Packaging Innovations rosną w siłę
23 Apr 2015 11:24

VII Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations, które odbyły się w dniach 9-10 kwietnia 2015 r. w centrum wystawienniczym EXPO XXI w Warszawie, to najważniejsze spotkanie tego typu dla branży opakowań w Europie Środkowo-Wschodniej. Udział w targach stanowi co roku okazję do poznania innowacyjnych trendów, wymiany informacji oraz nawiązania kontaktów biznesowych. Tegoroczna edycja tradycyjnie już została bardzo dobrze oceniona przez wystawców i gości zwiedzających ich stoiska. Strefy tematyczne Ze względu na różnorodność prezentowanych produktów oferta wystawców została podzielona w tym roku na cztery strefy tematyczne, co pozwalało na szybkie odnalezienie produktów z poszczególnych sektorów. W strefie LUXPACK prezentowana była szeroka oferta opakowań na produkty luksusowe, które każdego roku zaskakują formą i precyzją wykonania. LABELLING & PRINTING przyciągała osoby, które poszukiwały rozwiązań w zakresie etykietowania, kodowania, znakowania itp. Strefa CO-PACKAGING powstała z myślą o osobach odpowiedzialnych za pakowanie, przepakowywanie, kontrolę jakości czy konfekcjonowanie, zaś LOGISPACK było miejscem, w którym wystawcy prezentowali szeroką gamę opakowań logistycznych, zbiorczych, ochronnych i gotowych na półkę. Nowością tegorocznej edycji była Strefa SAFETYPACK, promująca bezpieczne opakowania. Podczas targów pokazywano rozwiązania, które chronią przed niepożądanym otwarciem lub utrudniają otwarcie produktu przez dzieci. Zaawansowane technologicznie opakowania trafiały szczególnie w zapotrzebowanie branż spożywczej i farmaceutycznej, w których ochrona produktu przed fizycznym uszkodzeniem, chemiczną degradacją czy mechanicznymi lub klimatycznymi zagrożeniami jest szczególnie istotna. Firmy prezentujące ofertę podpowiadały, w jaki sposób można chronić produkty tak, aby zachowane były wszelkie normy higieny i bezpieczeństwa. Rozwiązania typu tamper-evident (zabezpieczenie gwarancyjne) oraz child-resistant (zabezpieczenie przed dostępem dla dzieci) to obecnie nowy kierunek w projektowaniu opakowań. Program Innowacja, learnShops i Strefa Studenta Tym, co wyróżnia targi Packaging Innovations, jest Program Innowacja, w którym biorą udział wystawiające się firmy. Warunkiem udziału jest nowatorskie wykorzystanie materiałów lub ich zastosowanie. Stoiska z innowacyjnymi rozwiązaniami zostały specjalnie oznaczone, co ułatwiało lokalizację innowacji na mapie hali. Wśród prezentowanych rozwiązań znalazły się m.in. opakowania wykorzystujące technologię airless, materiał opakowaniowy będący następcą folii bąbelkowej, worek w kształcie słoika czy opakowania na magnes. Nie zabrakło również przykładów opakowań inteligentnych. Z uwagi na fakt, że targi Packaging Innovations od początku promują wiedzę na temat opakowań, w tegorocznej edycji nie mogło zabraknąć seminariów learnShops, dostępnych dla wszystkich uczestników targów. Prezentacje prowadzili cenieni prelegenci z Polski i zagranicy. W ramach targów odbyła się również wystawa opakowań kartonowych zwycięzców i finalistów Pro Carton/ECMA Carton Award 2014. W Strefie Studenta swoją kreatywność w projektowaniu opakowań prezentowali młodzi absolwenci studiów wzornictwa użytkowego. Sądząc po liczbie rozmów, które prowadzili z targowymi gośćmi, ich prace cieszyły się dużą popularnością. Kto wie, ilu spośród młodych projektantów w efekcie tych spotkań nawiąże współpracę z rodzimymi producentami opakowań? Więcej informacji i relację z Targów Opakowań Packaging Innovations zamieścimy w majowym numerze miesięcznika Opakowanie. TK