Opakowanie jako narzędzie marketingowe 
14 Dec 2018 13:19

STRESZCZENIE: Autorski projekt papierowego opakowania został zrealizowany w pracowni Konstrukcji Papierowych Opakowań w Łodzi. Celem tego produktu jest inspiracja//zachęcenie do chwili relaksu. Jest to opakowanie SPA BOX na personalizowane kosmetyki do kąpieli. Konstrukcja opakowania składa się z dwóch oddzielnych części: górnej i dolnej, które nakładają się na siebie. Bryła jest oryginalna w kształcie, wyróżniająca się spośród innych standardowych opakowań. Element graficzny na opakowaniu nawiązuje do pociągnięcia pędzlem kosmetycznym, gdzie naturalny gest staje się motywem przewodnim. Barwa jest pastelowa w odcieniach naturalnych, ciepłych i łagodnych. Zaprezentowany przykład studenckiego opakowania może być odpowiedzią na rebranding odnoszący się do zmiany kształtu bryły opakowania.

ABSTRACT: The design of the paper package was created in the art studio of Designs of Paper Packages in Łódź. The aim of this product is to inspire/encourage to relax for a moment. It is a SPA BOX package for personalised bath cosmetics.

The design consists of two separate parts: upper and lower which overlap each other. The shape is unique and different than standard packages. The graphic pattern relates to a mark left by a cosmetic brush – a natural gesture becomes the main theme. The colours are light in natural, warm and gentle shades.  The student’s package can be an answer to rebranding related to the change of the shape of the package.

 

 

„Podstawowa rola dizajnu polega na kształtowaniu otoczenia i narzędzi człowieka, a co za tym idzie – również jego samego. Człowiek od zawsze zmieniał własne środowisko i samego siebie, ale rozwój nauki, techniki i produkcji masowej jest w ostatnich czasach tak radykalny, że zmiany stały się bardziej gwałtowne, głębsze i często trudniejsze do przewidzenia niż dawniej.” Victor Papanek, „Dizajn dla realnego świata”, wydawnictwo Recto Verso, Łódź 2012 

Powołując się na słowa Victora Papanka, wizjonera, który swój zawód traktował bardzo odpowiedzialnie, chciałabym zwrócić uwagę na to, jak ogromną miał on/trzeba mieć świadomość co do tego, jakie drastyczne skutki może przynieść bezrefleksyjne projektowanie. Warto w tym miejscu przytoczyć pierwsze zdanie z jego książki pt. „Dizajn dla realnego świata”: „Istnieją co prawda dziedziny działalności bardziej szkodliwe niż wzornictwo, ale jest ich bardzo niewiele...” W kontekście tego sformułowania, odnosząc się dziś do współczesnego świata, gdzie produkcja masowa jest tak powszechna, proces projektowania wzorniczego stał się potężnym instrumentem, narzędziem o ogromnej mocy kształtowania środowiska, w którym funkcjonujemy. Patrząc na to od strony projektanta, to na jego barkach spoczywa odpowiedzialność moralna za to, co zaproponował społeczeństwu. To dlatego dizajner zadaje sobie pytanie: czy w przemyśle/biznesie, często zaślepionym zarabianiem coraz to większych pieniędzy, jest miejsce na refleksję i pochylenie się nad odpowiedzialnością za skutki, jakie przyniesie wzornictwo przemysłowe? 

Małym wycinkiem całego działu projektowania przemysłowego jest produkcja opakowań. Opakowań wytwarzanych z materiałów ekologicznych, poddawanych recyklingowi, a także z materiałów – czego zapewne się nie uniknie – mniej ekologicznych. Nas, jako odpowiedzialnych projektantów, najbardziej interesuje proces uczciwego projektowania z analizą całego cyklu życia opakowania. Studenci na zajęciach w pracowni Konstrukcji Papierowych Opakowań realizują różne projekty – z jednej strony czysto dizajnerskie konstrukcje, zaś z drugiej strony bardziej prospołeczne. Przykładem projektowania zaangażowanego społecznie była próba stworzenia poprzez opakowanie możliwości wpływania na zmianę przyzwyczajeń odbiorcy. Opakowanie miało być pretekstem, inspiracją dla odbiorcy, aby wzbudzić w nim chęć zmiany jego dotychczasowego nawyku. Było to trudne zadanie, wymagające rozważenia przez studentów konstrukcji opakowań w różnych aspektach. Jedną z propozycji realizacji tego zadania było zadbanie o zapracowanego człowieka, skłonienie go do odpoczynku, do chwili relaksu w dzisiejszym tak zaganianym świecie. Inspiracją stała się duńska filozofia szczęścia określana mianem hygge, które odnosi się do naszego osobistego komfortu, do własnego czasu, nicnierobienia, chwili wytchnienia, w dzisiejszych czasach tak potrzebnego. Oczywiście realizacja tych założeń miała powstać za pośrednictwem papierowego opakowania. 

Proces projektowania zaczął się od burzy mózgów, od poszukiwań różnych możliwości realizacji, od obserwacji i analiz oczekiwań odbiorcy. Mając na względzie, iż projektant myślami powinien wybiegać w przyszłość, bo czas od pomysłu do wdrożenia do produkcji może być odległy, już na etapie projektowania należy przewidzieć, co będzie w dalszej perspektywie. Kolejna kwestia to utylitaryzm i odpowiedzialność projektowa, gdzie twórca ma znaczący wpływ na kształtowanie przyszłej rzeczywistości. 

Odnajdując wcześniejszy zamysł, twórca podczas procesu projektowania bierze odpowiedzialność za skutek, jaki przyniesie jego projekt, podejmuje próbę opakowania pomysłu, którym jest zadbanie o siebie, zatrzymanie się na chwilę relaksu. Właśnie to było źródłem inspiracji dla powstania SPA BOX – opakowań na personalizowane kosmetyki do kąpieli, gdzie odbiorca będzie miał do dyspozycji między innymi 4 zapachowe saszetki płynu, peeling, dwa papierowe opakowania na sól morską i jedno naturalne mydełko. Drugoplanowym zagadnieniem, które pojawiło się podczas realizacji projektu, było zauważenie ogromnego potencjału marketingowego realizowanego opakowania, możliwości promowania dowolnej marki kosmetyków jako pakietu produktów SPA do samodzielnego domowego zastosowania. Tego sposobu podejścia zadbania o siebie nie ma na naszym rynku kosmetyków. 

Bryła opakowania, oprócz zabezpieczenia tych wybranych produktów, miała również przenieść odbiorcę w świat ciepła i lekkości. Miała sprawić, że patrząc na opakowanie, zainspirowane przecież duńską filozofią hygge, klient już w sklepie miał przenieść się myślami do chwili spokoju i szczęścia w swoim domowym zaciszu. I teraz podstawowe pytanie: jak te wszystkie zamierzenia przenieść na bryłę opakowania? Jest to słuszne pytanie na tym etapie projektowym. Jedną z form inspiracji było także odniesienie do natury, a dokładniej do kształtu kryształów, aby w ten sposób nadać również charakter prestiżu i ekskluzywności. Tak więc powstała prosta bryła opakowania z uwzględnieniem jej funkcjonalności i praktyczności produkcji masowej. 

Podstawowe opakowanie składa się z dwóch oddzielnych części: górnej i dolnej, które nakładają się na siebie. Dolna część jako podstawa jest mniej dekoracyjna w swojej formie, zbudowana na bazie podstawowej prostokątnej bryły z wprowadzonymi trójkątami w ściance bocznej u podstawy opakowania. 

Natomiast górna część konsekwentnie, jak wcześniejsza dolna, wychodzi również od podstawowej formy wielościanu foremnego, gdzie w dalszym etapie konstrukcyjnym ścianki boczne zostają przekształcone przez wprowadzenie zagięć w formie trójkątów i kwadratów w ściance bocznej opakowania. 

Zamknięcie górnej części opakowania, można powiedzieć, że powstało samoistnie, przez złożenie wcześniejszych zagięć w jedną całość. W ten sposób pojawiła się bryła opakowania SPA-BOX, która jest oryginalna i wyróżnia się wśród tradycyjnych kształtów opakowań, ale przede wszystkim spełnia swoje wcześniejsze założenia ciesząc oko swoją formą. 

Przechodząc do zawartości opakowania SPA-BOX trzeba nadmienić, że ono również ma interesujące opakowania jednostkowe. Konstrukcja opakowania na sól morską wpisuje się w kształt wnętrza opakowania zbiorczego. Zbudowana jest na bazie trójkąta z obłymi nagięciami tworząc miękkość bryły w konotacji do morskiej fauny i flory. 

Opakowanie to nie tylko kształt bryły; dopełnieniem jest jeszcze grafika, która powinna zaistnieć na jej powierzchni między innymi jako komunikat wizualny. Projektantka zastosowała prostą grafikę dostosowaną do bryły. Element graficzny nawiązuje do pociągnięcia pędzlem kosmetycznym, gdzie naturalny gest staje się motywem przewodnim, a barwy są w odcieniach ciepłych i łagodnych pasteli. Zaproponowano stworzenie rodziny produktów z uwzględnieniem różnych dodatków zapachowych do kosmetyków. Zatem wybrany kolor reprezentuje rodzaj dodatku zastosowanego do danej linii kosmetyków pielęgnacyjnych do ciała, na przykład pastelowa zieleń określa dodatek oliwki. 

 Zaprezentowany przykład studenckiego wzornictwa może być odpowiedzią na rebranding odnoszący się do zmiany wyglądu opakowania, jak również zmiany całego wizerunku firmy, stając się nawet narzędziem do zmiany grupy docelowej odbiorców nowo zaprojektowanego produktu.

dr Agnieszka Andruszkiewicz, Anastasiia Romanova

Projekt opakowania powstał w 2017 roku w pracowni Konstrukcji Papierowych Opakowań 

na Wydziale Wzornictwa w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. 

Projekt i wykonanie opakowania: Anastasiia Romanova, 

pedagog prowadzący: dr Agnieszka Andruszkiewicz.  10.15199/42.2018.12.1