Producenci doceniają niezawodność opakowań metalowych
11 Jul 2014 11:42

Ośmiu na dziesięciu właścicieli marek wyraża przekonanie, że stal zapewnia najlepszą ochronę przed uszkodzeniami spośród wszystkich materiałów opako-waniowych. W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z angielskiego Sheffield Hallam University próbowano ocenić odzew producentów towarów na kierowane do nich hasła o ekologiczności konkurujących ze sobą materiałów opakowaniowych, a także oszacować, jak bardzo wpływają one na ostateczny wybór oferty. Z dokumentu wynika, że większość respondentów ma dość szeroką wiedzę na tematy ekologiczne i że są oni „zaznajomieni” lub „doskonale znają” procesy takie jak analiza cyklu życia, redukcja masy opakowania, zastępowanie surowców czy poziomy recyklingu. 89% badanych oceniło stal jako trwały materiał, który może być poddawany recyklingowi bez utraty jakości w ramach zamkniętego obiegu materiałowego. Z drugiej wszakże strony badanie pozwoliło odkryć kilka niespójności w opiniach ankietowanych na temat ekologiczności określonych materiałów opakowaniowych. I tak choć ponad połowa (58%) przyznała, że kwestia odzysku surowców wpływa na ich decyzję o wyborze materiału opakowaniowego, to tylko 48% potwierdziło, że kładzie nacisk na recyklowalność produktów w swych akcjach reklamowych. Co więcej, choć wielu właścicieli marek poprawnie oceniło jako niski poziom europejskiego recyklingu opakowań giętkich, worków oraz materiałów kompozytowych, zaledwie 37% przyznało, że to stal cechuje najwyższy, 78% współczynnik odzysku. Jednocześnie 79% ankietowanych zgodziło się z poglądem, że należy określić uniwersalny, minimalny poziom recyklingu materiałów opakowaniowych na co najmniej 50%. Badacze zaobserwowali również, że producenci przy wyborze materiałów opakowaniowych zwracają na ogół większą uwagę na ich wizualną atrakcyjność oraz przewidywane korzyści ekologiczne niż na faktyczne własności materiałów i poziom ich odzysku. Dane zostały zebrane na wniosek stowarzyszenia europejskich producentów stali opakowaniowej (APEAL) przez Design Futures Packaging, która działa w Sheffield Hallam University i zajmuje się projektowaniem opakowań oraz badaniami i doradztwem w tym zakresie. Dr Alaster Yoxall, szef zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzenie badań, komentuje ich wyniki: Rezultaty wskazują, że producenci materiałów powinni być bardziej efektywni w komunikowaniu właścicielom marek rzeczywistych możliwości recyklingu oraz ekologiczności ich produktów. O ile ci ostatni doceniają znaczenie recyklingu, widać wyraźnie, że innowacje oraz wizualna atrakcyjność pozostają głównymi czynnikami, które skłaniają ich do wyboru materiału opakowaniowego, w opozycji do rzeczywistej oceny, który materiał ma potencjał zapewniania największych korzyści środowiskowych. Badacze odkryli także inne niekonsekwencje w poglądach ankietowanych na temat stali opakowaniowej. Podczas gdy 82% badanych oceniło ją jako materiał o największej odporności na uszkodzenia, zaledwie 5% wiedziało, że stal gwarantuje najdłuższy okres przechowywania spośród wszystkich materiałów opakowaniowych, jak również najlepszą efektywność energetyczną w trakcie przechowywania. Alexander Mohr, sekretarz generalny APEAL, podsumowuje: W czasach, gdy konsumenci są coraz bardziej świadomi i otwarci na hasła zrównoważonego rozwoju, zachęcamy właścicieli marek, którzy stoją przed wyborem materiału na opakowania, by zwracali jeszcze większą uwagę na możliwości ponownego przetwarzania oraz jakość materiałów jako główny powód ich wyborów. Na podstawie informacji APEAL opracował TK