Przed targami FachPack 2015 – Tomasz Krawczak
14 Jul 2015 14:09

W dniach 10-11 czerwca br. w niemieckim Reutlingen odbyło się spotkanie prasowe, podczas którego grupa kilkudziesięciu dziennikarzy branżowych z całej Europy zapoznała się z informacjami dotyczącymi zbliżających się wielkimi krokami 36. targów FachPack 2015. Tegoroczna edycja odbędzie się w Norymberdze w dniach 29 września – 1 października, a jej centralnym tematem będzie „Znakowanie i etykietowanie”. Malownicza, pofalowana okolica miasteczka Reutlingen nazywanego „Bramą do Jury Szwabskiej” była atrakcyjnym miejscem na spotkanie dziennikarzy z organizatorami targów FachPack. Ci ostatni zadbali, by goście nie nudzili się przez dwa dni trwania imprezy. Prócz konferencji prasowej poświęconej nadchodzącym targom FachPack złożyły się na nią wizyty w dwóch firmach o dużym znaczeniu dla gospodarki regionu oraz krajowej i międzynarodowej renomie. Etykiety i czekoladki Pierwszą z nich było przedsiębiorstwo Schäfer-Etiketten, jeden z najstarszych niemieckich producentów najwyższej jakości etykiet: samoprzylepnych, wielowarstwowych oraz rękawowych z folii termokurczliwej (shrink sleeve'ów), który dostarcza swe produkty do branż kosmetycznej, chemicznej i spożywczej. Firma wykorzystuje do druku na podłożach papierowych i foliowych całą gamę technik: typografię, fleksografię, sitodruk, offset oraz druk cyfrowy, uszlachetnia je za pomocą tłoczenia na zimno i gorąco, laminacji oraz nakładania specjalistycznych lakierów, np. luminescencyjnych i lakierów strukturalnych do alfabetu Braille'a. W parku maszynowym firmy pracuje 18 maszyn drukujących, wśród nich 5-kolorowe maszyny sitodrukowe, 8-kolorowe fleksograficzne oraz 9-kolorowe maszyny hybrydowe łączące druk offsetowy, fleksograficzny i sitodruk. Drukarnia otworzyła swe podwoje przed dziennikarzami branżowymi, którzy mieli okazję przyjrzeć się z bliska, jak powstają etykiety nagradzane w konkursach branżowych, między innymi Finat Label Awards. Druga z odwiedzanych firm nie działa wprawdzie w branży opakowaniowej, ale jej opakowania w wyjątkowy sposób definiują pakowany produkt. To Ritter Sport, rodzinne przedsiębiorstwo założone w 1912 r. w Waldenbuch przez Alfreda Rittera, którego czekoladami zajadają się dzisiaj łasuchy z ponad 100 krajów całego świata. Zatrudniająca 1300 pracowników i notująca obroty w wysokości 430 mln euro (wg danych za 2014 r.) firma produkuje dziennie 3 mln tabliczek czekolady w 24 standardowych smakach oraz w limitowanych, sezonowych zestawach. Cechą charakterystyczną wszystkich czekolad Ritter jest ich kwadratowy kształt; dodatkowo każdemu smakowi czekolady został przyporządkowany kolor, dzięki czemu wyróżniają się na półkach sklepowych i ułatwiają wybór ulubionego smaku. Wszystkie czekolady Rittera można bardzo łatwo otworzyć dzięki tak zwanemu otwarciu z trzaśnięciem (ang. snap-open pack), które firma, jako pierwsza na świecie, zastosowała w 1976 roku. Produkty Ritter Sport są charakterystyczne z jeszcze jednego powodu: w odróżnieniu od wielu konwencjonalnych czekolad nie wykorzystują opakowań dwuwarstwowych (gdzie wewnętrzna warstwa z aluminium lub papieru pełni funkcję ochronną). Od 1991 r. są pakowane w jednowarstwowy polipropylen, który podlega 100% odzyskowi i doskonale chroni produkt, stanowiąc zabezpieczenie przed światłem oraz zapachami. Producent chwali się, że dzięki zastosowaniu zadrukowanego polipropylenu oszczędza ponad 1000 ton materiałów opakowaniowych rocznie. FachPack 2015: kluczowe informacje Niewątpliwym clou programu wizyty była jednak konferencja prasowa, która pozwoliła dziennikarzom zapoznać się z atrakcjami szykowanymi przez organizatorów dla gości tegorocznych targów FachPack. Wzięli w niej udział Thomas Reiner, przewodniczący zarządu Deutsches Verpackungsinstitut (Niemieckiego Instytutu Opakowań), Philipp Wrycza, pracownik naukowy Instytutu Fraunhofer ds. Przepływu Materiałów i Logistyki IML oraz przedstawicielki organizatora – NürnbergMesse: Heike Slotta i Sabine Ziener. Targi FachPack 2015 odbędą się w Centrum Targów w Norymberdze (na powierzchni ok. 60 tys. m2) w dniach od wtorku 29 września do czwartku 1 października. Bilety wstępu, w cenie 40 euro (jednodniowy) lub 50 euro (na wszystkie dni), będzie można zamawiać od połowy sierpnia za pośrednictwem internetu na stronie www.fachpack.de/ticketshop. Swoją ofertę w zakresie szeroko pojętej tematyki opakowalniczej zaprezentuje 1500 wystawców, którą obejrzy spodziewana liczba 37 tysięcy zwiedzających. W ramach prezentowanej oferty znajdą się: materiały i środki do pakowania; środki pomocnicze do pakowania; maszyny pakujące; rozwiązania w zakresie techniki znakowania i nanoszenia markerów; maszyny i urządzenia peryferyjne; technologie do zadruku i uszlachetniania opakowań; logistyka pakowania oraz usługi. Impreza, której debiut w 1979 r. przyciągnął 80 wystawców i 2 tysiące zwiedzających, przez lata przeobraziła się w jedne z najważniejszych europejskich Specjalistycznych Targów Opakowań. W Norymberdze co dwa lata prezentowane są rozwiązania dla przemysłu i dóbr konsumpcyjnych w dziedzinie pakowania, techniki, uszlachetniania i logistyki. To miejsce spotkań europejskiego rynku opakowań, nieodmiennie zbierające wiele pozytywnych ocen za swoją kompetencję; w 2013 r. – według danych niezależnego instytutu badania rynku – 91% ankietowanych wystawców wyraziło satysfakcję z wyników swej obecności na norymberskiej wystawie, a podobną opinię na temat zadowolenia z udziału w imprezie podzieliło 95% zwiedzających. Znakowanie i etykietowanie W 2015 r. targi, oprócz tradycyjnej oferty koncentrującej się na łańcuchu procesu pakowania, proponują uczestnikom wartość dodaną w postaci rozbudowanej tematyki „Znakowanie i etykietowanie”, której poświęcone będą nie tylko stoiska wystawców, ale również referaty i pokazy specjalne. Jak mówią organizatorzy, znakowanie jest niezbędnym procesem w branży opakowań: steruje strumieniami towarów, dostarcza informacji o konsumentach, swoim indywidualnym wzornictwem wzbudza chęć nabycia produktów, zabezpiecza autentyczność i umożliwia śledzenie pochodzenia oraz drogi wyrobów od producenta do odbiorcy. Temat towarzyszy targom FachPack od ich zarania (w 2013 r. swoje rozwiązania w tej dziedzinie przedstawiło 350 oferentów), jednak po raz pierwszy w roku bieżącym urasta do hasła przewodniego całej imprezy. W centrum uwagi znajdą się zatem zagadnienia etykiet wszelkiego rodzaju, zarówno tych służących przekazowi informacji („smart labelling”), jak i upiększających („nice labelling”). Na stoiskach będą prezentowane efektywne maszyny do etykietowania, innowacyjne systemy kodowania, systemy Auto-ID, Track & Trace, różnorodne materiały nośników etykietowych, najnowsze drukarki i technologie drukowania – takie jak drukowanie metodą cyfrową i drukowanie w formacie 3D – precyzyjne metody znakowania laserem lub atramentem i wiele innych. Temat „znakowanie i etykietowanie” znajduje swoje odbicie także w temacie ramowym. Do rangi wydarzenia urasta pokaz specjalny zatytułowany „Smart Labelling – spojrzenie w przyszłość”, moderowany przez Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik (IML) z Dortmundu w nowo oddanej hali 3A i poświęcony przykładom najlepszych praktyk w dziedzinie badań i rozwoju technologii identyfikacyjnej. Na czterech tematycznych „wyspach” pokaz specjalny prezentuje najważniejsze gałęzie w gospodarce logistycznej: produkcję, usługodawcę logistyki, IT i handel. Zainteresowani specjaliści zwiedzający pokaz mogą zapoznać się z najnowszymi technologiami i oczywiście będą mogli je wypróbować. Z kolei stowarzyszenie projektantów bayern design na wystawie „Packaging-Design” w hali 5 skupi się na innowacyjnym wzornictwie opakowań, zaś niemieckie Zrzeszenie Producentów Etykiet Samoprzylepnych i Konwertorów Wąskotaśmowych (VskE) w hali 9 zaprosi na pokaz „Etiketten & mehr” (Etykiety & więcej) przygotowany przez producentów etykiet oferujących rozwiązania dla przemysłu spożywczego, napojów i farmaceutycznego oraz handlu. Przestrzenią do gruntownego poszerzenia własnej wiedzy fachowej, inspirującej wymiany doświadczeń oraz do żywych dyskusji będzie też Forum PackBox w hali 4. Tu również centralny temat zostanie pokazany z różnych perspektyw; nie zabraknie tematyki serializacji w segmencie farmacji, Smart Labelling i zmieniających się wyzwań w sektorze logistyki. Udział w referatach PackBox nie wymaga wcześniejszej rejestracji i jest bezpłatny. Trendom w branży poświęcone będą również inne atrakcje przewidziane w programie ramowym: n Forum Tektura Falista n Park tematyczny „Opakowanie w technice medycznej i farmacji” n Świat doznań tektury n Rynek Procesów i Materiałów n Niemiecka Nagroda Opakowań n Salon Biznesu Opakowaniowego FachPack: gwarancja jakości O zaletach norymberskich targów przekonuje się co roku coraz większa liczba przedstawicieli przemysłu i handlu chętnych do poznawania oraz inwestowania w nowe technologie i rozwiązania. W 2013 r. hale targowe zwiedziło 34,6 tys. gości z 92 krajów, przede wszystkim z Austrii, Republiki Czeskiej, ze Szwajcarii, z Holandii, Włoch i Polski. W 2015 r. organizatorzy spodziewają się przybycia 37 tys. producentów i użytkowników opakowań dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych oraz ich poddostawców i dostawców wyposażenia. Wszyscy są specjalistami w branżach pakowania i pokrewnych, takich jak: żywność i napoje, farmacja i medycyna, kosmetyka, tekstylia i odzież, Non-Food (meble, ozdoby i biżuteria, sport, markety budowlane), chemia, papier i drukarstwo, elektryka i elektronika, przemysł samochodowy, przetwórstwo metali i tworzyw sztucznych, budowa maszyn i urządzeń, logistyka opakowań, handel hurtowy, detaliczny i wysyłkowy, by na koniec wspomnieć również o mediach i reklamie. Wystawcy chwalą wysoki poziom kwalifikacji zwiedzających: 90% z nich współdecyduje o przedsiębiorstwach w sprawach procesów zaopatrzenia. Informacja i podtrzymywanie kontaktów są dla specjalisty w dziedzinie opakowań tak samo ważne jak udzielanie odpowiedzi na konkretne pytania techniczne. Specjalny przewodnik dla zwiedzających w 2015 r. ułatwi orientację w dotarciu i wzajemną wymianę na targach: już przy zgłoszeniu wystawcy wskazują te grupy zwiedzających, dla których mają specjalne rozwiązania. Informacje opracowane w ten sposób zwiedzający znajdą następnie w bazie wystawców i wyrobów oraz w przewodniku po targach. Ułatwia to orientację przy planowaniu targów i jest korzystne dla obu zainteresowanych stron, które mogą szybciej nawiązać kontakt oraz wspólnie opracować indywidualne koncepcje współpracy.