PACKAGING SPECTRUM: Kwestie etyki w marketingu ekologicznym; Joanna Kuzincow; STRESZCZENIE: W tekście przedstawiono cechy opakowania zgodnego z zasadami ochrony środowiska, zwanego ekologicznym – zarówno z perspektywy producenta, jak też nabywcy czy konsumenta produktu. Określono także zasady kreowania jakości w odniesieniu do komunikacji marketingowej i na przykładzie opakowań zaprezentowano także dotyczące tego zagadnienia kwestie etyczne, w szczególny sposób skupiając się na groźnym zjawisku zwanym greenwashingiem. IN ENGLISH: ECOLOGICAL PACKAGING AND QUALITY OF MARKETING COMMUNICATION; ABSTRACT: The paper presents the features of packaging compatible with the environment protection principle, called the ecological packaging – both from the manufacturer’s as well as the buyer’s or consumer’s perspective. There were also set rules of quality creation in the context of marketing communication and with regard to packaging there were presented some ethical issues, particularly dangerous phenomenon so called greenwashing.
29 Apr 2016 08:49

1. Opakowanie ekologiczne w świadomości uczestników rynku Kwestię zgodności danego opakowania z zasadami ekologii (czy też bardziej sozologii – nauki o czynnej ochronie środowiska naturalnego) postrzegać można w kilku wymiarach, przede wszystkim w odniesieniu do: n jego elementów; n zastosowanych materiałów; n kwestii recyklingu i zagospodarowania odpadów (przede wszystkim biodegradowalności i biopochodności); n właściwie użytych oznaczeń. Warto jednak podkreślić, iż przywołane kryteria oceny mają charakter ściśle techniczny czy naukowy, dla konsumenta pozostają zaś w dużym stopniu niejasne i w efekcie bezużyteczne w ocenie opakowania pod kątem zgodności z zasadami ochrony środowiska, a więc także w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw. Co więcej, ich nieumiejętne zastosowanie przekładać się może wprost na jakość tejże komunikacji, rozumianej tu w sposób zbliżony do ujęcia normatywnego jako stopień, w jaki właściwości komunikatu spełniają oczekiwania czy wymagania osób będących jego adresatem. Dwa kolejne związane z zagadnieniami jakościowymi elementy komunikacji marketingowej to jej efektywność, ale także kwestie etyczne, a więc adekwatność deklaracji przedsiębiorstwa do jego rzeczywistego wpływu na środowisko naturalne – oba te elementy ujęte zostały w tak zwanej macierzy greenwashingu, opracowanej przez Horiuchi, Schucharda, Shea i Townsend [1]. W przypadku nabywcy przyjąć warto więc odmienne, bazujące raczej na kluczowych atrybutach ujęcie kwestii opakowania ekologicznego. Elementy tej koncepcji odnoszą się oczywiście do technicznych parametrów opakowań, znajdujących jednak odzwierciedlenie w wyglądzie zewnętrznym – a więc elemencie podlegającym bezpośredniej percepcji i ocenie nabywcy. Za pięć atrybutów opakowania ekologicznego uznać należy (rys. 1.): n informacje tekstowe; n hasła promocyjne; n symbole posiadanych certyfikatów i zaświadczeń; n inne symbole; n kolorystyka (rys. 1.). 1.1. Informacje tekstowe Wydaje się, iż jest to typ komunikacji najbardziej wskazany i wartościowy w przypadku zagadnień ochrony środowiska. Najmniej wpływa na nie w pełni świadome, nawykowe (podejmowane pod wpływem przyzwyczajenia) czy impulsywne (podejmowane z ciekawości lub ze względu na cenę) decyzje zakupowe [6], wymaga bowiem pełniejszego zaangażowania konsumenta. Ze uwagi na największą precyzję przekazu oraz odwoływanie się bezpośrednio do świadomości nabywcy, daje najmniej możliwości stosowania praktyk greenwashingu – niedomówień czy sylogizmów sugerujących ekologiczne walory opakowania. Także w tym przypadku producent może posunąć się do nieetycznych działań, łatwiej je jednak zaobserwować, a w razie koniczności zastosować odpowiednie sankcje. 1.2. Hasła promocyjne Element najintensywniej obok barwy oddziałujący na podświadomość. Hasła promocyjne ze względu na swoją specyfikę: metaforyczność, humor, paradoks przez wywoływane emocje pozwalają wyjątkowo intensywnie przykuwać uwagę konsumenta oddziaływać na niego. Zastosowanie tego wyjątkowo skutecznego narzędzie nierzadko skłania producentów do nadużyć: slogany dotyczące zielonych walorów produktów czy marek są bowiem na tyle ogólnikowe, że ich nietyczne użycie zwykle nie pociąga za sobą konsekwencji. 1.3. Symbole posiadanych certyfikatów i zaświadczeń Etycznie stosowane, stanowią one jedno z najskuteczniejszych i najlepszych jakościowo narzędzi promowania marki związane z ekologicznymi parametrami opakowania produktu. Ich interpretacja wymaga jednak dosyć wysokiego stopnia świadomości i wiedzy nabywców, co może stanowić pewną trudność w promocji towarów masowych, na przykład szybko rotujących, nie znajdują one także szerszego zastosowania w strategii przywództwa cenowego [5]. Jego niewątpliwa zaleta zawiązana z konkurowaniem poprzez jakość to zmniejszenie wrażliwości kupujących na poziom cen produktów. 1.4. Inne symbole Przeprowadzone w COBRO – Instytucie Badawczym Opakowań badania konsumenckie dowodzą, iż to właśnie umieszczone na opakowaniach logotypy niejednokrotnie stanowią podstawę postrzegania marek i produktów przez klientów [3]. Wyraźnym problemem jest tu właściwa identyfikacja poszczególnych symboli oraz ich znaczenia i umiejętność odróżnienia tych związanych z cechami produktu od stworzonych przez producenta w celach promocyjnych. W tej ostatniej sytuacji przedsiębiorstwa winny mieć na uwadze fakt, iż nieetyczne zachowania czy wręcz nadużycia, choć niewątpliwie owocować mogą krótko-terminowym wzrostem zysku, są weryfikowane przez rynek i wyraźnie negatywnie, wpływają na wizerunek marki, a więc w konsekwencji także wartość jej samej i producenta. 1.5. Kolorystyka Kolor niewątpliwie stanowi istotny element reklamy i promocji, coraz silniejszy wraz z rozwojem wiedzy o psychice konsumenta oraz koncepcji takich jak marketing 3.0 [2], ukazujących nabywcę nie jako bezrefleksyjnego konsumenta dóbr, ale jako osobowość z całym wachlarzem emocji. Ponieważ to właśnie opakowanie buduje pierwsze wrażenie i tworzy wizerunek produktu, jego fizyczne cechy wpływają nie tylko na samą decyzję zakupowa, ale także na trwałe wyobrażenie nabywcy. Powszechnie znana jest symbolika i strategia użycia barwy czerwonej, jednak w ostatnich latach wyraźniejszy staje się inny trend, nieprzypadkowo nazwany zielonym marketingiem. Odcienie zieleni, barwy ziemi czy szarość papieru mają przywoływać odpowiednie skojarzenia i wskazywać na walory ekologiczne produktu. 2. Jakość komunikacji marketingowej i zjawisko greenwashingu Jak wspomniano, o poziomie jakości komunikacji marketingowej decydują przede wszystkim trzy czynniki: n spełnianie oczekiwań i wymagań adresatów; n efektywność; n adekwatność deklaracji przedsiębiorstwa do jego rzeczywistych działań. Dwie ostatnie kwestie wiążą się bezpośrednio z zagadnieniem zasad etyki w marketingu. Naruszenie tych zasad związane z deklaracjami środowiskowymi określane jest anglojęzycznym terminem greenwshing. Chociaż samo pojęcie wywodzi się raczej z języka publicystyki – jego autorem terminu jest ekolog Jay Westervelt, który w opublikowanym w roku 1986 eseju opisał praktyki branży hotelarskiej związane z ograniczaniem zużywania przez gości ręczników, rzekomo przez wzgląd na środowisko naturalne, w istocie zaś dla ograniczenia kosztów [4] – coraz częściej pojawia się także w publikacjach naukowych poruszających zagadnienia zastosowania nieuczciwej komunikacji marketingowej. Jednym z najbardziej znanych opracowań w tym zakresie jest publikacja Horiuchi, Schucharda, Shea i Townsend Understanding and Preventing Greenwash: A Business Guide [1]. Autorzy przywołują w nim dwie definicje zjawiska greenwashingu. Pierwsza pochodzi z Oxford English Dictionary i brzmi: wprowadzające w błąd informacje rozpowszechniane przez organizację w celu kreowania wizerunku odpowiedzialności ekologicznej, tworzenie pozorów odpowiedzialności środowiskowej organizacji, podczas gdy w istocie brak ku temu podstaw lub wręcz jest to celowe wprowadzanie w błąd. Druga zaś, zaczerpnięta z Lincoln Star Journal, mówi już bardziej jednoznacznie o zielonych kłamstewkach [1]. Najistotniejszy element przytaczanej analizy to tak zwana macierz greenwashingu (rys. 2.), zbudowana na dwóch wspomnianych osiach: efektywności oraz adekwatności deklaracji do działań, a więc w istocie wartości dla środowiska. Cztery pola macierzy to cztery różne modele – możliwości zastosowania elementów ekologii w komunikacji i promocji: n błędny sposób informowania: organizacje dokonujące rzeczywistych wysiłków na rzecz ograniczania negatywnego wpływu produktów i procesów na środowisko naturalne, nieumiejętnie to jednak komunikujące; n szum informacyjny: organizacje deklarujące proekologiczną postawę, niedysponujące jednak na to dowodami; n brak podstaw dla informacji: organizacje prowadzące działania sprzeczne z zasadami ochrony środowiska, które pozornie popierają, informujące o domniemanych działaniach proekologicznych; n skuteczna komunikacja środowiskowa: organizacje optymalizujące swój wpływ na środowisko naturalne i społeczne, informujące o działaniach tak, by konsumenci w pełni rozumieli ich wpływ na otoczenie [1]. Wskazanym rozwiązaniem jest oczywiście skuteczna komunikacja środowiskowa, u której podstaw leży ograniczanie negatywnych wpływów na środowisko i informowanie o działaniach w taki sposób, by konsumenci w pełni rozumieli ich wpływ na otoczenie. Takie rozwiązanie ma najwyższą wartość dla środowiska, stanowi dowód spójności działań i deklaracji, pozostaje także w zgodzie z trzecim założeniem wysokiej jakości komunikacji marketingowej: spełnianiem przez komunikat oczekiwań i wymagań jego adresatów: nabywców czy konsumentów. Wydaje się, iż w przypadku pozostałych sposobów postępowania najbardziej niezgodne z zasadami etyki i jakości, a przede wszystkim niebezpieczne są działania nazywane przez Horiuchi, Schucharda, Shea i Townsend tworzeniem szumu informacyjnego [1]. Szczególnie zauważalne jest to w przypadku posługiwania się językiem naukowym czy też wręcz branżowym żargonem sprawiającym pozory rzetelności, w rzeczywistości służącym jednak ukryciu prawdziwych właściwości produktu i rzeczywistych intencji przedsiębiorstwa. W branży opakowaniowej najpowszechniejszym bodaj przykładem takich działań jest komunikacja marketingowa związana z tak zwaną oksodegradowalnością. Informacje o tym zjawisku, wraz z odpowiednimi stworzonymi na potrzeby kampanii promocyjnych znakami pojawiają się na jednorazowych torbach handlowych, tak zwanych reklamówkach, a pozornie naukowym językiem opisywane są zjawiska, których przeciętnych konsument nie jest w stanie zrozumieć, a tym bardziej dopatrzeć się w ich opisach nieścisłości. 3. Podsumowanie Opakowanie zgodne z zasadami ochrony środowiska stanowi interesujące narzędzie kreowania wizerunku produktów , marek czy przedsiębiorstw, znajdujące szerokie zastosowanie w komunikacji marketingowej. Jakość takiej komunikacji opiera się przy tym na trzech podstawowych kwestiach: realizacji oczekiwań i wymagań adresatów, efektywności oraz adekwatności deklaracji przedsiębiorstwa do jego rzeczywistych działań. Niewątpliwie więc jedną z podstaw strategii kreowania jakości jest etyka postępowania, wpływająca na budowanie trwałej wartości przedsiębiorstwa i szansę na odejście od wyniszczającej walko o przywództwo kosztowe ku pozycji lidera jakościowego. Literatura [1] Horiuchi Rena, Ryan Schuchard, Lucy Shea, Solitaire Townsend. 2009. Understanding and Preventing Greenwash: A Business Guide. Londyn, Nowy Jork, Sztokholm: Futerra Communication. [2] Kotler Philip, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan. 2010. Marketing 3.0. Warszawa: MT Biznes. [3] Kuzincow Joanna. 2014. Wpływ ekologicznych parametrów opakowań na budowanie pozycji marki. Warszawa: COBRO – Instytut Badawczy Opakowań. [4] Miller Frederic P., Agnes F. Vandome, John McBrewster. 2010. Greenwash. Saarbruecken: VDM Publishing. [5] Porter Michael E. 1992. Strategie konkurencji. Warszawa: PWE. [6] Rosa Grażyna, Józef Perenc red. 2011. Zachowania nabywców. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.