nawet niezbędnych informacji, np. o alergenach, dawkowaniu leków, instrukcji obsługi. Wśród najważniejszych trendów w designie opakowań Łukasz Hassenpflug wymienił projektowanie pod kątem przydatności do recyklingu, uproszczenie składu materiałów opakowaniowych, harmonizację strumieni odpadów kierowanych do recyklingu i stosowanych oznaczeń. Przedstawił również kilka produktów, które zostały zaprojektowane w zgodzie z powyższymi trendami.
Opakowanie z tektury dla piekarni, w którym powleczenie PE zastąpiono barierą dyspersyjną, przyczyniło się do ograniczenia emisji CO2 o 34%, pozwoliło na zmniejszenie zużycia materiału o 25%, jest o 17% lżejsze, ma o 50% wyższą wydajność pakowania i w 100% nadaje się do recyklingu, czym znacząco poprawia wizerunek marki. Projekt ten powstał w ramach warsztatów przeprowadzonych w Centrum Doskonałości Metsä Board. Innym przykładem jest zrównoważona alternatywa dla pokrywki z tworzywa sztucznego dla kubka jednorazowego, która charakteryzuje się o 50% mniejszym śladem węglowym w porównaniu z plastikową pokrywką, w pełni nadaje się do recyklingu, a dzięki barierze dyspersyjnej sprawdzi się zarówno w przypadku gorących, jak i zimnych napojów. Coraz ważniejszym trendem staje się również nadawanie opakowaniom drugiego życia – np. pudełko po piłkach golfowych można wykorzystać jako „hotel dla owadów”, dający im schronienie dzięki wykorzystaniu dodatkowych elementów z tektury, umieszczonych w pokrywce. AN