Choć pandemia koronawirusa negatywnie odbiła się na wielu gałęziach gospodarki, firmy działające w branży opakowaniowej – których usługi w obecnych czasach stały się jeszcze bardziej newralgiczne dla zachowania bezpieczeństwa i zdrowia społeczeństw – radzą sobie nie najgorzej. Pozytywnym przykładem może być Grupa Plast-Box, która w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku zanotowała zwiększone przychody ze sprzedaży swych produktów.
Producent opakowań z tworzyw sztucznych w I kwartale 2020 roku zanotował zwiększone przychody ze sprzedaży, osiągając poziom 54,7 mln zł (+ 2,8% r/r), oraz 8,3 mln zł zysku EBITDA (+ 33,3% r/r). Początek roku przyniósł Grupie Kapitałowej 1,6 mln zł zysku netto przy jednoczesnym wzroście stopy EBITDA do 15,2%.
Pomimo trudnych warunków rynkowych od stycznia do marca br. Grupa osiągnęła wzrost kluczowych wyników finansowych i operacyjnych w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Słabszy wynik netto rok do roku to efekt wysokich kosztów finansowych z tytułu ujemnych różnic kursowych, będących rezultatem wahań kursu walut.
Spółka matka w Grupie Plast-Box zakończyła I kwartał solidnymi wynikami finansowymi. Przychody Plast-Box SA wyniosły w tym okresie 38,5 mln zł. Przy takim poziomie przychodów słupska spółka podniosła r/r wartość EBITDA do 5,6 mln zł oraz zysk netto do 1,9 mln zł.
Przy obecnym spowolnieniu gospodarczym spowodowanym pandemią wypracowaliśmy bardzo przyzwoite wyniki finansowe. Zwiększyliśmy wolumen sprzedaży i w następstwie tego przychody. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji biznesu oraz skutecznemu zarządzaniu portfelem produktowym w Grupie utrzymaliśmy w I kwartale przyjęty kierunek rozwoju i osiągnęliśmy wyniki na zadowalającym poziomie – mówi Grzegorz Pawlak, prezes zarządu Plast-Box SA.
W I kwartale 2020 roku Grupa utrzymała sprzedaż na wysokim poziomie realizując na krajowym rynku 24,9 mln zł obrotu i 29,8 mln na rynkach zagranicznych. Rynek polski jest istotny, jednak większość przychodów Grupy pochodzi z zagranicy, przede wszystkim z rynków ukraińskiego, francuskiego, brytyjskiego i austriackiego. Udział eksportu w przychodach Grupy w I kwartale br. wyniósł 54,5%.
Aby utrzymać się na wysokiej pozycji rynkowej, konieczne są ciągłe inwestowanie, poszerzanie portfolio i dywersyfikacja geograficzna. Wiadomo, że gospodarka ma swoje cykle i zawsze po okresach wzrostów przychodzą spadki. Dywersyfikacja geograficzna to skuteczna strategia budowania stabilności biznesu Plast-Box – podkreśla G. Pawlak. – Po okresie stabilizowania się gospodarek państw Unii Europejskiej spodziewamy się nowych możliwości biznesowych i jeszcze większego niż dotychczas zapotrzebowania na opakowania plastikowe.
Grupa Kapitałowa Plast-Box należy do czołówki producentów opakowań plastikowych w Polsce i w Europie. W skład Grupy wchodzi 7 spółek zlokalizowanych w Polsce, na Ukrainie i Białorusi. Do Grupy należą 3 zakłady produkcyjne, dwa w Polsce (Słupsk, Urszulin) i jeden na Ukrainie (Czernihów). Plast-Box istnieje od 1983 r., od 2004 r. jest notowany na GPW.
Gwarancja bezpieczeństwa
Inną pozytywną informacją płynącą ze słupskiej firmy jest pozytywne zakończenie procesu audytowego i uzyskanie rekomendacji audytorów w zakresie recertyfikacji normy ISO 9001: 2015 oraz przedłużenia najwyższej oceny AA standardu BRC Packaging and Packaging Materials. Niezależna ocena audytorów jednostki certyfikującej DNV GL potwierdziła, że spółka stosuje wiele narzędzi samokontroli w celu monitorowania bezpieczeństwa opakowań do żywności i jej jakości handlowej.
W tym szczególnym czasie podjęliśmy niestandardowe działania poddając się zdalnej ocenie naszych standardów. Wszystkie wdrożone mechanizmy zdalnego audytu zadziałały bardzo sprawnie, co pokazuje, że jako organizacja potrafimy działać w trudnych warunkach – mówi Grzegorz Pawlak.
W kwestii bezpieczeństwa i jakości żywności Plast-Box stosuje uznawane na całym świecie standardy, zatwierdzone przez Global Food Safety Initiative (GFSI), światowego lidera w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa żywności. Posiadane certyfikaty są gwarancją dla klientów, że w procesach wytwarzania, kompletacji, transportu i innych operacji logistycznych spółka spełnia wszystkie wymagania zawarte w polskim i europejskim prawie żywnościowym.
Podnoszenie bezpieczeństwa oraz jakości dostarczanych konsumentom produktów, a także zapewnienie powtarzalności i legalności wyrobów jest naszym priorytetem. Certyfikat BRC dodatkowo potwierdza, że nasze opakowania są bezpieczne, co nabiera szczególnego znaczenia w okresie zagrożenia epidemiologicznego. Spełnianie tych standardów oznacza, że możemy natychmiast podejmować działania związane z różnymi zagrożeniami, również takimi jak COVID-19 – stwierdza Grzegorz Pawlak.
Standard BRC w wielu przypadkach jest warunkiem koniecznym do prowadzenia współpracy z odbiorcami, w tym globalnymi firmami, którego spełnienie jest przyjmowane jako gwarancja najwyższej jakości i bezpieczeństwa produktu. Jest on obecnie wymagany przez renomowanych producentów żywności, sieci handlowe, ale również przez wszystkich dystrybutorów lokalnych i międzynarodowych, do których Plast-Box dystrybuuje swoje opakowania.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Plast-Box