Prędkość realizacji i optymalizacja
16 Dec 2016 10:20

Sealed Air to światowy lider w produkcji innowacyjnych opakowań ochronnych, specjalistycznych materiałów i urządzeń. Wśród rozwiązań oferowanych przez firmę znajdują się materiały i systemy do pakowania żywności marki Cryovac, które umożliwiają bezpieczną i efektywną dystrybucję produktów żywnościowych łatwo psujących się; urządzenia i ochronne materiały opakowaniowe minimalizujące uszkodzenia produktu w trakcie transportu i dystrybucji (opakowania piankowe Instapak, opakowania Korrvu, bąbelkowe folie ochronne, folie termokurczliwe Cryovac i Opti). Na targach FachPack 2016 rozmawialiśmy z Gerdem Wichmannem, dyrektorem generalnym Sealed Air EMEA na temat automatycznych systemów i inteligentnych rozwiązań opakowaniowych dla segmentu e-commerce.

Jednym z najważniejszych trendów ostatnich lat w branży opakowaniowej są opakowania na żądanie. Jaka jest w tym zakresie oferta firmy Sealed Air?
11Gerd Wichmann: Dynamiczny rozwój tego trendu rzeczywiście obserwujemy od kilku lat i sukcesywnie wprowadzamy na rynek nowe rozwiązania odpowiadające na to wyzwanie. Jednym z nich jest system pozwalający na pomiar produktu i złamujący opakowanie tekturowe dopasowane do jego kształtu, dzięki czemu każdy produkt zostaje optymalnie zapakowany zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i wykorzystania przestrzeni oraz materiału opakowaniowego. Opakowania Korrvu utrzymują produkt na środku opakowania, które chroni go przed wstrząsami i wibracjami. Korrvu Select oferuje przeszło
30 wariantów zawieszania i podtrzymywania produktów i jest dostępną na żądanie wersją indywidualnie dostosowywanej wersji opakowania z tektury falistej. Różne warianty obejmują szeroką gamę rozmiarów i zapewniają optymalną objętość opakowania przy maksymalnej ochronie oraz minimalizacji pracy potrzebnej do zapakowania. Uważam, że w obliczu tendencji użytkowników końcowych do poszukiwania jak najekonomiczniejszych opakowań w celu zachowania konkurencyjności Korrvu Select stanie się wiodącym rozwiązaniem na kwitnącym rynku e-commerce i w sektorze zewnętrznych firm logistycznych. Opakowania Korrvu Select zaprojektowano z myślą o poprawie szybkości procesu pakowania – czyli tego, co Sealed Air nazywa „prędkością realizacji”. Krótszy czas realizacji umożliwi firmom szybsze reagowanie na nieustannie zmieniający się popyt konsumentów. Jako że tradycyjni sprzedawcy detaliczni zaczynają doceniać sprzedaż internetową, rodzi się potrzeba odzwierciedlenia doświadczeń klienta z fizycznego sklepu w sprzedaży elektronicznej i procesie dostawy. Asortyment Korrvu ma na celu maksymalne uproszczenie pakowania i zapewnienie pozytywnych wrażeń konsumenta, przy równoczesnym ułatwieniu zwrotów. Nasza linia Korrvu Select jest elastycznym rozwiązaniem, idealnym na opakowania do sprzedawanych online kosmetyków, urządzeń elektronicznych, książek, oprogramowania i multimediów. Kolejnym ważnym celem sprzedawców detalicznych jest ekologiczność. W produkcji opakowań Korrvu wykorzystuje się ramę z tektury falistej, którą na całym świecie można utylizować wraz z innymi elementami z tektury bez potrzeby wcześniejszego oddzielenia folii.

Użył Pan określenia „kwitnący rynek e-commerce”. Czy to rzeczywiście przyszłość handlu? Jaką rolę odegrają w niej opakowania?
G.W.: Aż 87% uczestników badania zleconego przez Sealed Air w 2014 roku dokonywało zakupów przez internet. Dla wielu kupujących w sieci jakość dostawy (czyli możliwie krótki czas doręczenia przesyłki, terminowość, brak uszkodzeń) wpływa bezpośrednio na ich sposób postrzegania marki. 66% wierzy, że opakowanie odzwierciedla stopień dbałości producenta o nich i ich zamówienie; 59% jest przekonanych, że producent towaru jest w równym stopniu odpowiedzialny za zniszczenie produktu w transporcie, co jego dostawca; dla 77% opakowania, jakie firma wykorzystuje w transporcie, powinny odzwierciedlać jej zaangażowanie w ochronę środowiska. 26% respondentów przyznało, że zamówiony przez nich produkt dotarł do odbiorcy uszkodzony lub zniszczony. Te dane pokazują bardzo wyraźnie, jak ogromną rolę opakowania odgrywają w handlu internetowym i jak wiele można jeszcze poprawić. Dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek wcześniej firmy handlujące w internecie stają przed wyzwaniem jeszcze szybszego dostarczania swych produktów do odbiorców. Staje się to szczególnie trudne zważywszy, że nawet 50% wszystkich przesyłek wysyłanych w ciągu roku przypada na sześć tygodni przed Świętami Bożego Narodzenia. Aby sobie z tym poradzić, firmy decydują się często na zatrudnianie kosztownych pracowników w celu osiągnięcia wymaganego tempa dostaw. My potrafimy rozwiązać ich problem przez dostarczanie zoptymalizowanych, skrojonych na miarę rozwiązań opakowaniowych oraz inteligentnych, zintegrowanych systemów, które można uruchamiać bez potrzeby użycia dodatkowej siły roboczej. Tym, czym zajmujemy się przez większość czasu, są produkty i systemy z nazwami i logo. Ale tak naprawdę sprzedajemy redukcję strat żywności, poprawę higieny i wydajności siły roboczej, eliminację uszkodzeń oraz optymalizację opakowań.

Obok optymalizacji opakowań kluczową rolę odegra zapewne automatyzacja procesów pakowania.
G.W.: Po przejęciu francuskiej firmy B+, specjalizującej się w zautomatyzowanych rozwiązaniach do pakowania, w naszej ofercie nie brakuje innowacji w tym zakresie. Jedna z nich,
I-Pack, składa się z części służącej do produkcji pudełek, linii do wkładkowania produktów i maszyny zamykającej gotowe opakowanie. Wysokość każdego pudełka jest redukowana do
dokładnej wysokości produktu umieszczonego w środku. Linia może obsłużyć ok. 500 tys. pudełek rocznie i przy takim obłożeniu zwrot z inwestycji jest z reguły krótszy niż 18 miesięcy (dzięki oszczędnościom wynikającym z uproszczenia operacji pakowania, kosztów materiałów opakowaniowych oraz kosztów transportu). Wielu użytkowników tego rozwiązania zmniejszyło wielkość opakowań o 25%, co oznacza o 1/4 więcej wolnego miejsca w każdej ciężarówce. I-Pack działa z prędkością 12-15 pudełek/min (w zależności od wielkości pudełka), a w dodatku wymaga dwukrotnie mniej miejsca do instalacji od innych rozwiązań o analogicznej wydajności. e-Cube jest rozwiązaniem podobnym do I-Pack, ale tańszym w użyciu i mniej wydajnym (do ok. 300 tys. pudełek rocznie), wykorzystującym w procesie pakowania tylko jeden typ pudełka – model FEFCO 0201. Inne ciekawe rozwiązanie Sealed Air to zautomatyzowany podajnik FloWrap Automailer, szybki horyzontalny system pakowania w worki, który produkuje i etykietuje gotowe do wysyłki paczki o wielkości dostosowanej do rozmiarów zawartości, przeznaczony przede wszystkim do pakowania ubrań i miękkich produktów. Kolejne to opakowanie zawieszeniowe i podtrzymujące Korrvu Lok. Technika Korrvu polega na otoczeniu przedmiotu wytrzymałą folią antypoślizgową o dużej sprężystości, dostosowującą się do różnych kształtów. W technice zawieszeniowej (membranowej) produkt jest utrzymywany w przestrzeni między dwiema membranami z folii. Technika unieruchamiająca pozwala utrzymywać produkt przy podłożu za pomocą specjalnej, odpornej na zniszczenie konstrukcji. Przezroczysta folia pełni nie tylko funkcję ochronną; jest też elementem podnoszącym estetykę i atrakcyjność pakowanych produktów. Inne zalety opakowań Korrvu to łatwość montażu i oszczędność przestrzeni (przechowywanie w pozycji płaskiej). Opakowania te mogą być ponownie wykorzystywane w przesyłkach powrotnych, co minimalizuje ilość odpadów. Zawierają co najmniej 1/3 przetworzonych surowców wtórnych i mogą być poddawane procesowi recyklingu.

Dziękuję za rozmowę!

Rozmawiała Anna Naruszko