Optymalizacja kosztów opakowań w FMCG
6 Jul 2012 15:24

Karol Suski W dniach 19-20 czerwca br. w podwarszawskiej miejscowości Białobrzegi odbyła się konferencja pt.: „Optymalizacja kosztów opakowań w FMCG*”, zorganizowana przez firmę Movida Conferences. Doświadczeni organizatorzy licznych konferencji zadbali o wysoki poziom tego spotkania, zapraszając uznanych specjalistów z branży FMCG, którzy w trakcie swoich prelekcji dzielili się obszerną wiedzą z zaproszonymi gośćmi. Warto podkreślić, że miesięcznik „Opakowanie” był jedynym patronem medialnym tego nader ciekawego spotkania. Wstępem do konferencji była prelekcja Grzegorza Ganczewskiego, specjalisty w Zakładzie Ekologii Opakowań Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Opakowań, poświęcona ocenie cyklu życia opakowania. Model LCA (Life Cycle Assessment) został przedstawiony jako uniwersalne narzędzie oceny opakowań pod kątem optymalizacji kosztów i oddziaływania na środowisko. Głównym celem omawianego modelu jest otrzymanie obiektywnej oceny końcowej – ponieważ LCA służy do modelowania skomplikowanej rzeczywistości; każdy model jest jej uproszczeniem. Prowadzenie badań nad cyklem życia opakowania znajduje zastosowanie m.in. w prywatnych przedsiębiorstwach chcących lepiej poznać swój produkt i określić dzięki temu cele strategiczne firmy lub zredukować jej koszty (wykorzystanie „wewnętrzne”) oraz w publicznych instytucjach, udostępniających efekty swojej pracy opinii publicznej (wykorzystanie „zewnętrzne”). Kolejny wykład, prowadzony przez Bartosza Fiszera – prezesa firmy FDesign, dedykowany był redukcji kosztów w procesie projektowania graficznego opakowań i kreacji wizerunku. Prowadzący poruszył tutaj wiele aspektów związanych z cięciem wydatków na tym wstępnym etapie tworzenia produktu, przy jednoczesnym zachowaniu jego wysokiej jakości końcowej. Niezwykle ciekawą prelekcję wygłosił Mariusz Dunin Szpotański, sourcing development manager w firmie CEDC International Polska. Tematem jego konferencyjnego wystąpienia była optymalizacja kosztów w opakowaniach pod kątem ograniczenia materiału. Na początku prowadzący określił definicję i cele projektu oszczędnościowego, do których zalicza się m.in. obniżenie wydatków ponoszonych na opakowania i redukcję kosztów materiałowych poniesionych na jednostkę dostarczoną do dystrybucji. Z całą pewnością każdy ze zgromadzonych gości zainteresował się omawianymi metodami postępowania, mającymi na celu osiągnięcie wymiernych korzyści dla przedsiębiorstwa. Metody te obejmują następujące zabiegi: zmniejszenie masy opakowania, zmianę surowca do jego produkcji, standaryzację rozmiarów, surowców i barwników, stosowanie efektywnych/optymalnych kształtów, dopasowanie komponentów do zdolności wytwórczych, optymalizację partii produkcyjnych, rekonfiguracje logistyczne i redukcję transportów. Referent szczególną wagę przywiązywał do standaryzacji rozmiarów opakowań podkreślając, jakie korzyści może odnieść przedsiębiorstwo wykorzystujące opakowania ISO-modularne. Na konkretnych przykładach starał się przekonać zebranych do korzystania z wymiarów ISO-modularnych, wyliczając wynikającego z tego profity. Jego zdaniem, należy stosować standaryzowane opakowania zbiorcze dostosowane zarówno do produktu jednostkowego, jak i do palety. Ciekawe było także przedstawienie przykładowego projektu zakładającego zmianę wymiarów opakowania w celu zmniejszenia kosztów związanych z jego transportem i magazynowaniem. Rezultaty były zaskakujące: przy rocznej produkcji 2 mln sztuk tego produktu wartość oszczędności wyniosła 160 tys. zł! Mariusz Dunin zwracał szczególną uwagę na dokładne przemyślenie każdego projektu oszczędnościowego, który powinien być zgodny z następującym założeniem: opakowanie nie istnieje samo dla siebie, lecz istnieje w całym ciągu zdarzeń. Motywem przewodnim wystąpienia Piotra Wiącka, pełniącego funkcję regional warehouse manager w Coca Cola HBC Polska, była optymalizacja kosztów transportu w odniesieniu do opakowań o zmniejszonej masie. Na początku wykładu prelegent, chcąc wprowadzić zgromadzonych w omawianą tematykę, określił podstawowy podział opakowań oraz zasięg, jaki mają procesy logistyczne: logistyka jest wszędzie – zaczyna się od zejścia opakowania z maszyny produkcyjnej, a kończy się na półce sklepowej. Reprezentant firmy Coca Cola w dalszej części wykładu zachęcał słuchaczy do współpracy z działem logistycznym przy planowaniu jakichkolwiek zmian w przedsiębiorstwie, mogących mieć wpływ na inżynierię transportu. Znaczna część jego wystąpienia odnosiła się do prawidłowego rozmieszczenia opakowań zbiorczych na paletach. Mówiąc o tym zagadnieniu skupiał się na takich aspektach, jak optymalne wykorzystanie możliwości załadunkowych palety i infrastruktury logistycznej, dostosowywanie ułożenia opakowań zbiorczych do wymiarów palety, czy umożliwienie najlepszego zabezpieczenia ładunku na palecie. Przy omawianiu tych tematów Piotr Wiącek wspierał się konkretnymi przykładami pozwalającymi na łatwiejsze zrozumienie zagadnienia przez słuchaczy, którzy bez wątpienia zrozumieli, jakie korzyści niesie ze sobą „odchudzanie” opakowań. Zwieńczeniem pierwszego dnia konferencji była prezentacja Tomasza Nowackiego, prezesa firmy Unilogo, który w swojej wypowiedzi koncentrował się na aspekcie cyfrowego druku opakowań jako alternatywie dla druku konwencjonalnego. Przedstawione zostały korzyści wiążące się ze stosowaniem cyfrowej techniki drukowania, do których zalicza się następujące profity: natychmiastowy wydruk próbny opakowania zgodny z serią produkcyjną, zerowy czas przezbrojeń maszyny pomiędzy zleceniami, niski koszt wydruku nawet przy bardzo krótkich seriach oraz możliwość dostawy dokładnie na czas. Kolejny dzień konferencji zainicjował Michał Grzelak, dyrektor ds. badań i rozwoju w firmie GTX Hanex Plastik, z wykładem dotyczącym nowoczesnych, lekkich rozwiązań stosowanych w produkcji opakowań. Oprócz zalet i wad PET, najpopularniejszego obecnie tworzywa stosowanego do produkcji butelek, słuchacze zapoznali się z założeniami i wynikami projektu dotyczącego „lekkiej główki preform”. W dalszej części dnia zaproszeni goście mogli zapoznać się z możliwościami systemów i oprogramowań stosowanych w cyfrowych przygotowalniach przemysłu opakowaniowego, opisywanych przez Kamila Filipka, specjalistę systemów CAD/CAM w firmie DM System. Dużym zainteresowaniem zgromadzonych cieszył się wykład Rafała Kurzeli, dyrektora produkcji w firmie Bakalland, który przybliżył słuchaczom problemy związane z szeroko pojętym pakowaniem produktów, z jakimi borykał się podczas swojej wieloletniej kariery zawodowej. Reprezentantka firmy 3M – Beata Barańska-Czyżewska, pełniąca funkcję packaging engineer, swoją prelekcję poświęciła potencjałowi, jaki mają opakowania SRP. Ważną kwestię, która nieodłącznie wiąże się z przemysłem opakowaniowym, omówił dr inż. Marek Zadernowski. Mowa tutaj o bezpieczeństwie produktu i wpływie, jaki mają na nie zmiany optymalizacyjne opakowań. Jego zdaniem, przed podjęciem decyzji o optymalizacji kosztów należy krytycznie rozważyć tę decyzję na podstawie analizy ryzyka m. in. pod kątem wpływu zmiany na bezpieczeństwo produktu oraz możliwości technologicznych, logistycznych i organizacyjnych. Prelegent wymienił także podstawowe funkcje, jakie powinno pełnić opakowanie. Mówiąc o tym aspekcie podkreślał konieczność zapewnienia odpowiedniej higieny produktu od momentu jego wyprodukowania aż do zapakowania. Na zakończenie konferencji ponownie wystąpił Bartosz Fiszer, który w swojej finalnej prelekcji omówił podstawowe techniki zadruku opakowań, porównując je ze sobą w celu wyboru najlepszego rozwiązania dla konkretnych zleceń. W trakcie krótkich przerw organizowanych pomiędzy wykładami uczestnicy konferencji mogli skorzystać z indywidualnych porad specjalistów oraz wy mienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami. Dyskusje prowadzone zarówno w trakcie wykładów, jak i w kuluarach świadczą o atrakcyjności omawianych zagadnień oraz o dużym zaangażowaniu nie tylko prelegentów, ale i uczestników tego seminarium.