plastship, platforma zajmująca się dostarczaniem i gwarantowaniem jakości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, wraz z RecyClass, inicjatywą mającą na celu poprawę odzysku opakowań, połączyły swoje siły. Producenci i dystrybutorzy opakowań z plastiku otrzymują tym samym szansę lepszego zaspokajania rosnącego popytu klientów na zrównoważone rozwiązania dzięki wykorzystaniu RecyClass, standardu oceny możliwości recyklingu opracowanego z perspektywy europejskich podmiotów zajmujących się odzyskiem tworzyw sztucznych.
Jako jednostka certyfikująca plastship ocenia i poświadcza potencjał recyklingu opakowań plastikowych w oparciu o metodę RecyClass oraz wspiera marki i producentów w projektowaniu opakowań nadających się do odzysku. Z punktu widzenia konsumentów oznacza to możliwość wyróżniania takich opakowań specjalnymi oznaczeniami (logo z numerem certyfikatu) zgodnymi z klasyfikacją odzwierciedlającą ich pełną (kat. A), częściową lub zerową (kat. F) zdolność do recyklingu.
Andreas Bastian, założyciel i dyrektor zarządzający plastship: Kupując produkt liczę na możliwość poddania recyklingowi jego opakowania. Jednak jako konsument dotychczas nie mogłem w praktyce stwierdzić, czy jest ono recyklowalne i w jakim stopniu. Z punktu widzenia instytucjonalnych lub prywatnych użytkowników końcowych kwestia recyklowalności odnosi się w praktyce do jakości wkładu poddanego recyklingowi. Jeśli ona rośnie, wówczas poprawia się także jakość zrecyklowanych tworzyw. To zaś z kolei determinuje – w granicach prawa – ich możliwe wykorzystanie w nowych produktach. Dlatego właściwym pierwszym krokiem na drodze do potraktowania zrównoważonego rozwoju jak znaku towarowego jest zagwarantowanie, że zużyte opakowania trafiają do recyklingu jako surowiec wysokiej jakości oraz promowanie gospodarki obiegu zamkniętego.
Klucz do wypromowania GOZ
Recyklowalność może być podstawowym wskaźnikiem zdolności do recyklingu, a tym samym sprawnej gospodarki odzysku w obszarze tworzyw sztucznych, jeśli nie tylko zapewnia możliwość recyklingu, ale jednocześnie działa na rzecz podniesienia jakości pożądanego recyklatu. Wyzwanie polega na sprawieniu, by rzeczy- wistość znalazła odzwierciedlenie w standardzie, który zapewnia prawidłowe i porównywalne wyniki, umożliwia szeroki zakres zastosowań oraz może być wykorzystany na skalę przemysłową. Tym samym efekty będą odczuwać całe regiony, a dodatkowo da się zmierzyć efektywność środków optymalizacyjnych. Wymaga to międzynarodowej współpracy. Skoro bowiem przepływy materiałowe mają często charakter transgraniczny, a producenci opakowań i marki działają na skalę międzynarodową, sensowne jest dążenie do ustalenia ogólnoeuropejskiego standardu w zakresie oceny możliwości recyklingu. Ułatwiłby on wszystkim zaangażowanym podmiotom podjęcie działań na rzecz stworzenia podstaw oceniania wspólnych zrównoważonych celów oraz promowania gospodarki odzysku opakowań plastikowych.
Europejski standard oceny możliwości recyklingu
Zdaniem Andreasa Bastiana RecyClass to najbardziej obiecujący instrument służący do stworzenia wszechstronnego, wspólnego dla całej Unii Europejskiej standardu oceny możliwości recyklingu, a tym samym zapewnienia przejrzystości w kwestii recyklowalności przetwórcom tworzyw sztucznych, właścicielom marek oraz użytkownikom końcowym. Inicjatywa z 2019 r. połączyła graczy działających w różnych częściach łańcucha wartości opakowań plastikowych przy tworzeniu wspólnych wytycznych Projektowania dla Recyklingu, znormalizowanej metody oceny oraz protokołów badań służących ocenie recyklowalności opakowań z plastiku i nowych technologii opakowaniowych na europejskim rynku.
W trakcie testu zebrane od producentów specyfikacje są poddawane analizie z użyciem narzędzia dostępnego w internecie. Akredytowani audytorzy poświadczają autentyczność rezultatów wykorzystując określone analizy i wydają certyfikat. Dane oraz informacje dotyczące zbiórki, sortowania, rozdzielania i recyklingu opakowań są uznawane na wszystkich rynkach Unii Europejskiej. Są one poddawane regularnym kontrolom na podstawie realistycznych kryteriów potwierdzających ich rzeczywisty potencjał odzysku. Przyczyny poddania ocenie i każdy jej etap są wyjaśniane w jasny i klarowny sposób, z uwzględnieniem rozwiązań alternatywnych i najlepszych praktyk. Uwzględnia się także potencjalne sprzeczności między recyklowalnością oraz funkcjami opakowań.
Zrównoważony rozwój to więcej niż zabieg marketingowy
Opakowania uwzględniające aspekty środowiskowe są zdaniem Bastiana niezbędne z punktu widzenia ekonomii. Już dzisiaj zrównoważone zarządzanie i stosowanie opakowań z odzysku są kluczowymi składnikami strategii korporacyjnych wielu marek. Za pośrednictwem opakowań firmy wyraźnie pokazują klientom, że aktywnie wdrażają działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wiele przedsiębiorstw wyznacza sobie nowe zrównoważone cele, które zmierzają do optymalizacji łańcuchów dostaw oraz do przemyślenia na nowo dotychczas stosowanych opakowań. W ostatecznym rozrachunku rosnąć będą znaczenie obiegu zamkniętego produktów, jak również nacisk na ekologiczność opakowań (...).
Na podstawie materiałów firmy plastship opracował TK