Ponad 30 maszyn Mark Andy pracuje w Polsce
24 Apr 2012 14:33

Przemysław Polkowski Mark Andy to czołowy producent wąskowstęgowych maszyn fleksograficz-nych na świecie. I choć jeszcze na początku 2008 r. niewiele polskich firm związanych z drukiem wstęgowym znało tę markę, dzisiaj firma chwali się sprzedażą 30-tego urządzenia na naszym rynku. Firma ma przeszło 65-letnią historię, która rozpoczęła się w 1946 r., gdy Mark Andrews skonstruował w Missouri swoją pierwszą maszynę do druku. W latach 50. ubiegłego wieku przedsiębiorstwo rozpoczęło sprzedaż maszyn do produkcji etykiet samoprzylepnych, wyposażonych m.in. w sztancowanie rotacyjne. W latach 80. Mark Andy opracował system Quick Change; wtedy też powstał protoplasta serii 2200, która sprzedała się na całym świecie w liczbie ponad 3 tys. sztuk. Firma stale się rozwija, nie zważając na kryzys gospodarczy ostatnich lat, o czym mogą świadczyć ostanie przejęcia znanych marek z branży: Comco, Rotoflex, UVT i Arpeco. Do ostatnich sukcesów firmy należy zaliczyć także najnowszą serię Performance. Od 2008 r. dystrybutorem Mark Andy na polskim rynku jest firma Digiprint. Efektem 4-letniej współpracy z Digiprint jest ponad trzydzieści maszyn sprzedanych w Polsce. Sukces tak komentuje Tom Cavalco, manager sprzedaży w Mark Andy: Nie bez znaczenia dla pozytywnego wizerunku marki była polityka dystrybutora zakładająca budowanie pozycji na rynku poprzez profesjonalne doradztwo i doskonały serwis. Digiprint wyszkolił serwisantów, którzy dedykowani są do urządzeń Mark Andy, ale często bywa tak, że po zainstalowaniu urządzeń serwis jest zupełnie zbędny, bo awaria maszyny Mark Andy to naprawdę rzadkość. Dobrym przykładem jest drukarnia, gdzie mimo pełnego obłożenia maszyny od instalacji (blisko 4 lata temu) dotychczas nie było żadnej awarii. Taka sytuacja nie jest wyjątkiem, a wręcz regułą w maszynach Mark Andy pracujących na całym świecie. Nowa karta dla Mark Andy otworzyła się z we wrześniu 2009 roku na targach Labelexpo, gdzie zaprezentowano zupełnie nową serię maszyn Performance. Zmiany na rynku związane ze spadkiem nakładów na rzecz ich różnorodności wymusiły na producentach maszyn poszukiwanie nowych rozwiązań, także w firmie Mark Andy. Odpowiedzią producenta była seria Performance i sprzedaż w ciągu dwóch lat, blisko 140 maszyn nowej serii na całym świecie. Maszynom przyznano także liczne nagrody branżowe, m.in. innowacji technicznej roku przez amerykańskie Stowarzyszenie Techniczne Fleksografów (FTA). Producent tłumaczy sukces swych maszyn serii Performance ich wyjątkową konstrukcją oraz odpowiedzialnością wobec klienta. Prace nad serią Performance rozpoczęły się nie w fabryce, lecz u klientów. Firma wysondowała większość z nich, jakie funkcje i możliwości maszyn uważają za szczególnie istotne. W procesie projektowania wykorzystano zasady filozofii Kaizen i Lean, u których podstaw tkwi dążenie do ciągłego doskonalenia procesów tak, by stawały się maksymalnie „odchudzone” i efektywne. Eliminacja strat jest kluczem obu filozofii i była najważniejsza przy konstruowaniu serii Performance. Pierwsza maszyna z tej serii sprzedana w Europie trafiła do polskiego odbiorcy. Firma Digiprint brała również czynny udział w procesie nadania certyfikatu HD flexo firmy Esko maszynom Mark Andy Performance (tym samym firma została certyfikowana jako pierwszy producent maszyn fleksograficznych). Dzięki współpracy Mark Andy i Digiprintu na rynku polskim sprzedano ponad 30 maszyn, w tym 7 maszyn z najnowszej serii Performance.